Pony zo stijf als wat en loopt over de buitenschouder weg...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caprice_

Pony zo stijf als wat en loopt over de buitenschouder weg...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:07

[b]hallo..
mijn verzorg pony (A-welsh) is heel erg stijf in draf en galop. in stap is hij los en loopt netjes naar beneden maar zodra je gaat draven wordt het direct minder en loopt hij niet meer naar beneden en zodra je gaat aangaloperen is het helemaal een ramp!! springen doet hij echt super, gaat mooi basculeren maar met voltes of wendingen is hij net een plank... een normaal paard rijdt in galop makkelijk een halve volte van 10 meter, hij maakt er 20 meter van. ik heb het al geprobeert met wijken en figuren maar dat werkt niet, wel wel wisselt hij van been in galop. (wel is waar niet te gelijk maar hij doet het wel) wie kan mij helpen??.. ik ben echt wanhopig
PS ik rijd hem op bustrens en op dubbelgebroken watertrens met plat stukje.
groetje marleen

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:18

Dit hoort volgens mij bij rijtechnisch

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:23

VMR -> RT

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:27

leg het niet direct bij je pony neer, vraag eerst eens hulp bij je instructeur voor jezelf

bijna 80 % van hoe je pony loopt ligt aan jezelf

Ineke2

Re: Pony zo stijf als wat en loopt over de buitenschouder we

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 22:38

Heb je wel les?

Zo te lezen houd jij hem zelf vast in de draf en galop, omdat je zo graag wil dat hij net als in stap lekker naar beneden loopt. Je vergeet denk ik te ontspannen en los te laten.

Dat is ook de reden dat hij over de buitenschouder wegloopt... Je begrenst niet goed en/of je houd vast aan je binnenteugel waardoor hij juist extra naar buiten wegloopt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:53

Als je geen les hebt zou ik dat zeker nemen dit zijn echt rijtecnische problemen. Ik weet niet op welk been je hangt als je rijdt enz..

Wat je zou kunnen proberen is een zweepje op die schouder te leggen. En mocht hij "uitbreken"een klein tikje te geven.

Zou eerst eens iemand ervaren laten kijken naar dit "probleem".

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:56

ik wil je 1 ding adviseren ga les rijden met deze pony.Een volte van 10 meter is namelijk erg moeilijk om te galoperen.

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:05

Dit is inderdaad gewoon een rijtechnisch probleem. Je pony is stijf en waarschijnlijk ook niet rechtgericht en goed in balans.

Fixeer je niet op het naar beneden lopen (aan de teugel), maar rijd je paard eerst recht, zorg dat hij fijn is aan je hulpen en dat hij balans krijgt en dus op zijn eigen benen loopt.

Rijdt de pony met simpelweg een kontaktteugel en rijdt hem met je been naar je hand toe. Veel overgangen rijden, zo maak je je pony sterker op het achterbeen en fijner aan je hulpen. Je moet hierin consequent zijn, dus actie is reactie. Rijd veel op de tweede hoefslag zodat je pony zijn balans niet gaat zoeken aan de wand en dus echt op eigen benen moet gaan lopen.
Als je een volte wilt rijden. Fixeer je nu dan even niet al teveel op de grote en de vorm van de volte, maar blijf je pony met je been naar hand toe rijden. Haal alleen he binnehand iets van de hals af en niet naar je toe. En begrens je pony met je buitenteugel en je buitenbeen (buitenbeen iets naar achteren). Je binnenbeen daar drijf je je pony mee rond. Je zal merken dat in het begin je voltes nergens op lijken, maar probeer hem niet op je hand de volte door te krijgen. Laat het hem zelf maar uitzoeken. als je deze oefeningen blijft oefenen en daarin heel consequent blijft zal je merken dat je pony sterker wordt, rechter wordt, in balans komt en daarin dus ook zijn rug los gaat laten. Als je dit voor elkaar hebt, zal je ook merken dat je paard vanzelf jou hand gaat zoeken en zo ook in de aanleuning gaat lopen.

Suucces

Caprice_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:24

ik zou het proberen
bedankt