overkruist galoperen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_hannah_

overkruist galoperen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 11:18

Vaak als ik aanspring of in galop een stukje wegrijd, gallopeerd star overkruist. Voor zit hij dan goed en achter fout. Vooral ook bij longeren doet hij dit.
Iemand een idee hoe ik hier afkom? en hoe controleer ik dat als ik erop zit?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:35

Zodra je het voelt/ziet terugnemen naar draf en opnieuw rustig aanspringen.

In het begin tevreden zijn met korte stukjes galop. 1 lange zijde bijvoorbeeld, later 1 volte. Probeer het paard weer terug te nemen naar draf voordat hij overkruist springt (dus als je weet dat hij dat meestal doet na 1 rondje galop dan terugnemen voordat het zover is).

Verder als het mogelijk is buitenritten maken en rechtuit galopperen. Probeer hem dan in een door jou bepaalde galop te zetten zodat hij niet altijd in zijn voorkeursgalop aanspringt.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 12:36

ga met apple mee

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:07

veel vaker dan gedacht is overkruist galloperen een wervelprobleem. Zeker als het paard (bijna) altijd overkruist gallopeert dan is het interessant om dat uit te laten zoeken. Rijtechnisch kun je het namelijk in dat geval niet oplossen.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:22

Abby klopt . Ik heb een poos een paard gereden met hetzelfde probleem.

Die heeft inderdaad een heel traject gehad van onderzoeken en therapieen en rustig longeren. Later onder het zadel gingen we zoals bovenstaand aan de slag .

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:27

Heb dan een vraagje in navolging hiervan (hoop dat ik het hier mag zetten):
Mijn paard gallopeerd alleen overkruist aan de longeerlijn en onder het zadel niet, is het dan ook een wervelprobleem? Of is er iets anders aan de hand?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:28

Kan een balansprobleem zijn. Hoe groot is de volte waarop je longeert? Als die wat aan de kleine kant is kan het zijn dat je paard overkruist springt om zn balans te houden.

Die van mij springt bijvoorbeeld met longeren soms overkruist als hij te snel wil gaan. Als hij op normaal tempo galoppeerd is er niets aan de hand.

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:33

eeh ik longeer meestal in kleine bak, die is 20*40 geloof ik... zoals je het zegt klinkt het als een balans probleem inderdaad (mijn paardje heeft altijd haast en zeker met galloperen ).

ik zal naar zijn rug laten kijken iig, dankjewel voor advies

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:38

inderdaad dat is een hele goede opmerking, onze hengst zat ook continu overkruist in de galop...hebben zijn rug laten nakijken en toen bleek hij vast te zitten boven zijn kruis, hebben dit laten verhelpen, met goed resultaat!!!
veel succes

abby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:07

Idd zijn de laatste rugwervels voor het bekken vaak de boosdoeners bij overkruist galloperen. Als je deze losmaakt, dan is het probleem vaak ook verholpen. Wel is het dan natuurlijk zaak om te voorkomen dat je de wervels weer blokkeert.

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:37

mijn jonge merrie galoppeert ook overkruist op de volte. Ze heeft voldoende ruimte om de cirkel groot te maken, maar ze komt dan steeds naar me toe. Wil ik haar met de zweep "wegduwen" dan gaat ze alleen maar harder. Ik denk dat het bij mijn paardje balans probleem is, ze is nog jong en slingert onder het rijden ook nog alle kanten op....

Essiie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:39

Mijn vzpony gaat overkruist galopperen als ik wil over springen.
Voor springt ze dan over maar achter niet...
Geen idee eigelijk hoe dat kan..

_hannah_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 13:48

abby schreef:
Idd zijn de laatste rugwervels voor het bekken vaak de boosdoeners bij overkruist galloperen. Als je deze losmaakt, dan is het probleem vaak ook verholpen. Wel is het dan natuurlijk zaak om te voorkomen dat je de wervels weer blokkeert.

Dat is apart, hij is nml 2 maanden geleden in zijn rug gekraakt.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:16

Rechtrichten en sterker maken van je paard voordat je gaat galloperen. Als je het kunt, ga met dubbele longe longeren (maar als je dit niet kunt, begin er dan maar niet zelf aan) en zoek deskundig persoon erbij die je hierbij kan helpen.

elkie

Re: overkruist galoperen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 16:29

mijn bijrijdpaard heeft ook problemen gehad met haar rug (ook laatste rugwervels) en als gevolg daarvan kon ze moeilijk galoperen en wanneer ze het dan even moeilijk had wisselde ze achteraan maar niet vooraan en ging ze dus overkruist verder. Het probleem aan haar rug is ondertussen opgelost maar nu moet ze leren haar rug en achterhand beter te gebruiken, het gaat al een stuk beter en ze wisselt al veel minder vaak. Ik moet haar wel goed ondersteunen met mn zit en benen, als ik dat niet doe wisselt ze toch nog wel.
Dus ik zou zeggen, ruggebruik en achterhand sterker maken.

Ettesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:29

Ik rij op een manege en daar loopt een paard wat alleen overkruist gallopeerd op de linkerhand. Hij springt goed aan, maar springt later over. Maakt niet uit of hij op de volte zit of door de hele bak. Is dit dan ook een rug-probleem??

Wobelisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 23:15

goed je buitenbeen erbij houden. en verder je paard tussen je in opgesloten houden

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:05

Overkruist galopperen heeft te maken met kracht in de achterbenen en met verzameling. Door veel te schakelen in draf maak je de achterhand sterker waardoor je paard zijn binnenachterbeen beter onder de massa kan plaatsen. Tegelijkertijd kan je steeds beter verzamelen en ook dat komt een goede galop ten goede.

Zorg inderdaad, zoals Apple al aangaf dat je steeds stopt met galopperen voordat hij achter omspringt. Doe steeds kleine beetjes en bouw het rustig op.

Vooral jonge paarden hebben dit veel, maar dat is ook logisch omdat ze nog weinig balans hebben, zeker onder het zadel. Dat het aan de longe gebeurt komt waarschijnlijk door de constante volte: het binnenachterbeen is nog niet sterk genoeg, dus dubbele longe is dan inderdaad een goede oplossing, dan kun je ook stukjes rechtuit galopperen. Als dit geen optie is, kun je beter eerst in de draf aan een betere balans werken dmv rechtuit, beide richtingen te schakelen. Je kan ook schakelen in je oefeningen, schouderbinnenwaarts is bijvoorbeeld ook een goede oefening. Of neem een stukje wijken mee.

Succes!

MargotM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:10

Nog even een toevoeging: ik denk dat de besproken paarden last hebben van hun rug als gevolg van het overkruist galopperen: dat is een niet natuurlijke beweging. Het is denk ik ook wel goed om naar je paard z'n rug te laten kijken als je aan de juiste galop gaat werken, dit maakt het voor het paard ook fijner en weer makkelijker omdat dan de eventuele blokkades weg zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:18

Wat ik hier een beetje mis en wat een heel erg belangrijke rol speelt is de ruiter.Onze merrie wil linksom ook nog wel eens overkruist overspringen.Ze doet dit bijna alleen bij onze bijrijdster.Dit is best wel sneu want ze doet zo haar best altijd maar ze is ontzettend stijf in haar onder rug kan daardoor ook niet goed de galop uit zitten en ons paard is erg gevoelig en reageert daar direct op.Onze bijrijdster gaat nu naar fysiotherapie voor haar rug en ik hoop dat het straks beter gaat.Ik rijd haar zelf ook en bij mij springt ze bijna nooit over heel soms maar dan weet ik direct dat ik niet goed zit en let daar beter op en dan is het goed.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:19

me vorige pony deed dat ook altijd
ik zette hem altijd 1x per week aan de longe met bijzet en telkens overgangen maken
kwart rondje galop en dan terug naar draf zo dra ze overkruist zit zo snel mogelijk terug naar draf en dan weer aangaloperen. en telkens de afstanden opbouwen

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:32

mijne deed t van de week voor t eerst toen ik voor de 1e keer een wissel reed,moeten we ook nog leren,

on-topic SUCSES!!

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 19:41

ook onze hengst deed dit elke x weer....bleek dat hij een blokkade had net boven zijn kruis..kan dus een wervel probleem zijn, als hij dit vaak doet..gewoon even laten nakijken, dan weet je in iedergeval of het een lichamelijk probleem is of niet!

veel succes gewenst

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:08

Mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan aan de longe. Als ik erop zat deed ze het niet. Ook alleen linksom. Bij Prisca kwam dat omdat ze scheef was (is?) in haar bespiering. Ze miste kracht in haar rechterachterbeen en dat is in de galop linksom het been waar de meeste kracht uit komt. (klopt toch, of zeg ik het verkeerd om... )

Pris vond dit dan te "lastig" en sprong met haar achterhand om naar de rechtergalop. Onder het zadel deed ze dat niet (1x keer uitgezondert bij mijn bijrijdster) omdat ze er dan de kans niet toekrijgt.

We hebben hier veel op geoefend en in alle gangen oefeningen gedaan om de achterhand sterker te krijgen en nu doet ze het niet meer.