schakelen in de draf + goed aan het been krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

schakelen in de draf + goed aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:55

Ik heb twee problemen met mijn bijrijdpaardje momenteel. Ze reageert gewoon niet of niet snel genoeg op je been. Ook al rij ik me helemaal suf aan overgangen het verbetert niet echt. En als ik zweep gebruik dan flipt ze. Hier komt bij dat ik nauwelijks kan schakelen in draf. Als je been geeft en ze reageert daar op dan gaat ze in galop. Ze snapt of de hulp niet of ze probeert onder het werk uit te komen. Dit is erg vervelend omdat je de achterhand er zo ook niet goed onder krijgt en je zo nooit kan verwachten dat je paard nageeflijk en ontspannen gaat lopen. Heb wel les maar natuurlijk niet elke dag. Hoe zouden jullie dit oplossen

LoveMyNonny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:58

Dat heb ik ook maar misschien helpt ´t om aldoor te schakelen en als hij/zij niet reageert een schopje als hij/zij niet reageert een prik (voor als je sporen hebt) en dan nog nit een tik met de zweep en dan noig niet een héle harde tik. Net zolang oefenen totdat het goed gaat. Zo doe ik het tenminste en het werkt super (wel tussendoor andere oefeningen doen zoals volte´s enzo wnt daar blijven ze lekker soepel van)

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:38

Zo ken ik een merrie die wel op het been reageert maar nog niet de kracht heeft om goed te kunnen schakelen en zodoende ook gauw in galop 'valt'. Bij haar is het echt eerst ontspanning, neusje naar beneden en lekker het bit aannemen en pas als ze het daarin loslaat héle kleine veranderingen qua tempo doorvoeren. Is een beetje kip en ei verhaal, aangezien ze als ze ontspant te weinig van achteruit mee komt en als ze achter wel sjouwt is de (bewerkbare) ontspanning ver te zoeken. Maar we nemen het maar voor lief dat ze even sloft (let op: ze is wel continu scherp aan het been naar voren, als het moet !) tot ze ontspant, en dan moet ze aan het werk. En dan zijn het ook maar hele kleine veranderingen, ze moet het wel aankunnen en elke goede reactie is er één.

Geen reactie op je been is het ene probleem, en het andere is dat ze nog kracht tekort komt om goed te kunnen schakelen. Eerst het ene probleem oplossen, en dan kun je met het 2e aan de slag. Consequent blijven, tik als je echt geen reactie krijgt (en dan gaat ze maar een keer over de zeik, zo lang je kunt blijven zitten is er niks aan de hand ) en meteen 'makkelijk' rijden als je reactie krijgt. En hou in gedachten dat in 1x een spurt voorwaarts ook een juiste reactie is, dus dat niet meteen op de rem trekken, maar zeker in het begin toestaan. Heb je de reactie op je been beter voor elkaar kun je dat gaan verfijnen door en met schakelen, wat meteen de achterhand sterker maakt.

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:40

Zorg er voor dat je in het begin je been er overdreven af houd. En als je dan een beenhulp geeft, heel duidelijk zijn. Luistert ze dan nog niet, gewoon een tik met de zweep dat ze reageerd. Dan race ze maar door de bak, maar je krijgt tenminste wel reactie. En als ze goed reageerd, niet gelijk terug nemen, maar juist voorwaarts houden. Pas later terugnemen en belonen. Op een gegeven moment kan je je hulpen gaan verkleinen en steeds preciezer geven. En NIET met sporen gaan rijden. Dat maakt het alleen maar erger. Sporen zijn er om vrfijnde hulpen te geven. Niet om een niet voorwaarts paard mee te rijden.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:32

Hmmz, ik heb hetzelfde probleem (gehad) met mijn paard. Ik mag alleen mijn been er absoluut niet vanaf trekken. Gewoon rustig eraan laten liggen en consequent hulpen geven en reageren op het niet reageren op de hulp. Die van mij loopt nu als een dieseltje, hij moet even op gang komen, maar als ie gaat, wow...

Voor de rest kan ik mij alleen maar aansluiten bij Remember

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:00

nee, niet er helemaal af houden, maar zorgen dat je niet doet aansporen. Alleen als het nodig is, niet heelde tijd

jenga_8

Re: schakelen in de draf + goed aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:40

probeer eens op je zit te rijden

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 22:41

randhoeve schreef:
nee, niet er helemaal af houden, maar zorgen dat je niet doet aansporen. Alleen als het nodig is, niet heelde tijd

Oke, als je het op die manier bedoelt, helemaal mee eens. Ik had het anders uitgelegd in eerste instantie, excuses...

Anne_Loes

Re: schakelen in de draf + goed aan het been krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 10:22

Heey..

Om je paard goed aan het been te krijgen moet je heel consequent zijn. Reageert ie niet op lichte kuitdruk (dat is de hulp waarmee je m vooruit wil krijgen) dan schop je er een keer in, om hem duidelijk te maken dattie naar voren moet. Nog geen reactie? Dan gebruik je een zweepje. Wel goed opletten dat je geen tegengestelde hulp geeft (been en teugel)
Gaat je paardje netjes naar voren, belonen..
Suc6!