verschil tussen wyken en appuyeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

verschil tussen wyken en appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:52

Oké, het is waarschynlyk een domme vraag, maar ik ken (buiten de basis) niets van dressuur, en heb nu pas het boek "paardryden met gevoel" gekocht, en ik wil graag wat verder gaan met m'n paard op dressuurvlak, door wat moeilykere oefeningen te doen. Maar nu snap ik echt het verschil niet tussen wyken en appuyeren ?
Kan iemand dat mss simpel uitleggen ?
En oja, travers snap ik ook niet !

alvast bedankt !

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:57

*gaattopic ook volgen* Dat vroeg ik me dus ook al een tijdje af Kan helaas geen antwoord geven dus, maar zo kan ik het topic volgen

broadway

Re: verschil tussen wyken en appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:03

beginnen met het boek....stap voor stap !!!!! les nemen en over een jaartje de stof van dit boek halen! Heel misschien kun je het dan volgen!!! Hallo ......op de kleuterschool krijg je ook geen hbo- boek!

Joyce_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:11

Het is toch maar gewoon een vraag? Zelfs als je nog nooit gereden hebt kan je het toch willen weten? In plaats van dat je zegt dat ze (we) er nog niet 'aan toe is' om dit te weten, kan je beter antwoord geven op d'r vraag lijkt me

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:11

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:13

wijken: stelling naar rechts en je wijkt naar links (of andersom)
appueren: stelling naar rechts en je wijkt naar rechts (of andersom)

travers: paard kijkt in de richting waar hij heen loopt, maar met de achterhand naar binnen.

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:14

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:15

Tja hoe leg je dat verschil uit...als ik het zie kan ik het wel zeggen...Travers is in ieder geval hetzelfde idee als schouderbinnenwaarts, alleen gaat bij schouderbinnenwaarts de schouder van de hoefslag, bij travers de achterhand.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:19

Sunrise91 schreef:
Tja hoe leg je dat verschil uit...als ik het zie kan ik het wel zeggen...Travers is in ieder geval hetzelfde idee als schouderbinnenwaarts, alleen gaat bij schouderbinnenwaarts de schouder van de hoefslag, bij travers de achterhand.

Travers rij je op 4 sporen en sbw op 3, dus er zit echt wel veel verschil in deze oefening.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 22:27

Om ff alle misverstande uit de wereld te helpen (vooral @ broadway), ik ry al superlang paard, maar voornamelyk springen, schouderbinnewaarts enzo, tis nie da'k niks van dressuur ken ! K'heb nu gewoon pas een nieuw paardje dat ook wat dressuurcapaciteiten heeft, en daarmee wil ik dus ook wat "moeilykere" oefeningen doen, maar myn instructrice geeft nogal "basis" dressuur, omdat ik het toch vooral voor springen nodig heb ! ...

Caprice_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:01

ren naar de bieb zou ik zeggen, heb ik ook gedaan en nu weet ik het
maar k zal het je alsvast verklappen

WIJKEN: als je naar LINKS wijkt laat je het paard recht lopen of heel lichtjes naar de tegenovergestelde richting kijken. het lichaam moet recht blijven!

APPUYEREN: als je naar LINKS wijkt laat je het paard in stelling lopen in de richting waar het naar toe gaat. de voorbenen lopen iest voor de achterbenen als je van voren kijkt.

TRAVERS: je rijdt op de hoefslag en je laat de achterhand 30 graden naar binnen draaien. de voorhand blijft recht op de hoefslag blijven.

als het niet helemaal duidelijk is moet je het maar ff vrage
groetjes mleen

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:42

Wijken, je paard loopt recht gesteld en doet pootje over( jip en janneketaal)
Appuyeren: Paard loopt in banaan vorm, en doet pootje over.
Travers, paard in een komma? maar gaat gewoon recht vooruit

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:49

Wijken is de eerste oefening. Hiermee laat jij als ruiter zien dat je paard goed rechtgericht is, goed in balans loopt en dat je paard opzij kan voor een eenzijdige kuithulp.
Als je b.v. wijkt voor het linkerbeen, gaat je paards rechtsaf met lichte stelling op links.

Schouderbinnenwaarts komt daarna en hiermee laat jij zien dat je de schouder van het paard onder controle hebt en rijdt dus de schouder iets voor. (zet schouder van het paard iets naar binnen).

Dan heb je de travers en hiermee laat jij zien dat jij de achterhand van je paard onder controle hebt en rijdt dus de achterhand van het paard iets naar binnen.

Appuyement. Hiermee laat jij zien dat je paard voor een eenzijdige kuithulp opzij kan en jij zowel de schouder als de achterhand van je paard onder controle hebt.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 23:08

oké hartstikke bedankt iedereen , nu snap ik het (eindelyk) ! Heb vandaag wyken, en schouwderbinnenwaarts geoefend, blykt dat m'n paardje dat dus super doet ! (blykbaar toch wel goed opgeleerd, k'heb al meer leuke dingen ontdekt !)
X

Caprice_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:26

GA ZO DOOR!!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:10

Bij het wijken voor je rechterbeen, gaat je paard naar links en je stelt hem zo licht naar rechts dat je alleen zijn wimpers ziet zeg maar. In het lichaam moet hij verder rechtgesteld blijven, de benen scharen.

Bij het appuyeren naar links gaat je paard ook naar links, maar kijkt hij ook naar links, hij is helemaal links gebogen en de voorhand blijft iets voor de achterhand. De benen zie je scharen.

Bij schouderbinnenwaarts links zorg je dat het paard links gebogen is, zijn linkervoorbeen is op het derde (meest binnenste) spoor, het rechtervoorbeen en linkerachterbeen lopen op hetzelfde spoor en het rechterachterbeen blijft op het eerste spoor (meest buitenste). Van de voor of achterkant zie je dus drie benen, want rechtsvoor en linksachter zitten achter elkaar.

Bij travers naar links zet je de achterhand naar binnen, buig je het paard helemaal links en loopt het paard op 4 sporen, dus je kunt ieder been apart zien.

Voor rechts natuurlijk precies andersom allemaal.

Om de oefeningen aan te leren zou ik gewoon eens zeggen tegen je instructeur dat je dat graag wilt leren met je paard want het zijn fijne oefeningen om je paard te gymnastiseren als je ze goed uitvoert. Maar je moet natuurlijk wel weten of je ze goed uitvoert

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:39

Even vraagje. Het valt mij op dat iedereen schouderbinnenwaarts wel noemt samen met travers maar dat renvers nooit genoemd wordt...
Ik vind deze ook wel een beetje in het rijtje horen....

Het verschil tussen wijken en apuyeren is inderdaad de richting die het paard op kijkt zoals ook goed op de plaatjes te zien is.

Dit verschil geldt ook voor travers en schouderbinnenwaarts. Bij schouderbinnenwaarts hoeft het paard niet de kant op te kijken waar hij heen gaat... bij travers wel.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:10

renvers is travers in spiegelbeeld!
Het verschil tussen wijken en appuyeren is ook de gymnastische en verzamelende werking.
Wijken is een gehoorzaamheidsoefening, niets meer.
Appuyeren gymnastiseert en verzamelt. Afhankelijk van de hoek vraagt het buiging en het binnenachterbeen moet ver ondertreden.
Verder kloppen de meeste omschrijvingen boven imo wel!

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:37

Ja klopt dat het spiegelbeeld is maar ik miste het in het rijtje. terrwijl het er imo wel bij hoort....

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:30

ik heb wel een duidelijk foto voor je, maar k weet niet hoe ik die moet toevoege

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:53

over renvers had ik nog nooit gehoord
dus dat is zeg maar dat je paard in de richting kijkt waar hij heen loopt, maar dan met de voorhand van de hoefslag ofzo? Of zit ik weer helemaal verkeerd te denken

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:21

Travers met het beschot aan de andere kant

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:25

Dank je, ik dacht dat ik de enige was die het niet wist.....

laulau85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 00:04

Ind bij renvers gebruikt het paard ook 3 hoefslagen en loopt met de voorhand naar binnen terwijl hij toch in de richting kijkt waar hij heen gaat.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:12

Wijken is een gehoorzaamheidsoefening en appuyeren is een gymnastische oefening.

Bij het wijken duw je het paard als het ware voor je been opzij. Hierbij neemt het paard een lichte stelling aan, maar blijft vrij recht in het lichaam. Het paard kijkt dan ook in tegengestelde richting van waar het heen gaat.
Bij het appuyeren is het paard rondgesteld rond het been waar je heen appuyeert. Appuyeren bevordert het gebruik van de achterhand (onderplaatsen van het achterbeen) en de lenigheid in het lijf. Het paard kijkt in de richting van waar het heen gaat.

De enige overeenkomst tussen wijken en appuyeren is dat je zijwaarts gaat.