Hoe shet op een veilige manier laten inrijden door Kind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Hoe shet op een veilige manier laten inrijden door Kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:06

Als gezelschap voor onze paarden hebben we een shetlandmerrietje lopen.
Er wordt amper iets meegedaan. Maar nu komt er af en toe een negenjarig meisje die het wel leuk vindt om met haar bezig te zijn.
Meestal borstelt ze haar dan of longeert haar. Maar ze zou er nu ook graag mee rijden. Van mij mag ze dat gerust doen maar er is een klein detail: t'beestje heeft nog nooit iemand op haar rug gehad. En dat meisje is een manegeruitertje en heeft absoluut geen ervaring met jonge dieren.

Met mijn dikke kont kan ik moeilijk de pony zelf inrijden. En een ander alternatief is er ook niet meteen voorhanden.

Nu heeft dat kind voorgesteld om het zelf te doen. De moeder (die trouwens altijd meekomt naar de pony) is akkoord met het plan van haar dochter.
Maar ik heb toch mijn twijfels. De pony is niet meteen de gemakkelijkste. (lees: een echt kreng als ze haar zin niet krijgt) En ik wil natuurlijk niet dat er ongelukken van komen.

Ik wil haar ook niet teleurstellen, want eerlijk gezegd voor zo weinig ervaring te hebben, verricht ze wonderen met die pony. En ze doet enorm haar best, als je haar iets uitlegt hoef je het maar 1 maal te zeggen en dan doet ze het nooit meer verkeerd. Al bij al ben ik dus heel tevreden over mijn jonge "verzorgmeisje".

Maar dus mijn vraag:
Hoe zorg ik ervoor dat als dat meisje die pony gaat berijden dat op een zo veilig mogelijke manier gebeurt?

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:08

zorgen dat het beestje eerst goed zadelmak is enz en miss eerst kijken hoe hij reageert met een nepruiter op zijn rug? (zak aardappelen ofzo) Ik weet niet hoe het meisje rijd enzo, daar moet natuurlijk ook naar gekeken worden

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:12

Er bij blijven, haar aanwijzingen geven hoe en wat ze moet doen.. Denk ik dat het beste is..

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:08

Ik zou een keertje naar dat meisje in de manege les gaan kijken en info vragen bij der instructeur.. wij hadden er meisjes bij lopen van 8 die al beter reden dan de meeste van een jaar of 15a 16, daar moet je dus geen conclussies uit trekken..

Als der instructrice zegt dat ze idd wel ervare is, goed in balans en het aanpak vermogen en de inzichten heeft kan je daar samen aan gaan werken. Idd eerst heel goed zadelmak maken en dan aan de dubbelen lijnen houden de eerste keren dat het meisje erop moet..

Sily

Re: Hoe shet op een veilige manier laten inrijden door Kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 01:06

Een keertje kijken hoe ze rijdt idd, en als het dier zadelmak is en zij gaat erop (met goede cap natuurlijk ) loop je er toch eerst naast, dier is maar kort, dus je kan haar ook nog beethouden en opvangen, als dit goed gaat een beetje uitbreiden en tsja....

Het risico van vallen zit er altijd in, al doe je het nog zo voorzichtig, dier kan nu perfect luisteren en na 3 maanden een keer flippen, en dan ligt ze er ook naast.

Mijn bijrijdster/verzorgster rijdt nu ook mijn shet in, zonder zadel, als het dier gek gaat doen vind ik het een fijner idee dat ze er gewoon af kan glijden/valt zonder dat ze met de beugels in de klit komt, maar zij is dan ook iets groter dan die van jou denk ik

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:59

Eerst maar eens aan de longe beleren, zadelmak maken. Goed op stemcommando's laten reageren en zorgen voor een goed passend hoofdstel en zadel( of pannenkoek)

En dan lijkt het mij het makkelijkst om aan een lijn te gaan wandelen met pony en kind. Eerst door de bak natuurlijk.
Van lieverlee eens laten stappen/aandraven/stappen aan de longe met behulp van stemhulpen en eventueel ondersteuning van de ruiter. Dan weet je ook of het meisje rustig blijft bij een misstap of dat ze gaat paniekeren en b.v. in zijn mond gaat trekken.
En van daaruit een keertje los. Meestal zijn shetten best wel gemoedelijk met een ruiter op de rug.( in het begin dan, later zal ze beslist proberen om onder het werk uit te komen)

Ik zou er wel zelf bijblijven, haar moeder kan het misschien later overnemen maar ik weet haar ervaring met onbeleerde pony's niet.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:03

Je kunt eerst proberen met de pony te gaan werken aan de lange lijnen. Dus niet alleen longeren, maar ook vanaf de grond leren hoe de teugelhulpen gaan. Daarna hetzelfde met een pop erop, of eventueel idd die zak met aardappelen.

Op het moment dat het meisje erop gaat (sowieso met cap en eventueel bodyprotector) is de belangrijkste persoon sowieso degene die op de grond staat. Dus ook hier weer: eerst longeren met ruitergewicht, daarna met ruitergewicht aan de lange lijnen. Het meisje hoeft nieteens zo heel erg goed te kunnen rijden, als ze maar kan zitten, en niet bang is om te vallen.

Bespreek het met de moeder, en ook met het meisje. En vooral, ga af op je eigen gevoel. Als jij de indruk hebt dat het meisje het niet aankan: niet doen.

Farouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:03

idd; de nepruiter op zijn rug, jji bent er dan wel steeds bij, en dan haar er eens op, moeder/jij loopt met de pony. En dan steeds verder, tot het lukt. Maar zorg dat het goed gaat, want veel shet's zijn nu zo vervelend(op oudere leeftijd) omdat ze gewoon niet goed zijn ingereden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 18:54

Bedankt voor jullie reacties.
Jullie tips zijn een grote hulp.

Ik vraag mij wel af. Al de mensen die hier shetten hebben en daar te zwaar voor zijn. Hoe zorgen jullie ervoor dat ze ingereden worden? Kruip je er toch maar even zelf op of de kinderen? Of zijn er nog mensen die het anders aanpakken?

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:39

Voor de wagen beleren.. Als ze goed voor de wagen kunnen is rijden eigenlijk meestal een eitje. En een kind van 13 kan er vaak ook nog wel op, zolang ze nog geen groeispurt gehad hebben.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:20

Hmm, onze shet ben ik gewoon stilletjes gaan op leunen, kind er op zetten bij het poetsen, wandelen aan de hand met een kind er op, vond ze allemaal niks erg. Zadel er op en singel vast de eerste keer vond ze duidleijk minder leuk, en ze is zo rond en wat overbouwd dat er eigenlijk geen zadel echt goed op ligt. Nu wordt ze "gereden" zonder zadel en met een halstertje, lange manen als houvast bij moeilijk doen. Ik weeg zelf nog geen 50 kg, dus voor de nieuwe dingen ga ik er zelf 5 minuutjes op. En ik heb een dochter van 10 en 30 kg die heel goed rijdt, dat helpt ook wel natuurlijk. maar galoperen met iemand op haar rug moet je (nog) niet vragen, dan wordt het bokken en dat kan ze heeeeel hoog.
Het shetveulen dat we nu hebben gaan we nu en dan eens over heen staan (niks gewicht op zijn rugje, hij is zo klein dat onze voeten dan gewoon op de grond komen), en dat maakt hem allemaal niks uit, is hij meteen "zadelmak" tegen dat hij groot is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:40

Mijn inrij kind is er vandaag 3 keer vanaf gevalgleden

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:59

Ik zou de bijrijdster het gewoon laten proberen.
Als haar moeder in de buurt is om te helpen dan moet het wel lukken hoor.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:01

Twee van mijn kinderen rijden op shetjes die super beleerd waren voor de kar. De snelste aan een touw gedaan en gaan fietsen door zandpaden.
Door het voor de kar lopen kun je met je stem veel regelen en zijn ze verkeersmak. Ook raken ze niet in de stress van gefladder van armen en benen of een tak rond het lijf. Het kost heel veel tijd (in het begin een paar keer per week) en vooral doorzettingsvermoging. Maar ze beleven er zoveel plezier aan. Ze springen en rijden door een cross bos over lage hindernissen. Ook de ponies beleven er erg veel plezier aan. Zorg trouwens wel voor degelijk harnachement. Safety first.
Succes en veel plezier.