Pony erg heet als je hem aan het werk zet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peachy

Pony erg heet als je hem aan het werk zet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:39

Met mijn pony rij ik aangespannen.Soms een buitenrit soms in de bak.
Nu is het probleem dat hij erg heet word als ik hem aan het werk zet.
Hij is dan ontzettend sterk in zijn mond en hals. Hij zet gewoon heel zijn gewicht erin.Ik maak veel overgangen en voltes om hem niet meer zo sterk te laten zijn. Ik heb het ook al met verschillende bitten geprobeerd maar het helpt helaas niet.Hij vind het denk ik te leuk.
gister moest ik hem zelfs zo hard tegenhouden dat hij in een soort piaffe ging en bijna de galop op de plaats
Hoe zou ik hem het beste kunnen rijden zodat hij wel aan het werk word gezet maar ook niet te heet word?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:52

ik zou m persoonlijk eerst longeren voordat je hem gaat rijden en af en toe ook flink longeren.. dus alleen maar longeren en goed met m aan het werk gaan. misschien is het enkel wat uitproberen. Kijk ook even of je zadel en hoofdstel wel goed zitten, kan ook pijn zijn natuurlijk

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:55

Ik rij hem neit onder het zadel maar aangespannen.Het tuig daarvan is helemaal in orde.Hij heeft ook de hele tijd de oren naar voren enzo.

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:56

ja, kyk eerst of alles wel goed zit, En heeft je paard lichaamlijk nergens last van? S dat niet zo, idd even longeren. Doet ij het ook met longeren?

Laurier

Re: Pony erg heet als je hem aan het werk zet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:59

ik zou denk ik toch ook van te voren even zorgen dat hij zijn energie kwijt kan want ik denk dat hij, als er echt verders niets is, gewoon een beetje te veel energie heeft... ik weet niet of je hem dan in de bak van tevoren even kan losgooiten ofzo?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:05

het is precies wat jij zegt, hij gooit zijn gewicht erin,wordt stug in zijn mond en hals, dan kan jij het dus wel schudden.....dat verlies je altijd!!!!dwing hem om zijn achterhand te gebruiken, dit is trekkracht ZONDER DRAAGKRACHT!!!! Dit moet je met longeerwerk of met hulp van een bijzettouwtje doen of toch een zadel erop (met hulp).

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:59

Bedankt voor de reacties.
Hji doet het idd met longeren ook alleen heb ik dan veel minder te vertellen dan wanneer ik hem voor de sulky heb.
Wat betreft zijn achterhand..die gebruikt hij zeer goed! Dit is ook de plek waar hij als eerst zweet, tussen zijn benen en bij zijn broek.Nu weet ik dat dat misschien niet veel zegt, maar ik zie het wel als ik erachter zit dat hij wel degeljik goed zijn achterhand eronder zet.
Het is ook niet zo dat hij bv zijn neus de lucht in gooit en niet meer luistert het is meer dat hij juist te diep gaat lopen.
Ik ben bang dat als ik hem eerst longeer hij geen fut meer heeft om voor de kar te lopen. Zou ik hem geen oefeningen kunnen laten doen waardoor hij niet zo heet word?
Behalve dus de overgangen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:02

als hij die achterhand zo goed gebruikt zou zijn hals kletsnat zijn en niet de achterhand!!!!!!!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:03

als hij die achterhand zo goed gebruikt zou zijn hals kletsnat zijn en niet de achterhand!!!!!!!

Peachy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 18:13

Die word ook nat en zijn borst ook, maar zeker dus ook bij zijn achterhand. Is dit niet goed dan?

Vandaag heb ik weer met hem in de bak geoefend en heb ik er iemand bij gehaald of die goed met zijn achterhand werkte.Zij zei ook van dat hij het superdeed met zijn achterhand.

Ik zal anders van het weekend proberen om ook foto's ervan te maken.Dat jullie een beetje kunnen zien hoe hij doet.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:15

hoi.
ik snap presies wat je bedoeld.
ik heb zelf een merrie staan waar ik voorheen mee aangespannen en onder het zadel reed.
deze merrie werd buiten ook zo heet puur omdat ze dat erg graag dee,te graag.
wat voor mijn merrie goed werkte is dat ik ze zoenzo elke dag los naar buiten doe.
veel afwisseling in het werk.
als ik dan naar buiten ging met haar maakte ik zoals erder gezecht veel overgangen.
van stap 50m draven terug naar de stap150m stappen 100m draf.
op het moment dat zij te heet werd ALTIJD terug naar stap.
soms ging ik naar buiten en werd er de hele weg aleen maar gestapt.
bouw de stukken op die manier op en wees consequent,niet denken laat haar het er maar even uit lopen,dat werkt niet bij deze paarden.
ik hoop dat je er wat aan hebt,als je meer wilt weten pm dan maar.
succes er mee he.

xDAANTJEE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:01

Mijn pony was met rijden ook altijd heel zwaar in zijn mond, ik heb er een jaar over gedaan totdat hij wat lichter werd en makkelijker na beneden kwam, toen ik hem een tijdje geleden heb verkocht wilden ze een klinische keuring laten doen dus de dierenarts heeft alles bekeken hij was helemaal gezond behalve in zijn hals heeft hij tijdens de kastratie een ontsteking gehad in zijn slagader daardoor functioneerde die niet meer zo goed en kreeg hij hoofdpijn als hij zich teveel inspant, ik weet niet of je een ruin hebt maar je kunt het even laten controleren als hij zo zwaar is in zijn mond is hij of verkeerd aangereden of hij heeft ergens last van een andere reden kan het niet zijn, mijn pony was 5 toen hij gecastreerd werd en hij was 12 toen ze er achter kwamen dat hij toen een ontsteking heeft gehad..
xx

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:40

misschien is het goed als je je paard op zulke momenten even goed vooruit laat lopen. misschien vind hij het gewoon moeilijk en je hebt de grens gevonden. dus gewoon als hij het weer doet even goed vooruit laten draven (,stappen of galopperen) zodat hij die spanning in zijn lichaam een beetje kan laten afvloeien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:46

Heel veel oefenen. Vaak een teken van verzet dat de pony hard moet werken, om hier onderuit te komen, gaat ie lopen klieren. Door door te zetten en hem flink bezig te houden, gaat het uiteindelijk steeds gemakkelijker en komt er vooruitgang.