Heb zaterdag op een pony gereden waar ik bijna 2 maanden niet meer had opgezeten (maar die wel ondertussen van iemand anders beweging kreeg
) .. Het is een beestje van ongeveer 8 jaar, er is tot voor kort praktisch een jaar niks meer mee gedaan (stond op de weide tussen de koeien dik te worden) en daarvoor is die western bereden geweest ...Nu zijn we dus bezig met omscholing en de basis van het dressuur... Het gaat eigenlijk best goed, zelfs met momenten is er al ontspanning en heb je echt een heel fijn gevoel op die pony ... Maar dan andere momenten
Het is dus zo dat de pony eerst een tijd superfijn kan lopen (een tijd is iets van een halve lange zijde ofzo, vind ik al lang voor zo'n pony
) en dan ineens gaat dat hoofd naar beneden, in 1 ruk .. en lig je praktisch voor het zadel (zelfs als je het verwacht). Dit doet ze zowel in stap, draf als galop ... En je kan je voorstellen dat dit niet altijd even plezant is .. Ze heeft zo al een springerige galop en als dan dat hoofdje ineens naar beneden gaat ...
En soms komt daar ook nog eens een bok(je) achteraan
(maar niet extreem erg ofzo en de laatste tijd heb ik ze eigenlijk niet meer weten bokken, was meer in de "beginfase").Nu is mijn vraag: wat kan de reden zijn dat de pony dit doet? Begrijpt ze iets niet of speelt ze er gewoon mee of ... ? En wat kan je eraan doen? Wat we proberen is altijd voorwaarts te houden en reactie op de hulpen te behouden (sowieso, want dat is het belangrijkste) en voor de rest gewoon figuren en overgangen enzo zodat ze haar aandacht bij de ruiter moet houden.... Maar misschien zijn er andere dingetjes die helpen en waar we niet aan denken?
Ook heeft ze soms moment dat ze het bit gewoon vastpakt .. Ze gaat er dan niet vandoor of niks, maar je hebt ook niks meer te zeggen en dat wringt echt tegen
Was zaterdag bv. bezig met wijken, maar dan gewoon het respect voor het been .. Dus op de hoefslag wat buitenstelling en dan dat de achterhand door de druk van het been naar binnen moet komen enzo .. En dat gaat dan even goed, en dan ineens zet ze zich vast (dus het bit vast) en dan sta je daar ..
Je krijgt ze dan niet meer vooruit, achteruit, opzij, ... Ik probeer dan gewoon dat ze terug wat loslaat (door druk met de kuiten en beetje spelen met de vingers) en dan gaat ze meestal wel vooruit en dan kan je weer opnieuw beginnen met dat wijken enzo ... Maar als ze dus vast staat staat ze vast .. Zijn er dingen om te voorkomen dat ze het bit vastpakt?Hoop dat jullie mijn uitleg een beetje snappen

Groetjesss [naam]