Paard spring aan in verkeerde galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Joosh

Paard spring aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:45

Ik heb een bijrijdpony die in de galop raar doet.
Ik ben er pas achter gekomen door longeren terwijl ik er met rijden geen last van heb en er nooit iets van gemerkt heb.
Ze springt namelijk met haar voorbenen aan in de rechter galop en met haar achterbenen in de linker.
Op de andere hand zit de wel met voor een achter in de linker galop.
Ik heb geen idee hoe dit komt.

Heeft iemand misschien een idee wat ik hieraan kan doen of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Alvast bedankt!

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:48

viewtopic.php?f=8&t=525342

dit topic is een paar dagen geleden geopend en gaat over overkruist galloperen, misschien dat je er iets aan hebt

edit: ruzie met comp
Laatst bijgewerkt door Tessa op 20-01-06 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:48

Dat heet overkruisd aanspringen of overkruisd , met longeren heb je behalve je stem geen invloed terwijl je bij het rijden met gewicht en beenhulpen veel duidelijker kunt zijn.

Als je je paard flink laat doordraven voordat hij in galop gaat, (soort van in galop laten vallen vanuit de snelle galop) is het probleem meestal opgelost.

Mocht hij wel overkruisd aanspringen, terugnemen en opnieuw laten aanspringen. Sommigen willen weleens een paar rondjes wachten totdat hij corrigeert, maar daar ben ik zelf geen voorstander van.

Lijkt me overigens een topic voor UZ....

Joosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:50

Okay, bedankt voor de link, maar hij doet t niet.

Dus hard laten draven en kijken of ie dan wel goed aanspringt.
Ik heb wel het idee dat hij het al heel lang doet, omdat ik er met rijden niks van voel...
Ga het eens proberen.
Is het verder schadelijk? Zou hij er scheef van kunnen worden? T lijkt me niet echt lekker lopen...
Laatst bijgewerkt door Joosh op 20-01-06 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:51

Joosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:52

thanx... ben niet zo creatief... sorry

Joosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 13:55

Heb het andere topic bekeken en daar begrijp ik uit dat er iets in zijn wervels zou kunnen blokkeren...
Ga eens vragen aan de eigenaar of we hier misschien iets mee kunnen doen.
Bedankt!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:24

Het kan overigens ook goed dat hij het onder het zadel niet doet en alleen met longeren...en dat je het daarom in het zadel niet merkt. Hoeft niet perse een geblokkeerde wervel of probleem in de rug te zijn.

Maastricht17

Re: Paard spring aan in verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:25

Jah joh......zo hard mogelijk draven, liefs over het tempo.....flink crossen. En dan spring je lekker onbehoebeld de galop aan, zodat ze er zeg maar in valt en dan hoop je dat je galophulp zo onverwachts komt dat ze de goede galop aanspringt.

NEE dus hier ben ik het absoluut niet mee eens. Je pony moet goed aan de hulpen zijn en volledig gecontroleerd de galop aanspringen. Dan weet ie ook waar zijn benen zijn en springt ie niet overhaast een verkeerde galop aan. Dus gewoon een net arbeidsdrafje. En dan in een hoek of volte de galop aanspringen. Probeer eerst de galop op de volte aan te springen en vervolgens even op de volte blijven.
Springt de pony de galop verkeerd aan, rustig maar resoluut terugnemen, weer een rustige draf..geen drafbaan vertoningen.. en opnieuw proberen. Doet ze het goed, klopje..paar rondjes galoperen, andere oefening in stap of draf doen en even later probeer je de galop nog eens.

Veel succes!!!!!!!!!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:42

Lees nog eens het begin van het topic door. Lees het een tweede keer door en misschien een derde keer?

Dit gaat over longeren, niet over rijden!

En over dat gecontroleerd in galop aanspringen: ooit een paard zadelmak gemaakt? Daar is het in het begin ook een " in de galop vallen" en niet " gecontroleerd aanspringen" .

Joosh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:42

Het ging inderdaad meer over het longeren, omdat ik niet weet of ie t onder het zadel ook doet. Ik zal eens vragen of iemand ernaar wil kijken.
Verder ga ik dan toch proberen vanuit een snellere draf aan te springen en dan kijken of ik t eruit kan krijgen.
Bedankt allemaal