aan de teugel - 2 lesgeefsters - 2 methodes?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa777

aan de teugel - 2 lesgeefsters - 2 methodes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:26

Hallo allemaal,

Ik weet wel dat er al veel topics bestaan over het aan de teugel rijden maar ik wou toch graag jullie mening over het volgende.

Ik ben sinds kort van lesgeefster veranderd. En beide hebben verschillende methodes.

Bij de eerste moest ik veel voltes rijden, voorwaarts sturen, buitenteugel strak houden, binnenbeen gebruiken en knijpen met de binnenteugel.
Mijn paard kwam wel aan de teugel maar hij protesteerde lang voor hij mee begon te werken. Dan was hij uiteindelijk wel heel licht in de hand.

Bij de 2de lesgeefster moet ik nu druk op beide teugels zetten en beide benen gebruiken om mijn paard aan de teugel te werken. Eens hij naar beneden is natuurlijk geen druk meer zetten en gewoon contact houden. Binnenbeen en buitenteugel blijven belangrijk maar eerder om hem aan de teugel te houden eens hij er is.
Mijn paard protesteerd minder. Komt rapper in een goeie houding maar blijft eerst een tijdje hangen in de teugels voor hij op het einde ook licht in de hand begint te worden.

Wat is volgens jullie de beste methode? Hoe doen jullie het? Veranderen jullie van methode volgens elk paard?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:30

Ik ben het eigenlijk met geen van tweeen eens dus ik zal verder mijn mond maar houden zeker

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:32

Ik ga voor de 2e lesgeefmens (als ik zou moeten kiezen, zie post hierboven ). Omdat je een paard nu eemaal op 2 teugels moet rijden en niet op 1. Bovendien geeft je paard ook aan dat hij dit prettiger vindt.

Maar werk je nooit met ophoudingen?

jenga_8

Re: aan de teugel - 2 lesgeefsters - 2 methodes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:36

De twee methoden verschillen niet zo veel.
Zelf rijd ik meer onder methode 1

waarom?
Omdat je met minder druk meer bereikt, zodat je voor overige gecompliceerde hulpen ruimte over hebt.

Daarbij, als je met alles druk moet houden, kan je paard gaan denken: "Oh als jij mijn hoofd wilt vasthouden, GRAAG!"
Daarom wordt ie nu misschien ook stugger.

Buitenteugel is ook heel belangrijk bij appuillen en wijken en changementen.

jenga_8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:37

ophoudingen? dat is zoiets breeds! dat heb je nodig bij zijgangen en overgangen. Niet voor de aanleuning

sa777

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:38

Urielle wat doe jij dan? Zeg maar ... zonder mijn lesgeefsters te vermoorden natuurlijk

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:40

Ik moet van m'n instructeur,, vooral goed de buitenteugel aanhouden, en als m'n pony dan iets te veel naar buiten valt,, de binnenteugel weer iets bijwerken En dat helpt goed!!!

YORDY_TIMON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:42

ik oet als die gaat trekken mijn handen op de plaats houden en dan iets aan sporen en dan gaat die vanzelf.... en dan moet ik steeds met mijn binnen been corigeren...
en soms ff stelling vragen...

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:45

ben het ook met geen van beiden eens sorry

Zorg eerst dat je paard goed voorwaarts is aan het been, met je buitenhand maak je over het algemeen een constante lichte ophouding, met je binnenhand maakt je steeds kleine lichte ophoudingen, voel je dan dat je paard het bit aanneemt dan geeft je meer ruimte en laat je je buitenhand los zodat hij/zij die ruimte kan nemen om naar beneden te gaan, af en toe nog iets blijven spelen... als je voelt dat hij omhoog wil komen pak je je buitenhand weer op en geeft been en speelt weer iets met je binnenhand en je laat weer los als hij/zij het bit weer aanneemt...
als je paard dan nageeft verminder je de druk op de teugels.. wel contact blijven houden, hierdoor leert je paard dat nageven fijn en ontspannen werkt!

succes

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:46

@ Sherif : jaa,, zo rijd ik ongeveer ook, maar dan iets uigebreider uitgelegd

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:47

Ben het met beide oneens.

YORDY_TIMON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:47

wat ik heb beschreven hier boven is een beetje verkeerd hahaha
maar zo ongeveer.. maar voornamelijk met men binnen kuit laat ik hem omlaag komen

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:54

Bonjoy schreef:
Ik moet van m'n instructeur,, vooral goed de buitenteugel aanhouden, en als m'n pony dan iets te veel naar buiten valt,, de binnenteugel weer iets bijwerken En dat helpt goed!!!

Met de buitenteugel begrens je de buitenschouder. Als je paard over de schouder naar buiten valt zou je juist een ophouding moeten maken met je "buitenteugel". Niet aan die binnen teugel komen! Hiermee hoef je alleen maar richting aan te geven.

als ik een wending om de achter hand moet maken hoef ik alleen maar diep te gaan zitten en mijn buitenteugel ophouden. voila!

Met je been actieveer je de achterhand. En met je "zit" houd je ritme en bepaal je de snelheid.

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:01

Maar vooral het belangrijkste met aan de Teugel lopen is,, dat je pony op het bit durft te leunen. Daar gaat het inmiddels om, dat je pony lekker ontspannen loopt. Als je teveel gaat friemelen aan de teugels,, vind je pony dat natuurlijk niet fijn in zijn mond

sa777

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:03

Sherif... eigenlijk is wat je beschrijft een beetje de methode van mijn eerste lesgeefster alleen anders en beter verwoord.
Het grootse verschil tussen mijn beide lesgeefsters is de druk/ophouding op de teugels. Bij de eerste is er een verschil tussen beide teugels, bij de andere niet.

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:06

ben het bij instrctrice nr 1, alleen niet eens met: de buitenteugel strak houden een lichte ophouding is voldoende
succes enne plaats je nog een x een mooie foto van jullie 2 aan het werk

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:03

sa777 schreef:
Urielle wat doe jij dan? Zeg maar ... zonder mijn lesgeefsters te vermoorden natuurlijk

Ik zou als jouw instructrice zijnde op zoek gaan naar de reden dat het paard jouw hand niet opzoekt of de aanleuning niet constant wil houden. Ergens in de basis is iets mis (paard niet helemaal goed aan de hulpen, stijfheid, blokkade in het lichaam, verkeerde inwerking van jouzelf...?) en daar zou ik mee aan de slag gaan. De aanleuning komt dan wel vanzelf.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:35

Ik moet vooruit rijden, en veel buigen. Zorgen dat ik het tempo onder controle heb en haar lekker op het achterbeen zetten. En op een gegeven moment gaat ze dan zelf zakken.

Ik ben het dus ook eens met geen van beiden