Stugge, vaste linkerhand, hoe kom ik er vanaf?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MarchaL

Stugge, vaste linkerhand, hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 10:53

Ik sukkel al een behoorlijke tijd met mijn verschrikkelijk vervelende stugge linkerhand Onbewust zet ik mijn linkerhand/pols vast tijdens het rijden en uiteraard werkt dit niet bevorderlijk voor mijn paard en mij. Zodra ik linksom ga heb ik weinig last van mijn hand, het is dan de binnenhand en ontspannen is dan geen probleem. Ga ik echter rechtsom dan zorgt mijn hand voor behoorlijke communicatieproblemen.

Ik volg lessen en ik heb zeker het idee dat het wel verbeterd is, toch val ik steeds terug in mijn oude vervelende gewoontes. Zodra ik ''het goede gevoel'' weer ervaar gaat het weer even goed, ik ben dan gewoon los en ontspannen in mijn linkerhand. Doet mijn paard echter even iets wat niet helemaal goed voelt, (versnellen oid.) dan val ik direct weer terug in mijn oude patroon en pak ik opnieuw vast.

Ik vind dit echt een heel vervelend probleem wat het rijden en onze vooruitgangen echt belemmerd. Ik merk ook dat mijn paard langzaam aan steeds iets stugger wordt en steeds slechter reageert op ophoudingen links. (ze stompt langzaam aan een beetje af dus ) Wie heeft er goede tips voor mij om dit uitermate irritante probleem op te lossen? Alvast bedankt voor de hulp!

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:57

terug naar af, m.a.w. ga weer eens met een losse teugelrijden en let op ontspanning in je hand, naarmate jou paard ontspant ga je beetje bij betje de teugels op maat maken tot dat je bij jezelf het vast zetten bemerkt, dan laat je weer los en vanuit de ontspanning weer naar contact werken. succes

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:03

Misschien is het een goed idee om proberen je linkerhand meer te gebruiken voor dagelijkse dingen die je normaliter met je rechterhand doet (ik ga er vanuit dat je rechtshandig bent, klopt dat?). Tandenpoetsen, haren kammen, schrijven (best moeilijk, maar het hoeft niet mooi te worden!), dan wordt je hand sowieso wat soepeler.
Voordat je gaat rijden vast goed je schouder, arm, pols en hand losmaken (warming-up), en heel bewust proberen te ontspannen (eerst droog oefenen: hou eens een tijdje de vingers van iemand anders vast, geef een kneepje met je linkerhand, eentje met rechts en laat die persoon zeggen waar je harder knijpt. Dan weer bewust ontspannen.)
Het is jouw eigen scheefheid! Die moet je net zo goed oplossen als die van je paard (eerst die van jou, anders kan je je paard ook niet rechtrichten).

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:08

en vraag mensen langs de bakrand, of je instructeur om om de zoveel tijd weer "LINKER HAND" te roepen! Blijf er zelf ook zo veel mogelijk aan denken. Train je linker hand meer, zodat de coördinatie verbeterd. Leer bewust rijden, met je hele lijf, een volledig onafhankelijke zit met al je ledematen!

Dimple

Re: Stugge, vaste linkerhand, hoe kom ik er vanaf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:25

Ik heb hetzelfde probleem. Maar ik moet zeggen dat het de laatste tijd erg goed gaat.

Joemmie wil door mijn sterkte linkerhand de rechterkant dus niet aannemen.

Wat ik doe is op de lange zijde contrastelling. Dus de zachte kant (rechts) aanpakken en links los laten.

Volte rechtsom een pasje naar buiten rijden (volte verruimen) en vooral niet vergeten rechts erbij te houden.

Je moet je pony ook haar zachte kant proberen te corrigeren en daardoor minder aan links te denken.

Van de week heb ik haar op links los gemaakt door even door te vragen op links. Daarna laat zij los en pak ik ook niet meer vast. Maar vooral dus rechts niet vergeten!!
Het wordt op een gegeven moment nl ook een leuk spelletje van het paard zelf.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders hoor ik het wel!

Succes! (en blijven oefenen!!)

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:00

Pianospelen is ook een goede oefening! (Maar of je buren dat ook vinden...?)

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:53

Absoluut niet gaan schrijven met links als je rechtshandig betn, want daar krijgt een normaal mens enorme hoofdpijn van!!

Ik heb hetzelfde en doe gewoon in het dagelijkse leven als ik niks doe met mijn hand wat oefeningen!

Bijv.
Maak een vuist van je hand en knijp steeds een beetje, of maak steeds een soort ophouding door je hand steeds open en dicht te knijpen! Ook kun je steeds met elke vinger je duim aan raken, hierdoor wordt je linkerhand losser!!!!

Veel succes, het heeft bij mij erg geholpen, maar ik had juist een terug werkende hand/arm!! Maar het nu echt veel beter!

sa80

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:03

probeer je linkerhand iets van je lichaam af te houden, hierdoor kun je hem minder makkelijk vast zetten omdat je geen steun hebt van de rest van je lichaam.

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:11

Ik heb juist het tegenovergestelde .. zet mn rechterhand vast hoewel ik zelf ook rechts ben.
Ik probeer vaak echt op mn ontspanning te letten en dan wat minder op het paard zegmaar, ik laat meestal de teugels een beetje vieren dan.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:20

Ik heb hetzelfde probleem gehad,
Het is vanzelf over gegaan,
Goed erop letten,
wat ik stiekem weleend deed is mijn zadel vastpakken,
Dan kon ik niestiekem doen zegmaar!

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:46

Tarah5 schreef:
Absoluut niet gaan schrijven met links als je rechtshandig betn, want daar krijgt een normaal mens enorme hoofdpijn van!!

Dat vind ik wel heel knap! Hoe krijg je dat voor elkaar?? Je moet ook niet op je voorhoofd schrijven, joh!

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:10

Ik moet juist meer naar rechts buigen Omdat ze links zo stug is hij zij dat je de korte kant dan meer rekt..

Succes..

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:20

Dit is zeker héél irritant daar heb ik ook last van
Blijf dit even volgen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 11:43

Bedankt voor alle antwoorden! Ik zal de tips zeker gebruiken en ik hoop over een tijdje ook te kunnen zeggen dat ik er helemaal vanaf ben !

Peet_Paneel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:16

altijd tegen gesteld oplossen! rijd wendingen alleen met je buitenteugel enn buitenbeen en stelling vragen met binnenbeen! ze moeten je eerst goed snappen wat je bedoeld maar daarna rijdt je gewoon altijd lkkr ontspaanne en niet vast!!!

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 22:21

Ik ben linkshandig en heb dus ook een stuggere linkerhand dan mijn rechterhand. Ik denk dus niet dat het daar mee te maken heeft.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:26

Ik heb het zelfde maar dan op rechts. Ik rijd nu tegenwoordig zonder handschoenen en een dun teugeltje. Dan voel je eerder dat je te veel druk neemt. (soms denk ik wel eens.... zal ik een stro-touwtje doen ipv een een teugel rechts???, dan voel ik echt wat ik bij het paard doe! ) anyway... zonder handschoenen werkt al veel beter.
en je instructeur vragen er goed op te letten. succes

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:35

Goeie tips allemaal, ik zet mijn rechterhand vast en ga jullie tips uitproberen

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:05

ik heb dat ook wel een beetje, maar dan aan mn rechterhand! dit werkte in het begin echt heel slecht met mijn paard, en er viel dan rechtsom niks te beginnen met rijden! op het moment is mn paard echter zelf ook fijner in de mond geworden, rechtsom, waardoor ik mijn hand ook eerder ontspan. de laatste tijd let ik er zelf ook erg goed op, want als we over een tijdje een beetje willen scoren op concours, moet onze rechterkant toch goed zijn! suc6 ermee!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 21:04

coordinatie oefening doen is wel leuk, met je hand een rondje met je been een vierkantje in de lucht tekenen. En als je links zelf je hand vast zet met die hand je paard belonen(halsklopje geven)

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 00:47

jiehaaa schreef:
Misschien is het een goed idee om proberen je linkerhand meer te gebruiken voor dagelijkse dingen die je normaliter met je rechterhand doet (ik ga er vanuit dat je rechtshandig bent, klopt dat?). Tandenpoetsen, haren kammen, schrijven (best moeilijk, maar het hoeft niet mooi te worden!), dan wordt je hand sowieso wat soepeler.
Voordat je gaat rijden vast goed je schouder, arm, pols en hand losmaken (warming-up), en heel bewust proberen te ontspannen (eerst droog oefenen: hou eens een tijdje de vingers van iemand anders vast, geef een kneepje met je linkerhand, eentje met rechts en laat die persoon zeggen waar je harder knijpt. Dan weer bewust ontspannen.)
Het is jouw eigen scheefheid! Die moet je net zo goed oplossen als die van je paard (eerst die van jou, anders kan je je paard ook niet rechtrichten).

dat ga ik maar eens doen

ik doe precies het zelfde, ik irriteer me mateloos aan mezelf alleen linksom, dan pak ik links helemaal vast en laat echt niet meer los...het lukt me niet om weer te ontspannen, het paard is niet gek en pakt gewoon het bit vast(en mijn domme reactie is dat ik vast houd), rechts heb ik dan helemaal niks in mijn handen en links krijg ik een lamme arm

noraahlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:24

Ik heb dit ook maar even gelezen, en heb wel wat aan de tips
Ik heb namelijk precies het zelfde probleem