onberijdbaar paard???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

onberijdbaar paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:19

Hoi

Een kennis van mij heeft een paard (als veulen gekocht) dat vroeger zadelmak werd gemaakt. Daarna heeft de eigenaar een ongeval gehad en is het paard nooit ingereden geweest. Sindsdien staat hij nog altijd in de weide maar is wel al 10 jaar! Aan mij werd gevraagd om hem terug in te rijden.
Heeft iemand misschien ervaring of enige nuttige tips?!

hansje

Re: onberijdbaar paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:32

Moest ik jou zijn zou ik gewoon terug van nul beginnen. Lekker op het gemak. Zo kan hij weer rustig wennen aan alles. Doordat hij reeds zadelmak geweest is, zal het waarschijnlijk iets vlotter lopen dan anders. Zoveel beter dan

gewoon rustig terug opbouwen zou ik zeggen.

Nado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:19

Ik ben het met Hansje eens. Begin met dit paard alsof het 3 is en nog nooit in aanraking is gekomen met een zadel/longeren/ruiter etc. Houdt er wel rekening mee dat dit paard in al die tijd 'eigen baas' is geweest en niet afhankelijk is geweest van de mens om beslissingen te nemen. Deze onafhankelijkheid zal het paard niet perse makkelijk opgeven. Het is verstandig om te proberen te voorkomen een gevecht aan te gaan om het een of ander. Ik raad je aan veel grondwerk te doen, zodat je een band met het paard kan opbouwen en op een 'vriendelijke' manier de hierarchische verhouding op te bouwen en te bevestigen. Succes !

Kyle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:26

Hey! Ik heb eens een paard van 9 jaar ingereden. Helaas zijn er veel andere factoren die ook niet ideaal waren, waardoor ik niet zeker weet wat waardoor kwam. Hij leek erg 'dom'(traag) en ik denk dat dit door zijn leeftijd kwam, alles moest keer op keer ingeoefend worden. Wat-ie de ene dag geleerd, moest je de volgende dag soms terug helemaal van het begin terug beginnen uitleggen. Dus, veel geduld aan de dag leggen! En inderdaad wat Nado en hansje ook al zeiden.

MiVita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:59

Nog een bijkomend probleem: hij is maar één keer buiten zijn weide gekomen en heeft toen zijn halster kapotgetrokken en voor de vrijheid gekozen. Hij heeft dus totaal geen gewenning met auto's, andere paarden,mensen....

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:08

Wordt een lastige klus heb je ervaring met paarden opvoeden en beleren of heb je een goede hulp achter de hand die met je mee gaat en je helpt met het paard.

hansje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:22

Ik denk ook dat je goede hulp achter de hand moet hebben zoals Monsera zegt. Een ongeluk is vlug gebeurd. Waag je zeker niet alleen de weg op, zelfs al is het met het paard aan de hand.

Ik wens je zeker heel veel succes, en met tijd komt alles wel goed.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:44

Het paard dat ik nu in de sport rij was 9.5 toen ik haar inreed. Kan dus prima. We zijn nu dubbel L.
Alleen, een paard dat slechts 3 jaar scheef heeft mogen lopen is makkelijker recht te maken dan eentje die dat 10 jaar heeft mogen doen. Neem dus gewoon de tijd. Ook om spieren op te bouwen.

miekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:58

Ik zou eerst beginnen met grondwerk, zodat jullie wat vertrouwen krijgen in elkaar en zodat het paard leert dat jij de baas bent en bepaald wat er gebeurd. Verder gewoon beleren net als een paard van een jaar of 3.
Dat het paard verder niets gewend is maakt niet uit, dat komt vanzelf wel.
Ik ben nu bezig met een paard aan het inrijden van bijna 6 jaar.
Die heeft tot haar ruim 4e jaar in frankrijk op de kudde gelopen. Kon nog niet meelopen aan een halster, had nog nooit alleen gestaan en was nog niets gewend.
Het is tot nu toe niet allemaal even vloeiend verlopen, maar op het moment gaat het gewoon supergoed!

De beste tip die ik je kan geven is heel regelmatig met hem bezig te zijn. Dat maakt echt enorm veel verschil!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:03

Denk ook dat het goed is om even na te gaan hoeveel en of je wel genoeg ervaring hebt met paarden inrijden en probleempaarden voordat je ermee aan de slag gaat..

Zoals je zelf al laat doorschemeren is ie alles behalve een van de makkelijksten.. Denk een beetje om je eigen veiligheid, als je zelf 100% zeker weet waar je mee bezig bent is het risico met zo´n paard en ongelukken nog altijd wat minder dan als jij niet zeker best van je zaak...

Succes en verder zou ik je ook niet echt nuttige hints kunnen geven..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:56

10 jaar in zijn uppei op de wei, zonder mensen of iets?
Hier zou ik niet aan beginnen. Er gaat heeeeeel veel tijd in zitten. Je moet over heeeel veel ervaring en wilskracht en doorzettingsvermogen bezitten. Daarnaast is een ongeluk zo gebeurd, het is een heel ander verhaal, omdat dit paard al 10 jaar alles heeft kunnen doen wat ie zelf wilde, hem is nooit dier iemand verteld wat ie moest doen, dus dat gaat ie zowiezo niet snappen.
Ook het feit dat hij niet eens normaal aan de hand mee kan lopen zegt mij dat dit echt te hoog gegrepen is. Lekker laten staan denk ik dan.

nieuw2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:03

Ik zou gewoon opnieuw beginnen en goed kijken wat het paard aangeef. Hier bedoel ik mee als je merkt dat hij/zij het goed aanpakt een stap verder te gaan.

veel succes.

gr nieuw2006

ChiC_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:06

Heb van de week ook op een 10 jarige gezeten,,ze hebben ooit geproberd hem in te rijden, maar dat lukte niet. Nu zijn we een aantal jaar later er weer mee begonnen en met simpel longeren begonnen. Na een tijdje het zadel erop gedaan en hoofstel aan,,zo nog een tijdje doorgegaan met longeren. Daarna er op gaan hangen en dus afgelopen dinsdag erop gestapt en gedraafd. Hij was heel braaf, dus hopen dat het zo blijft !!

Veel succes !!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:18

Zou er niet aan beginnen als ik jou was.

Mocht ze dan echt 'zo nodig' zadelmak gemaakt worden, laat het dan door een expert doen. Ga niet zelf 'aanklooien'. Dit is overigens niet rot bedoeld, denk aan je eigen veiligheid.

Samy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 13:24

Inderdaad, weet je goed genoeg wat het allemaal inhoud en waar je aan gaat beginnen? Je zegt dat het paardje maar 1x uit zijn wei is gehaald. Ik zou hier eerder een ervaren iemand bij halen die dagelijks met paarden inrijden/heropvoeden bezig is. Dit scheelt jou en de eigenaar straks kosten, want wie draaft er voor de kosten op als jij valt en in een rolstoel terecht komt?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:27

Hoop dat je al een hoop ervaring hebt met het beleren van paarden.
Anders zou ik het professioneel laten doen...
Bij oudere paarden moet je dingen veel vaker herhalen voor ze iets snappen dan bij jongere paarden.