eenmaal in galop.. waar is de stop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

eenmaal in galop.. waar is de stop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:13

hallo,
ik rij nu 2 jaar balou.. en dat gaat goed, alleen als we gaan buitenrijden is ze braaf en in de bak ook maar zodra we buiten in galop gaan zit er gewoon bijna geen rem meer op. ze is zo sterk dat ik haar echt moet laten uitgaloperen, gelukkig is ze normaal liever lui dan moe dus een super conditie heeft ze niet maar vind het niet echt fijn als me paard niet meer stopt buiten. ik heb er vooral last van sinds dat we een nieuw hoofdstel hebben en ook een nieuw bit( een dubbel ipv van enkelgebroken bit) heeft dat er iets mee te maken?

wie o wie?

verder is ze heel lief hor en in de bak is ze niet voor uit te branden maar buiten..

groetjes anouk

Tanja__Daisy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:17

Heb ik ook met mijnn pony'tje maar ja arabier zit erin.. Ik laat hem soms uitrennen, maar meestal x ik heb om!
Suc6

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:22

Ik zou je oude bit maar eens proberen. Dat zou het best wel eens kunnen zijn. En als je ergens buiten gaat galopperen, moet je het eens proberen op een veldje, waar je dan een grote ( niet te klein, dan val je) volte kan rijden. Zo heb je misschien meer controle
Suc6

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 18:40

als ik in galop zit is ze ook niet echt meer stuurbaar dus op de volte zetten lukt niet echt..

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:47

Dan moet je de noodrem gebruiken. Het is erg gevaarlijk als je je paard buiten niet kan laten stoppen met galopperen. Ga oefenen, laat je paard aanspringen, en haal het direct weer terug. (na 1 sprong) dan heeft het nog niet zoveel vaart en is het gemakkelijker terug te krijgen. Bouw dit steeds met 1 sprong uit.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:59

Wat si de keus voor een ander bit geweest? Kan mogelijk wel een oorzaak zijn natuurlijk.

Misschien eens oefenen op een veld ergens zoals randhoeve zegt. ga je buitenrijde en op dat veld je dressuuroefeningen doen. Netjes wat voltes rijden en op gegeven moment laat je hem, terwijl je al op de volte zit aanspringen. Denk erom dat je zelf diep gaat zitten, been lang en probeer je paard niet de volte in om te trekken met de teugels maar geef ook duidelijk beenhulpen. Dus met je buitenbeen begrenzen en de volte insturen.

Voorkom sowieso bij het aangalopperen al dat jij al in de teugels gaat hangen omdat je denkt dat ze hard gaat. Ontspan je handen, een trekwedstrijd win je niet. Mogelijk vlucht ze juist in galop voor de druk die jij dan op de teugels uitoefent. Dus ontspannen, diep zitten en consequent zijn. Gewoon korte stukke galop oefenen..

Succes..

En trouwens, elk paard heeft wel een noodrem die als het gevaarlijk wordt gebruikt kan worden. 1 teugel ´los´als het ware en de ander pak je ineen keer zo kort op dat het paard zijn hals naar links of rechts moet doen. Dan raakt hij uit balans en ontneem je hem de mogelijkheid om weg te rennen en vaart te maken. Niet de beste methode en zeker niet om herhaaldelijk te gebruiken, maar als het echt gevaarlijk en vol risico wordt moet je wat..

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:44

Het paard wat ikrijd heeft ook ee tijd scheuren in zn kop gehad... ik heb het hem afgeleerd door telkens stootsgeweis een ophouding maken..dus je maakt snel een ophouding en ontspan je daarna weer en dat herhaal je vaak en snel achter elkaar... bij mij heeft het geholpen... ik kan nu heerlijk op mn gemakje galloperen...!!

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 16:13

nou bedankt ik zal zoizo dat andere bit er weer op doen en dan een hard gaan oefenen...

monsera

Re: eenmaal in galop.. waar is de stop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:47

Ik zou je willen adviseren om buiten niet meer te galoperen.Probeer in de bak meer te galoperen en veel overgangen te rijden naar de galop en weer terug naar draf of zelfs terug naar stap.En probeer eens te schakelen in de galop dus eens een pasje harder of een pasje zachter galoperen.Als je het gevoel hebt dat dit goed gaat kun je buiten weer eens een stukje proberen.Probeer buiten ook niet elke keer op het zelfde stuk te galoperen zodat je paard niet weet waar je gaat galoperen.Ga buiten heel veel overgangen stap-draf-stap-draf-stap rijden daar krijg je weer vertrouwen van en zo leert je paard ook goed naar jouw hulpen te luisteren.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:53

Hallo!
Heb geen idee waar Oosterhout ligt en weet dus ook niet of er heuvels in de buurt zijn. Mochten die er wel zijn dan is dit de beste en ook raarste tip ever: zet hem al voor een stuk heuvel in galop. Heb je het idee dat hij niet meer te stoppen valt galopeer naar de heuvel en laat hem vooral doorgaloperen. laat hem pas terugkomen op jouw commando. Telkens als hij wil terugkomen spoor je hem aan om nog harder te gaan. Doe dit telkens als je buitenrijd, na een maand is het absoluut over, helemaal omdat je zegt dat hij ook liever lui dan moe is. Als je zelf het lef niet hebt, laat dan een ervaren ruiter met durf hem eens flink doorrijden in de galop. (en ga niet meer in galop als je het vertrouwen mist, paardensport blifjt natuurlijk een gevaarlijke sport)
En inderdaad wat Monsera ook al zegt: galopeer elke keer op een ander stuk, dan worden ze van te voren ook niet 'hitsig' als je het stuk nadert waar je altijd galopeerd.
Nooit aan de teugels gaan trekken, vooral niet als hij 'er van doorgaat' je zult hem op die manier alleen maar harder laten galopperen omdat het hem juist angstig maakt. Dus die noodrem, niet aan trekken!
Succes!

marijkedam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:50

Een berg op galopperen? Die van mij vind dat alleen maar leuk en gaat nóg harder galopperen.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:19

marijkedam schreef:
Een berg op galopperen? Die van mij vind dat alleen maar leuk en gaat nóg harder galopperen.

De TS geeft aan dat het paard liever lui dan moe is.
Bij zulke paarden is dit dé tip. Hij klinkt alleen erg raar.

Tes82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:34

Bij mij helpt het altijd als ik mijn paard direct bij het aanspringen er netjes bij houd, zodat hij niet de kans krijgt om een vaartje te maken!

Marije112

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 23:42

De mijne gaat ook supersnel, maar ik zeg ho en dan stopt ze.. als ze echt niet te houden is kan je d'r misschien tegen een boom aan zetten (weet niet of 't kan vanuit galop, maar draf wel), een paard loopt nooit expres tegen een boom aan...
Misschien is dit een goede tip of juist een hele stomme..

Succes d'r mee

Hans__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 03:21

Ik heb ook ooit eens zo'n dondersteen te rijden gehad. Een super brave hengst maar bij het aanspringen spitste hij zijn oren, spande zijn spieren en *zoef* weg was hij.

Wat ik altijd deed was gewoon mijn teugels op maat houden, hem op een volte zetten en juist aansporen.. raad eens: Meneer had door dat hij van mij moest blijven lopen en vond het toen ineens niet leuk meer. Een paard vind dat allemaal leuk en aardig zolang hij de touwtjes in handen heeft maar zodra je hem laat merken van: "Jij hard gaan? Dan BLIJF je hard gaan!" vinden ze er direct niets meer aan.

Ik heb dat hooguit 7 keer moeten doen en na die 7e keer was het officieel verleden tijd met zijn ren drang.

Irisamaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 13:25

@t bovenstaande: Tadáá! raar hè maar het werkt dus wél!

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:24

Als het echt noodzakelijk is kan je ook een andere noodrem gebruiken: zagen. Dat is gewoon heel hard links en rechts aan de teugel 'trekken/zagen'dit schuurt onwijs in de mond van het paard, grote kans dat ie dan wel stopt..MAAR alleen als het echt noodzakelijk is..een bergje op galopperen is ook een goed idee dat is best vermoeiend en dan gaan ze al langzamer en misschien kan je dan makkelijker stoppen, de manier van Hans__ is ook een goeie, ik zou dat als eerste proberen. Succes!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:59

Wanneer ga je galoperen buiten? Die je dat pas richting het eind van de rit of aan het begin of ook zomaar tussendoor. Galoppeer je 1 of meerdere keren.

Ik heb bij meerdere paarden gemerkt dat naarmate ze langer onderweg waren en ze eindelijk mochten galoperen knetterhard gingen.

Als dit het geval is wil het nog wel eens helpen om heel vlot al te gaan galoperen. Dus goed instappen, evt een klein stukje draven en dan gelijk galop. Evt idd eerst maar 1 of 2 passen. En gelijk terug nemen.

Maar tot nu toe heb ik gemerkt dat dat vaak niet eens nodig is en dat je dan gelijk rustig kunt doorgaloperen

loetjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 19:12

ik galoppeer pas als ik tijdje weg ben, en er is wel een heel lang race pat bij ons en dara oefen ik ook altijd en het gaat stuk beter nu, andere bit erop help ook dus!! bedankt voor de tips..!!

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:23

Fijn dat het beter gaat. Maar soms is het ook juist beter om te oefenen op een iets minder geschikt race-pad.

Want lange rechte paden nodigen juist uit tot racen en daar maken sommige paarden dankbaar gebruik van.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:43

Inderdaad, zoals eerder al gezegd. Niet teveel op dezelfde plek gaan oefenen..