pony weigerd op oefenterrein!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caprice_

pony weigerd op oefenterrein!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:18

een aantal maanden geleden had ik met met E-pony een springconcoursje op de ponyclub. mijn pony van 14 jaar die voorheen M2 springen had gedaan weigerde plotseling alles ik begon dus rustig met een kruisje maar toen het naar een steiltje van 80 cm ging weigerde ze, tot 2 x toe lag ze op haar knieen in het gras. ik dacht dat het helemaal fout zou gaan in het parcour van 1.10 dat eigenlijk 90 moest zijn. ik ben maar gaan stappen want ik durfde echt niet meer.
toen later kregen we een spel waarbij je in 1 minuut over zoveel mogelijk hindernissen moest gaan om punten te halen. weer ging het bij het inspringen fout toen heb ik maar gevraagd of ik een categorie lager mocht gaan van 80 cm. gaat het opeens helemaal goed, niks aan de hand.
maar sindsdien ben ik bang voor hoog springen, een steiltje van 90 cm is al een hele opgave, met de ponyclub spring ik met een dubbelsprong wel hoger omdat ik weet dat het uitkomt, maar wie kan mij helpen om mijn angst te overwinnen? en zijn er mensen met hetzelfde probleem?
alvast bedankt en srry voor het lange verhaal
Ps het rare is dat ik met mijn verzorgponytje (A-welsh) wel hoog durf te springen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:41

je pony weigerd, jij denkt dat ie weigerd en daardoor weigerd hij weer. Het is een cirkeltje en gaat maar door totdat ie verbroken wordt. jij moet je pony weer gaan vertrouwen, waardoor hij weer op jouw kan vertrouwen. Heb je les? Onder goede begeleiding weer bij het begin beginnen. Succes

Caprice_

Re: pony weigerd op oefenterrein!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 14:37

jah ik heb les, op dinsdag ponyclub en op woensdag gewoon les. maar we oefenen ook met de ponyclub met hoog springen enzo. mijn pony kan het makkelijk maar ik blijf het nog steeds eng vinden
maar ik doe erg mijn best

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:05

Waarom wil je zo hoog springen ik vind 80 cm al heel hoog het gaat er toch om dat jullie samen plezier in het springen hebben en houden.Je kan het juist extra moeilijk maken door de lijntjes heel moeilijk te maken je hoeft niet heel hoog te springen.

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:08

Wat monsera zegt: dat is al besth oog hoor!! 80 cm magoed jij wilt hogern, dan zou ik het geowon rustig opbouwen, en alsjij denkt dat je bang word dan maak je het niet hoger!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:21

Ik ben het HELEMAAL eens met Kris25, je paard zal niet zo snel het cirkeltje verbreken, dus de taak is aan jou! Kom op, ga samen met je instructrice aan de slag en zorg dat jij het cirkeltje weet te verbreken.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:53

He, maar de vraag is ook, wáárom weigert hij ineens. Even terug naar de oorzaak.
Ik neem aan dat je daarvoor wel het zelfvertrouwen had? Hoevaak spring je in de week? Als je te vaak springt kan hij er gewoon een keer goed zat van zijn geweest en heeft daarom alles geweigerd. (of om een andere reden natuurlijk, ik noem een vóórbeeld)
Een paard heeft ook wel eens gewoon geen zin.
Jou vertrouwen is nu geschaad en dan komen we bij het verhaal van Kris25' cirkeltje. Maar goed, ik snap best dat het wel even kan duren voordat je weer vertrouwen hebt! Succes er in ieder geval mee!

Caprice_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:33

bedankt allemaal..
maar dat is het dus, ik vind zelf nu ook dat 80 cm hoog genoeg is maar dan lachen de andere meisjes van de manege mij uit omdat ik niet hoger ga
maar ik zal eraan werken en mensen om hulp vragen.
ik spring wel altijd als ik rijd maar dan de ene keer wat meer als de ander, dan weer balkjes galoperen en dan weer lijntjes enz. en concoursjes vind ze helemaal geweldig

Caprice_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:36

het is eigenlijk ALLEEN bij het los springen op oefenterrein, het kan eraan liggen dat ik gespannen ben ofzo maar dan zou ze het toch ook hebben gehad toen de vorige eigenaren er makkelijk 1.30 mee hebben gesprongen op het oefenterrein

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:03

Laat die andere meisjes maar lekker lachen.Ik heb meer respect voor iemand die daar tegen ingaat dan iemand die dan maar hoger gaat springen en er ongelukken gebeuren als jij het hoog genoeg vind moet je gewoon stoppen wat iemand anders daar ook van zegt.Je moet je echt niets van die anderen aan trekken.Je rijdt voor je plezier.

Irisamaire

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:42

Inderdaad zeg, ik dacht dat je graag hoger wilde omdat je de wedstrijden in wilde! Laat je nooit pushen bij de paardensport! Supergevaarlijk. Bah, dat maakt het rijden er toch ook niet leuker op!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:06

Citaat:
ik spring wel altijd als ik rijd maar dan de ene keer wat meer als de ander

En dan gaat het mis. Afwisseling, buitenritje, longeren, dressuurtraining.
Als ik een paard zou zijn en ik moet iedere dag springen met iemand op mijn rug, tja, dan zou ik ook gaan weigeren. Is trouwens ook helemaal niet zo goed, iedere dag springen.

Laat die tutjes maar lachen, jij bent verstandig en denkt aan jezelf en aan je pony. Daar hebben mensen echt wel respect voor.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:10

Hier had ik over heen gelezen maar het is idd niet zo goed om elke keer te springen niet voor de benen van je pony en niet om hem lekker fris in zijn koppie te houden zorg voor wat meer afwisseling voor je pony om het rijden leuk te houden.