schouderbinnenwaarts en schoudervoor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Retlaw

schouderbinnenwaarts en schoudervoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:13

Wie zou mij precies uit willen leggen hoe je schoudervoor en schouderbinnenwaartsrijdt, en het verschil???....

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:20

SV is dat je de schouder een fractie naar binnen zet, met hele lichte stelling naar binnen, eigenlijk ter controle van de reactie op je buitenteugel/buitenbeen en voorbereiding op een wending en later SB.

Bij SB ga je een stap verder, je buigt het paard om je binnenbeen en paard neemt daarbij horende stelling aan, schouder plaats je naar binnen tot je op 3 sporen bent (buitenvoorbeen komt vóór het binnenachterbeen).

Hoe je ze precies rijdt moet je maar aan je instructrice vragen, elk paard vraagt een andere aanpak (afhankelijk van niveau en andere problemen waar je tegenaan loopt in je training).

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 15:51

oke, en de hulpen (in het algemeen)

Esterrr

Re: schouderbinnenwaarts en schoudervoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:03

Bij de schouderbinnenwaarts beweegt je paard zich op 2 hoefslagen, met 3 sporen en een stelling die de tegenovergestelde richting is aan de bewegingsrichting van je paard. De achterhand blijft dus op de hoefslag en de binnenhand wordt iets naar binnen gebracht waardoor je paard licht gebogen is om jou binnenbeen waar jij enige druk mee uitoefent. Het buitenvoorbeen en het binnenachterbeen van jou paard zitten dan op 1 lijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Het binnen voorbeen van je paard kruist dan zijn buiten voorbeen. Ik denk dat je dit allemaal al wel een beetje wist; hoe je de schouderbinnenwaarts rijd is moeilijk uit te leggen van achter een computer.

Ik zal ook even uitleggen wat dan de schouder-voor is :
De schouder-voor is 1 van de eerste zijgangen die geleerd word. Hierbij word de voorhand licht naar binnen gebracht, waardoor bij deze oefening ook het binnen achterbeen en buiten voorbeen op een lijn staan. Het verschil is eigenlijk dat deze oefening minder buiging en verzameling vraagt in vergelijking met de schouderbinnenwaarts.

Zoals al eerder is gezegt; is er bij ieder paard een andere manier waarop je de schouderbinnenwaarts en de schouder-voor rijd. Ik zou als je nog geen les hebt lesnemen of aan een deskundige vragen of hij/zij het je wilt leren. Ga nooit alleen aan de slag als je nog niet goed weet hoe je deze oefeningen moet rijden. Succes ermee.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 17:14

ik krijg les ja... maar ik wil voor mezelf eerst even alles op een rijtje ztten, hoe het moet etc, en dan kan ik rustig aan de slag...iemand nog tips ???

Esterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:49

Maar ik snap het niet zo; als je les hebt kan je instructeur/instructrice toch gewoon uitleggen hoe het moet. Dat is toch makkelijker als dat je het via een computer moet leren? Als je het in je les vraagt komt het directer aan, via een computer moet je alles gaan zitten onthouden. By the way : Ik weet niet of jou paardje in de L1 al klaar is voor de schouderbinnenwaarts. En ik denk dat jou intructeur/instructrice ook wel aan zal geven wanneer jou paard er klaar voor is; je mag natuurlijk altijd wel zelf weten wat je met je paard doet. Maar je hebt niet voor niets les.. dus vraag het even zou ik zeggen! Succes ermee.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 22:46

ben er in de les al mee bezig, momenteel vliegen de punten me om de oren, en hij is op een leeftijd dat hij t wel kan, dus we gaan nu even doorstromen. ja via de les is makkelijker, en dat doen we ook wel. maar wou gewoon alles even op een rijtje...
dankjewel...
...

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:27

Esterrr schreef:
By the way : Ik weet niet of jou paardje in de L1 al klaar is voor de schouderbinnenwaarts.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het juist goed dat deze oefening al spelenderwijs wordt opgepakt, ook al ben je nog in de L1.

Esterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:34

@ Gulpje : Spelenderwijs wel ja. Maar ik weet niet of de TS spelenderwijs of echt intensief met de schouderbinnenwaarts aan de gang wil gaan. In het geval dat TS zeker weet dat haar paard en zijzelf er klaar voor zijn, wens ik ze veel succes en plezier .

Gulpje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:36

anders ik wel

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:14

Ik leer ook graag door eerst te lezen, dus ik zal je het proberen uit te leggen hoe ik het heb geleerd.

De hulpen voor SV en SB zijn, nagenoeg dezelfde als voor een volte of een wending (ik ga er vauit dat je wel een redelijke aanleuning hebt);
je binnenbeen is lang en ook je gewicht is iets aan de binnenkant voor de buiging, met je buitenbeen begrens je de achterhand door 'm iets naar achter te leggen.

Je binnenhand is ontspannen en van de hals, als bij stelling vragen (niet terugwerken) en met je buitenteugel neem je je paard mee rechtdoor i.p.v. dat je gaat wenden. Je schouders zijn iets gedraaid indezelfde richting als de schouders van je paard, dus buitenschouder iets naar voren.
Het is ook het makkelijkst als je het aanleert in het begin van uit de wending en dan bijv. maar 1 of 2 passen meenemen en dan weer wenden. Zo kun je het stap voor stap uitbouwen.

Retlaw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 20:16

oke dank je wel...nog meer ??? ook voorkomende problemen en hun oplossingen ....
groetjes