Weer of nog steeds? doorzitproblemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Weer of nog steeds? doorzitproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:16

Na maanden niet gegaloppeerd te hebben op luck ben ik sinds 3 weken weer begonnen. Hij is nu veel gehoorzamer en ik zelfverzekerder. Alleen het doorzitten gaat niet, ik heb zitles gehad tijdens mijn blokstage maar dat was op een shire *grootverschil * Lucky is een pony dus (dribbel, dribbel). Doorzitten om het terug te nemen in stap gaat nog wel maar ik heb betere tijden gekend.

Het heeft er mee te maken dat ik vroeger bang ben geweest en ik heel erg de neihing heb om te verkrampen knieen vast te drukken, hakken optrekken (foetushouding*) eenmaal in de galop kan ik me wel weer herstellen. Maar hebben jullie tips of bepaalde manieren?

Lucky is niet bepaald een pony die je even aan de longe kunt nemen om te rijden *gaat niet goed*

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:30

veel oefenen! Begin met kleine stukjes. ga in de stap in de goede houding zitten, draaf langzaam aan. blijf doorzitten! na een klein stukje ( bv van de letter a tot f ) neem je hem weer terug in stap. en doe dat vooral de eerste paar keren heel veel! dus echt 30 keer ongeveer. het helpt als je er iemand bij hebt, die je herinnerd aan je houding. wat je ook kunt doen is hetzelfde als hierboven, maar dan zonder beugels. dan moet je nml je knie wel laten zakken.

veel succes!

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:53

elke keer voor dat je aandraaft enkele passen blijfen zitten en dit steeds wat meer uitbreiden, doe dit wat verderop in je rijuur zodat de rug van je pony los is doorzitten op een pony met een vasthoudende rug wil ook niet.

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:09

en oefen op andere paarden/ pony's. Doro veel verchillende paarden te rijden leer je je steeds makkelijker aanpassen aan de bewegingen van die dieren, werkt in je eigen voordeel!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:28

vamp schreef:
veel oefenen! Begin met kleine stukjes. ga in de stap in de goede houding zitten, draaf langzaam aan. blijf doorzitten! na een klein stukje ( bv van de letter a tot f ) neem je hem weer terug in stap. en doe dat vooral de eerste paar keren heel veel! dus echt 30 keer ongeveer. het helpt als je er iemand bij hebt, die je herinnerd aan je houding. wat je ook kunt doen is hetzelfde als hierboven, maar dan zonder beugels. dan moet je nml je knie wel laten zakken.

veel succes!

Ja nou weet je wat het is dan ga ik meer op mijn houding letten dan op luck en dan denkt Luck *toedels en weg is tie *
Maar verder kan ik dat wel oefenen ja! thanks!!

jenga_8

Re: Weer of nog steeds? doorzitproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:15

Hi,
Ik ken het probleem. Ik had zelf het zelfde probleem.
Gelukkig heb ik een goede vriendin/instructeur die eveneens bij ulrike Tiel heeft stage gelopen. zie url.

http://www.hippocampus-nl.com

Er zijn simpele oefeningen waarmee je kan leren je been langer te maken en meer met je paard mee te bewegen. De enige mannier waarop je met je paard kan meebewegen is als je een onafhankelijke zit hebt of iig probeerd te krijgen. (dit houd in dat je met handen en armen, rug en bekken onafhankelijk kan bewegen als je op je paard zit.
door simpele gymnastiekoefeningen kan je dit trainen,

dus: Paard aan de longe jij op je paard (liefst zonder beugels, en een knoop in je teuges of aan de bijzet) en in stap draf en galop(als je het aankan) :

-knieen optrekken- neus naar de knieen
-linker hand naar rechtervoet en vise versa
-armen wijd en vanuit je rug links en rechts draaien volg met je ogen de hand die naar achter gaat.
-of als een zwemmer je armen naar voren ronddraaien en naar achteren.

Als je dit vaker doet, leer je zonder dat je weet beter door te zitten (anders kan je de oefeningen ook niet uitvoeren)

Het ziet er allemaal een beetje stom uit, maar je hebt er wel veel aan!

Tips om je been langer te maken:

Op een verhoging gaan staan met één voet je andere been vanuit je heup naar beneden en naar achteren bewegen. en dat natuurlijk afwisselen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik heb er veel aan gehad. Tis moeilijk uit te leggen. Ik heb t geluk gehad goede begeleiding te hebben.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:13

~Ik wil je wel aanbieden een keer een zitlesje op mijn haf te hebben!
Die heeft een hele makkelijke draf,
je zit bijna als een stoel!

Zegmaar als je het wat vind!

jenga_8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:43

Het heeft werkelijk geen zin om op een andere pony te gaan leren zitten. Je eigen pony heeft zijn eigen gangen, en daar moet je je op leren aanpassen.

jenga_8

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:43

By the way hoe krijg ik in hemelsnaam een foto in mijn berichtje

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:05

Saskia9 schreef:
~Ik wil je wel aanbieden een keer een zitlesje op mijn haf te hebben!
Die heeft een hele makkelijke draf,
je zit bijna als een stoel!

Zegmaar als je het wat vind!

We zouden het wel een keer kunnen proberen om te kijken of ik het daar ook bij doe

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:17

Je moet het zeker leren op je eigen pony,
Maar als je bang bent/of was dan is je houding vaak daar de dupe van,

Daarbij is topic starter bangig van haar eigen pony,misschien het wel goed gaan op een brave pony!
Vandaar dat ik haar de kans geef het eens op mijn paard te proberen,
Het valt altijd te proberen toch!

ik reageerd overigens op jenga8

Jaduuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:54

Probeer te ontspannen .. [ja k weet het, dat is moeilijk ] misschien je beugels uit, en je lang maken, je trots voelen en dan maar zitten ..

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 00:31

Even goed met je houding bezig zijn, maar dan niet zoveel dat je pony tijd heeft om leuke spelletjes te bedenken
Wat misschien helpt is alles wat je gaat doen zeggen. Ik geef ff een voorbeeldje : Rechtop zitten. Haken uitdrukken. Figuur sturen(Lucky verveelt zich), niet naar beneden kijken, volte maken.

Zolang je blijft banketstaaf blijf je dus bezig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:38

Saskia9 schreef:
Je moet het zeker leren op je eigen pony,
Maar als je bang bent/of was dan is je houding vaak daar de dupe van,

Daarbij is topic starter bangig van haar eigen pony,misschien het wel goed gaan op een brave pony!
Vandaar dat ik haar de kans geef het eens op mijn paard te proberen,
Het valt altijd te proberen toch!

ik reageerd overigens op jenga8

Heej,

in deze bak (binnenbak) ben ik niet meer heel bang tis meer onzeker, zeker ala hij weer oog heeft voor nadere dingen

Anoniem

Re: Weer of nog steeds? doorzitproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:45

Mijn ervaring is dat als je pony wat ruimer gaat lopen omdat je wat langer rijdt, hij wat losser wordt, warmer in zijn spieren en zijn rug loslaat het makkelijker is om door te zitten. Dat doe ik ook pas in de 2e helft van mijn rijden. Een paar pasjes doorzitten en weer lichtrijden. Ook tijdens de galop duurt het even voordat je pony wat meer sprong krijgt en ontspant, dan wordt blijven zitten ook makkelijker.

Oefenen en alert op je zit blijven. Steeds even 1 rondje en weer wat anders doen, dan weer even een rondje proberen. Je pony moet ontspannen en dan gaat het makkelijk, gaat alles makkelijker

Succes.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:50

Klopt idd wat Russel zegt. Ook wel logisch eigenlijk, want jij zit toch ook liever op een zacht kussen dan op een harde plank ?

Wat bij mij vroeger trouwens hielp, was het ritme hard op zeggen, en dan op het ritme m'n zit in het zadel duwen, als je snapt wat ik bedoel

Lynnlovesyou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:02

Ik rij nu 1 x in de week zonder beugels , en dit werkt goed !!
Je kan het proberen maar probeer niet in een keer 50 ùin zo te rijden maar begin met 5a10 min enzo anders kan je de dag nadoen niet meer stappen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:36

Vandaag weer les gehad en het ging al wat beter!