Pony breekt uit op de linkerhand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Katinka

Pony breekt uit op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 17:40

Hey!
Sinds vorige week rijd ik een ponyhengstje,
echt super leuk beestje. Maar als ik op de linkerhand bv. een volte rijdt dan breekt ie uit naar rechts, heb al geprobeerd om hem een tik te geven op z'n rechterschouder, soms helpt het , maar na een tijdje niet meer. M'n buitenbeen leg ik wel tegen hem, maar dat helpt ook niet.

Iemand nog tips?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:45

concequent zijn: uitbreken? tik! en gelijk weer op de volte zetten. Net zolang totdat hij het opgeeft. In het begin kun je je binnenhand iets meer naar binnendoen zodat hij zijn hoofd niet naar buiten kan draaien (wel met been erbij!)

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:06

hoihoi, is het echt wegrennen?
Of gaat hij gewoon in draf naar buiten toe?
Doet hij het overal als je op de linkerhand als je afwend/voltes maakt? als hij niet niet altijd doet; loopt hij anders recht door de stelling? Of heeft hij dan wel stelling?

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 18:24

Hij loopt recht door de stelling, hij doet het altijd. (Vorige week nog niet, misschien is het uittesten maar toch) Hij rent niet echt weg, behalve als ik hem dan een tik geef, maar dan zet ik hem meteen terug stil. Hij loopt eigenlijk helemaal over de schouder zo naar buiten. (Dus met binnenstelling)

Stravero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:05

Welshcobfan schreef:
concequent zijn: uitbreken? tik! en gelijk weer op de volte zetten. Net zolang totdat hij het opgeeft. In het begin kun je je binnenhand iets meer naar binnendoen zodat hij zijn hoofd niet naar buiten kan draaien (wel met been erbij!)

een tik helpt niet hoor! het ligt BIJNA nooit aan de pony maar waarschijnlijk ligt het aan de ruiterHAND!
heb ik ook gehad!

grt,,Evelien

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:06

Zorg ervoor dat je de buitenzijde goed begrenst. Dus rechterteugel er goed bij, rechter been en zweep. Niet trekken aan je linkerteugel!!! Want iedere pony/paard loopt dan over zijn buitenschouder (in dit geval rechter) naar buiten.
Dus recht op de volte of zelfs wat contrastelling om mee te beginnen. Het stilzetten wat je doet is goed, maar probeer meer overgangen te rijden. Zodat hij super naar je luisterd. Hengsten zijn snel afgeleid en zijn soms overal mee bezig behalve met jou, dus houdt hem lekker bezig.
Slangevoltes en achtjes kunnen soms ook veel goed doen.
Maar iig niet meer druk op de binnenteugel, maar goed begrenzen met je buitenteugel en buitenbeen. Succes.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:34

Mss wil het paardje je duidelijk maken dat hij liever op rechts loopt en kan het zijn dat hij dus aan de rechterkant van zijn hals vast zit en linksom niet fijn is. Mss is hij wel erg scheef in zijn bekken enz. Kijk eerst even of het niet iets medisch is en ga het daarna rijtechnisch oplossen. Succes

lizzy172

Re: Pony breekt uit op de linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:38

Misschien is het ook handig om eens grondig te laten kijken naar je paardje door een holistisch dierenarts.HOLISTISCH dierenarts dan wel he, want gewone dierenartsen komen niet ver....
Het kan nl zijn dat er iets verkeerd zit in het bewegingsapparaat van je pony waardoor hij veel last of zelfs heel veel pijn krijgt als hij deze oefening moet doet. Hoe klein de oefening ook is die je vraagt, als hij pijn heeft kan hij zich verschrikkelijk verzetten. Een tik is hierbij dan ook een inbreuk op zijn 'vrije meningsuiting', jij keurt zijn schreeuw om hulp af en straft 'm er zelfs voor....

Groetjes Lisette

_Katinka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 22:45

Alvast Bedankt iedereen!
Iets medisch is het denk ik niet.
Maar ik ga al met deze tips aan het werk en ik laat nog wel iets weten

p.s. Is wel beetje lastig dat ik op de wei moet rijden, als ik een tik geef durft ie wel eens vooruit springen en ben bang dat hij in de (schrik)draad zou springen... (Bak ligt veel te slecht met dit k*tweer)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 23:13

Vooral NIET je binneteugel erbij pakken!
Dan vraag je hem juist meer om door die ene schouder weg te lopen,
Probeer de volte met gelijke druk op je tuegels te houden,dus binnehand en buitenhand,

Zodra hij uitbreekt pak je je buitenhand er extra bij in combinatie emt je been,druk hem naar binnen als het ware,
Bij mijn paard helpt het als ik de zweep alleen al op de buitenschouder leg,af en toe een tikje,maar neit helemaal gaan slaan!

Succes!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 12:01

Citaat:
Iets medisch is het denk ik niet.

Zoiets moet je niet denken, maar zeker weten voordat je hem gaat aanpakken...