Weten jullie een oplossing? Paard sterk buiten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

Weten jullie een oplossing? Paard sterk buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 18:45

Haai
Het hoort hier waarschijnlijk niet maar ja ik wist niet waar anders omdat er fotos/vehaaltje en een vraag bij staat.
Ik heb een bijrijd paardje en vandaag ging mn vriendin mee die er nu ook wellis op rijd en ik heb ook wat foto's ervan!
We gingen eerst naar mijn buurt stappen ( ze is drachtig dus we gaan niet harder dan stap/draf ). Mn vriendin had wel een cap op behalve weer terug bij stal had ze hem even afgedaan voor de foto. En ik heb liever daar geen commentaar over want als zij dat doet doet ze het maar en als zij valt en een gat in der hoofd heb is het niet mijn probleem.

Maarjah

wat mijn vraag nou was
Oakridge is echt een leuk paardje hoor maar als ik buitenrijd ( wat ik nu alleen maar doe aangezien de bak bevroren en modderig is ) gaat het op de heenweg wel goed maar op de terug weg is ze echt zo sterk, ze is zowiezo niet zo gevoelig in der mond en ze heb al een dubbekgebroken bitje in der mond maar ze is echt sterk en druk ik moet haar echt goed bij me houden en trekken ! Ze zal nooit stil kunnen staan op de terug weg en dat is eigelijk wel gevaarlijk als ik b.v moet oversteken en er komt een fietser/auto aan.
Ik weet dus niet wat ik hieraan moet doen!! Voorderest is ze echt lief alleen dat maakt haar wat irritant.

IK WIL ECHT GRAAG ANTWOORD VAN JULLIE!
dus als jullie iets weten zeg het alsjeblieft!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-06 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd, titel aangepast

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:16

ik heb even getemd. Je foto is heeeel groot, kijkt een beetje vervelend zo

je kan beter foto's scheiden van de vraag, en dat in verschillende topic's zetten

Ellen21

Re: Weten jullie een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:20

Neem iemand mee, als je buiten gaat rijden, dan kan diegene je paard even vast houden als je moet wachten om over te steken. Wat ik eerder ook wel eens deed als ik alleen was, dan bleef ik een beetje heen en weer stappen als ik moest wachten om over te steken.

Succes ermee

KiWiKo

Re: Weten jullie een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:22

trekken is nooit goed, ik zou zeggen, neem eerst een paar lessen en dan gaat het buitenrijden ook vast beter

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:32

Hayhay,
Je schrijft dat je je paardje niet in kan houden met het rijden,
mijn paard heeft dat (soms) ook wel... Maar dan zet ik haar aan de teugel en praat ik heel veel tegen haar, ( de mensen op straat kijken dan wel een beetje raar soms maar dat negeer ik:P)
Dan word ze meestal rustig en gaat ze meer op mij letten en trekt
ze veel minder. Dat werkt bij mijn paard dan hé ik weet natuurlijk
niet hoe jou paardje is met rijden... maar dit bedoel ik gewoon als tip
michien dat je het is uit kan proberen.
Doet ze dit in de bak ook? Of aleen als je buiten rijdt?
NOu ja,
Ik hoop dat het je lukt en dat ze niet meer zo trekkerig is binnekort!
En k hoop ook voor je dat er een Mooi lief en Gezond veulen uit komt!
Sterkte Gr leandra

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:38

Verplaatst naar RT,
want daar gaat de vraag over.

De veels te grote foto's heb ik verwijderd, omdat deze geen duidelijkheid geven over het Rt probleem.

Moniek_Jordy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:44

inderdaat tegen haar gaan praten
en ik heb een fjord gehad die was enmorm sterk en daar hadden we een scherper bittje gebruikt en dat hielp echt super misschien dat het een idee voor jou om het teproberen
maar niet alle paarden reageren er zo goed op

veel sterkte ermee

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 19:55

Dank jullie wel

Leandra15: In de bak doet ze het maar heel af en toe als ze bijvoorbeeld geen zin heb om te stoppen met galopperen ofzo, en echt bedankt en ik ga het proberen! En dank je dat je voor me hoopt dat er een sterk en gezond veulentje uit komt, echt lief!

aalstreep: Maar wordt het dan niet een beetje TE? en welk bitje zal ik dan moeten nemen? Dank je wel nog!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:55

als je wat rondsnuffelt hier op RT zie je een topic over een slof buiten gebruiken. Spit die eens door!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:57

scherper bitje gaat het niet doen.

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:24

KiWiKo: Waarom gaat een scherper bitje het niet doen als ik vragen mag? en er zit geen geschrikte manege in de buurt dus ik denk dat lessen ook niet gaan lukken met haar..

Ellen21: Ik heb wellis vaker iemand meegenomen die haar dan vasthoud maar dan draait ze gewoon der kont om of stapt opzij of gaat rondjes om je heen lopen..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:27

Er zijn zat instructeurs te vinden die naar jou toekomen........

Een scherper bit gaat het niet doen omdat je zegt te moeten trekken........... En er is niemand die een paard al trekkend op de rem krijgt...... DUS jij moet leren anders te rijden

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:48

KiWiKo: Ik weet niet of het ligt aan mijn rijkunst, het zal misschien best maar ik noem het 'trekken' omdat als ze niet stopt dan kan ik moeilijk die teugels lang laten dus dan 'houd ik ze heel ver in' anders is ze niet te stoppen want ik weet geen andere manier en ik heb nog nooit een paard gehad die zo moeilijk te stoppen is buiten.
En je hebt gelijk dat er instructeurs zijn die naar mij toe kunnen kopen maar dat is duurder en dat paard is niet echt zo'n 'bakpaard'want ze kent geen manege figuren zoals slangevoltes of gebroken lijnen alleen van hand veranderen en voltes en dat is ook het enige wat ik handig vind want ik zal nooit dressuurwedstrijden met haar rijden..of moet ik dit haar wel aanleren?
sorry als ik zo lastig ben hoorr..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:50

hihi je bent niet lastig hoor

maar stoppen met een paard die zo doordramd doe je op je zit dus zitten, zitten en zitten........

Redrumfox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:55

je moet je paard leren stil te staan.
mijn shetje kon ook nooit stil staan,,
(ok, die is niet zo sterk maar toch...)
je moet er gewoon een paar keer mee gaan wandelen en dan biks meenemen.

en als je dan bij een weg komt ofzo moet je het paard stilzetten en als die blijft staan totdat jij aangeeft dat hij/zij mag doorlopen geef je een handje biks.

ik heb altijd geleerd: vriendjes maken, dan doen ze alles voor je.

en volgens mij klopt dat wel, dus dit lijkt mij de meest logische manier om het je paard te leren..!

veel succes

...appelbolfan...

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:03

[b]KiWiKo: Dank je wel!! En dat zitten daar heb je helemaal gelijk in, nooit geprobeerd dus ik ga het binnekort gewoon proberen!

Oppelbolfan: Ik ga het proberen;-) Dank je wel! Maar vriendjes worden gebeurd niet 1 2 3 en ik probeer het natuurlijk ook haha maar dank je wel!

ik ben heel blij met jullie reacties!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:17

Als je er af en toe een bak paard van maakt, word hij wel gemakkelijker buiten omdat hij leert hoe het hoort. En jij natuurlijk ook.
Want je remt je paard op de zit.
Nu niet denken dat dat na 1x lukt, want daarvoor moet he trainen

unamie

Re: Weten jullie een oplossing? Paard sterk buiten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:42

mijn paarden waren buiten allemaal gemakkelijk te houden met een (dubbel) gebroken bit ..op mijn gelderse merrie na
zij kon zich zo sterk maken dat ze soms bijna met me aan de haal ging in het bos..was zeer vermoeiend rijden
ik heb toen een stang gekocht en daar reed ik mee buiten
daarmee kon ik met een los teugeltje rijden
was een dag en nacht verschil
het natuurlijk nooit de bedoeling dat je constant aan de teugels hangt zeker niet met een stang....
dan wordt de mond alleen maar harder en harder
maak een kleine ophouding en zodra je paard daarop reageert laat je weer los en ontspan je je hand blijf dat herhalen nt zolang tot ze gehoorzaam is aan het bit
het beste is natuurlijk les krijgen in de bak maar je geeft zelf aan dat dat niet mogelijk is

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:01

Lekker ontspannen zitten,
Vooral niet terug gaan trekken want dan word eht een spelletje en die win je toch niet!

Ik laat vaak gewoon de teugels wat los hangen,
Dat helpt goed,
Verder kun je als ze ervandoorgaat een keer een volte draaien,
Of een ophouding geven en meteen weer loslaten!

Succes

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 20:35

Dank jullie wel !

En ik ga het natuurlijk proberen om gewoon te ontspannen, goed te zitten telkens weer. Maar mn zus en haar vriendin zeggen dat een kwartiertje longeren voor een buitenrit helpt omdat ze dan eerst haar energie kwijt kan..

Is dat een idee??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:10

Dat is zeker een idee

En zonder de vet gedrukte letters lezen we het ook wel

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:56

goed idee, maar ben er toch van overtuigd dat je les moet nemen, dan maar wat duurder maar je krijgt er wel een zekerder gevoel van buiten.

bonte_bente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:43

KiWiKo schreef:
Er zijn zat instructeurs te vinden die naar jou toekomen........

Een scherper bit gaat het niet doen omdat je zegt te moeten trekken........... En er is niemand die een paard al trekkend op de rem krijgt...... DUS jij moet leren anders te rijden

hey hey,
wat een gebazel allemaal , een scherper bit?? NIET doen als je paard trekt zoals je het noemt trekt ze er op den duur doorheen , slof??? NIET doen je kunt dus niet meer ZONDER slof naar buiten !!!
een slof werkt verslavend zowel voor diegene die hem goed weten te gebruiken en degene die het niet weten ,
misschien verveeld de route je paard?!?
ook had ik begrepen dat ze dragend is.
sommige merries willen niet graag bij hun vertrouwde plek weg en als ze moeten ook heel snel weer terug!!
voor je je paard gaat straffen ,bekijk het dan eens van haar kant !
zoek eerst de OORZAAK en dan DE OPLOSSING

als je het helemaal niet meer weet kun je een GEBROKEN stangbit met hefboomwerking gebruiken maar let op je gebruik als het maar een stap vooruit gaat je gewone trensje er weer in !!

hoop dat het je lukt
groetjes chantal

aerdenhout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:08

Helemaal mee eens Chantal Het is meestal de onkunde van de ruiter.En dan weer het oude verhaal,of ze hebben lichamelijk iets of er moet weer zo nodig met scherpere bitten gewerkt worden.Ga eens een keer goed les nemen zodat je paard weet wat de hulpen zijn.Wedden dat het dan een stuk beter gaat!!

Pandakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:28

het is helemaal niet slim om te gaan trekken. Daar worden ze vaak alleen maar drukker van. Ik zou het eerst eens proberen met een ander paard er bij en aan de hand. Hoofdstel in. Als ze druk gaat doen, keer je weet om en loop je weer terug. Als ze dan braaf is, draai je weer om en loop je verder. wel goed belonen! En dat kan je natuurlijk ook doen als je er op zit. Nogmaals, trekken heeft geen zin. Draai dan gewoon om.
suc6