Wat doen jullie als je zelf gespannen bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Wat doen jullie als je zelf gespannen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 23:33

Ik erger me daar echt aan. De ene dag gaat het supergoed met rijden, loopt hij lekker ontspannen, lekker licht in mijn hand, en gewoon heerlijk. Dan kan ik er alles mee doen. Ik weet dat dat komt omdat ik op zo'n dag heel goed los kan laten van voren, dan hou ik mijn handen stil en ontspannen.
De volgende dag gaat het rijden echt bagger. En ik weet dat het aan mezelf ligt, want dan wil ik hem veel te veel regelen van voren, en juist dan gooit hij zijn kop in de lucht, en loopt hij nergens naar. Logische reactie natuurlijk, maar het is wel erg frustrerend. Ik weet niet hoe het komt, maar soms lukt het me gewoon niet om hem los te laten aan de voorkant. Het gaat ook volledig onbewust. En daar wordt ik zo chagrijnig van, en mn paard ook . Dus dat schiet dan helemaal niet op. Wat doen jullie op zo'n moment? Iemand tips?

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:36

Ik heb het precies hetzelfde.
Ben best een geduldig persoon, maar hij stelt het zwaar op de proef soms.

Ik stop dan altijd eventjes en tel tot 10.
Daarna probeer ik het nog eens.

Hij heeft er echt een handje aan om zijn hoofd in de lucht te gooien en hoe meer ik doe, hoe hoger dat hoofd gaat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:38

Zingen....ik voel het meestal al bij het losrijden, warmstappen. Hele verhalen leg ik dan af...het hele scenario aan kinderliedjes en kerstliedjes komt dan langs. Lukt niet altijd, maar vaak wel.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 23:40

Ik voel het idd ook altijd al bij het losstappen. En dan probeer ik te ontspannen, maar daarna voel ik mn handen weer helemaal spannen. En het gaat dus helemaal buiten mezelf om . Maar ik zal eens een concertje geven op mn paard

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:41

Als ik het even gehad heb, ga ik gewoon beetje rondkijken, soms ga ik een beetje gek lopen doen op mn paard
Vaak ook naar iets anders kijken, en niet meer naar zijn hoofd. Ik voel dan wel wanneer hij weer lekker ontspannen is.
Soms ga ik ook opeens lekker op zn hals hangen etc etc.
Na een paar rondjes pak ik het weer op, en probeer het nog eens.
Vaak helpt het wel

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:54

Als je gaat gapen kun je ook niet gespannen zitten. Probeer het maar eens.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 00:02

. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Dus je kunt het beste gaan rijden als je moe bent . Ik gaap eigenlijk nooit tijdens het paardrijden geloof ik. Moet dat perse echt, of mag je het ook nep doen

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:23

Tsjah, liedjes zingen, fluiten,gewoon even stilstaan, of even pauzeren aan een lange teugel, en ondertussen jezelf toespreken
Ik heb het zelfde als jou. En dan denk ik : stom kind, vind je het gek dat ze niet loslaat, dat doe je zelf ook amper, en dan lukt het weer vijf minuten, maar daarna lukt het niet meer. Terwijl het andere dagen de hele tijd goedgaat..

Roanda98

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:40

Ik heb precies het zelfde probleem dat ik soms teveel vasthou van voren.reageer mijn paard er fel op dan neem ik effe pauze en laat de teugels vieren.Lukt het dan nog niet dan stop ik met de dressuur en ga ik lekker het bos en en ik denk maar zo 'morgen weer een dag'.

Zesiram

Re: Wat doen jullie als je zelf gespannen bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 09:40

Wat ik mezelf heb geleerd is voor dat ik ga rijden zet alle gedachten die niet met mijn paard te maken hebben even in de 'koelkast'. Ik denk er even overna, zet die gedachte gedachten heel bewust even ergens in mijn hoofd weg, en stap dan op mijn paard. Vaak zijn het andere gedachten dan je paard die je in de weg zitten en stap je al gespannen op.
Ik denk dat het er ook wel raar uitziet. Gister was ik heel erg overstuur omdat ik echt een vette rekening van de garage had gehad voor mijn auto, maar zodra ik opstap ben ik ontspannen en kan ik gewoon mijn rondjes rijden. Alleen als ik me aan mijn paard irriteer dan gaat het mis, maar omdat ik ontspannen opstap komt dat nog maar weinig voor. Maar dan ga ik meestal even een paar rondjes aan de lange teugel stappen, of juist even lekker keihard galloperen. Als het dan nog niet lukt, dan ga ik wat anders doen ( buitenrijden, of zet ik hem los ofzo) maar meestal ben ik dan wel weer aardig gekalmeerd.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:54

verootjoo schreef:
:D. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Dus je kunt het beste gaan rijden als je moe bent . Ik gaap eigenlijk nooit tijdens het paardrijden geloof ik. Moet dat perse echt, of mag je het ook nep doen

Probeer eens gespannen te zitten en te gaan gapen? Lukt je niet. Of het nu echt is of gemaakt.
Dus nep mag ook. En als je het vaak genoeg nep doet, ga je het vanzelf echt doen...

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 12:32

Dat vind ik een leuke tip cassidy . Zal wel raar aangekeken worden, maar ja. Mn paard gaat er wel beter van lopen .

En Erleyne: Daar kan ik ook wel wat mee . Het klopt idd dat ik met andere gedachten zit dan. In de vakanties gaat het rijden vaak ook veel beter dan als ik een hele dag naar school ben geweest.

Vandaag ging het trouwens wel weer super met rijden

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:19

Vanmiddag heb ik m'n teugels losgegooit en ben gaan uitstappen. Was d'r echt he-le-maal zat. Ze liep zich ontzettend aan te stellen terwijl ze al de hele dag buiten in de wind had gelopen, gisteren aan de longeerlijn was er niks aan de hand in bak (en toen lagen er zelfs nog extra balkjes in) en vandaag was álles eng. Ik was in zo'n bui dat ik dat even niet kon hebben, dus nadat ze een stukje fijn ging vond ik het welletjes en morgen weer een dag hoor....

Gelukkig neem ik zelf nooit echt spanning mee, en anders is dat over voordat ik erop zit.

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:23

verootjoo schreef:
:D. Daar heb ik nog nooit van gehoord. Dus je kunt het beste gaan rijden als je moe bent . Ik gaap eigenlijk nooit tijdens het paardrijden geloof ik. Moet dat perse echt, of mag je het ook nep doen

Gapen doe je niet zo zeer alleen maar omdat je moe bent, maar ook ter ontspanning en dat doet het dus ook precies: ontspannen! Net als paar keer diep in- en uitademen of lachen!

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:26

Paardrijden is 2 stappen vooruit....... En 3 achteruit........
Stapje voor stapje komt het echt wel goed. Vraag het eens aan je instructrice!

Probeer je aandacht echt eens bij het paardrijden te houden. Wat voel je, wat doe je met je handen en je benen? Hoe reageert je paard op jouw hulpen? Doe eens iets anders, springen, buitenrit etc. Misschien dat je dan zelf wat meer ontspant, en in het bos of tussen de hindernissen door kun je ook je oefeningen rijden.

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:44

Cassidy schreef:
Zingen....ik voel het meestal al bij het losrijden, warmstappen. Hele verhalen leg ik dan af...het hele scenario aan kinderliedjes en kerstliedjes komt dan langs. Lukt niet altijd, maar vaak wel.

Hahaha, ik dacht dat ik de enige idioot was

Vandaag nog, ik was met een superfrisse Silly alleen in de levensgrote binnenbak, terwijl er buiten naast de bak paarden in de paddocks flink aan het spelen waren.
Degene die in de eerste instantie ook in de bak was, ging weer naar huis (altijd leuk ).
Dus toen ben ik maar gaan galopperen, terwijl ik keihard dat liedje van de tandartsassistente aan het zingen was En een lol in m'n eentje!!
En het ging super fijn hoor, maar ik doe het omdat Silly, als ik ook maar 1 moment "o-ooo" denk, gelijk omhoog gaat, omdraait of d'r koppie tussen d'r knieën trekt omdat ze heel veel bakkabouters ziet

Zingend zit je meer ontspannen, en klem je niet zo waardoor je veel meer voelt

Wat ook helpt is een praatje maken met omstanders of andere ruiters terwijl je vrolijk rondhobbelt.

En wat het beste helpt: Je concentreren op het rijden en er dus ook aan blijven RIJDEN!!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 22:51

xtwisterx schreef:
Paardrijden is 2 stappen vooruit....... En 3 achteruit........
Stapje voor stapje komt het echt wel goed. Vraag het eens aan je instructrice!

Probeer je aandacht echt eens bij het paardrijden te houden. Wat voel je, wat doe je met je handen en je benen? Hoe reageert je paard op jouw hulpen? Doe eens iets anders, springen, buitenrit etc. Misschien dat je dan zelf wat meer ontspant, en in het bos of tussen de hindernissen door kun je ook je oefeningen rijden.

In het bos hoef ik niet te proberen dressuurmatig te rijden . Daar is hij zelf veel te druk voor . Het valt me idd wel op dat als ik aan het springen ben, ik tussen de sprongen door veel beter kan ontspannen en het paard dus ook .

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:09

Als ik opstap voel ik al weer hoe haar bui is. Ze verzameld haar adrealine. Ik ga dan meestal maar fluiten of neurieen. Gapen heb ik nog niet geprobeerd. (das een goeie)

Als zij adrealine opbouwd voel ik het maar als het andersom is voelt zij het ook

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:19

Hmm dat is wel heeeeeel herkenbaar zeg ! Ik rijd ook een paard dat van dag tot dag totaal kan verschillen.
Als mijn paard zo'n bui heeft probeer ik veel figuren met hem te rijden en er niet teveel bij stil te staan als iets niet lukt. Soms wel makkelijker gezegd dan gedaan. Als hij echt een drama dag heeft zoek ik gewoon een punt op waar ik tevreden over ben en dan stop ik

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:21

Ik stap op zo'n moment af, ik weet dat ik mijn pony dan alleen maar ga zitten opfokken, kan dan zelf beter gaan lopen.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:13

VLEUTIE schreef:
Hmm dat is wel heeeeeel herkenbaar zeg ! Ik rijd ook een paard dat van dag tot dag totaal kan verschillen.
Als mijn paard zo'n bui heeft probeer ik veel figuren met hem te rijden en er niet teveel bij stil te staan als iets niet lukt. Soms wel makkelijker gezegd dan gedaan. Als hij echt een drama dag heeft zoek ik gewoon een punt op waar ik tevreden over ben en dan stop ik

He goetjes aan Geral van Ulis.

Ik heb ook van die dramadagen dan pompt ze zich helemaal op, gaat dan trampoline lopen. {je kent het wel staart in de lucht} Nou dat is echt niet fijn.

Morgen stap ik er weer op en zie wel waar het schip standt.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:59

Als het echt niet lukt ga ik meestal even stappen tussendoor, allebei op adem komen. En dan zoek ik een punt dat ik wil bereiken zodra ik daar ben stop ik.
Morgen weer een dag.

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:20

door je neus inademe door je mond uit.
en danje schouders heel hoog optrekken en dan weerlaten vallen..!!
Helpt bij mij welaltijd..!!
Succes..!!
xxx

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:36

Zingen, praten, om me heen kijken, lekker genieten van de beweging. Zitoefeningen werken ook vaak prima (beugels uit, schouders draaien, etc)

Hele ontspannen oefeningen rijden: met redelijk lange teugel terug naar stap, lekker de hals laten strekken, een zo klein mogelijk drafje proberen, slangevoltes rijden. Maar ook galopperen en denken dat er toch niets zo heerlijk ontspant als een galopperend paard, en gewoon lekker het gehobbel voelen en verder niets doen.

joske_vuran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:52

liedje zingen, paard eens even een flinke knuffel geven of even door de manen kriebelen, even met iemand praten.. of even lekker met lange teugel galopperen... ik ben 2x even afgestapt.. maar meestal helpt bovenstaande bij mij wel