Help, paard heeft stress in dressuurring!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horseNL00

Help, paard heeft stress in dressuurring!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:06

Hoi hoi,

ik heb een heel fijn paardje om te rijden, echter is die op concours erg gespannen. En dan heb ik het alleen over de stress IN de ring. Met losrijden niks aan de hand, maar in de ring weet ze gewoon dat ze het 'moet' en dan blokkeert ze in heel haar lijf en kun je er bijna niet mee rijde: geen losgelatenheid, wil zich niet lang maken (in middendraf) en drafpasjes in de stap. ik rijd er (bijna) elke zondag mee in de prijzen maar ik vroeg me af of iemand mij AUB wat tips kan geven want ik weet niet wat ik ermee moet.

ik heb zondag mijn laatste generale voor de kampioenschappen dus ik hoop echt dat iemand me kan helpen.
Alvast bedankt voor de reacties!!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:29

Nee, jij hebt stress in de ring en brengt dat over op je paard....

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 16:35

heb je me ooit zien rijden? dan mag je het best zeggen maar ik denk niet dat je dat zo kunt concluderen. Ik rijd al bijna 10 jaar wedstrijden bij de paarden en ik heb deze situatie nog nooit gehad.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:37

jeetje dat is lastig! Het eerste wat ik idd dacht, de ruiter zal toch wel gespannen zijn. Maar als dat niet het geval is... Soms zie je wel eens dat er een ring vrij is waar je even in kunt rijden. Daarin losrijden als dat mogelijk is. Lekker vooruit rijden en tussendoor neusje eruit, door even de hand te laten volgen zodat die rug weer extra kan ontspannen.
Om de ring voor je de ring ingaat nog even extra middendraf vragen.
Verder zou ik zo 1-2-3 het niet weten. Als ik het zo lees, zijn het niet de eerste wedstrijden voor het paard. Anders zou je eens een oefenwedstrijd mee kunnen rijden of wedstrijden nabootsen. Zodat je dan binnen de ring eens extra weg kunt rijden, en meer kunt focussen op ontspanning.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:48

Oefenen in een dressuurring is dan de enige oplossing denk ik.
Maar in 9 van de 10 gevallen is het de ruiter die de (misschien minimale ) spanning op het paard overbrengt.
Aangezien een paard niet weet dat het vanaf dan voor punten loopt, en dat lintje interesseerd hem denk ik niet zoveel.
Ik zou een keer op concours gaan zonder wedstrijd te hebben en dan in een lege ring oefenen, dus wel echt losrijden buiten de ring en dan na een half uur in de ring proef gaan rijden.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 17:51

dank jullie wel. ik denk ook dat meenemen de enige optie is. buiten, in de zomer heeft ze er totaal geen last van. Heel vreemd is dat. Ik neem ze daarom weer elk weekend mee op concours in de hoop dat het over gaat. Eerst had ze er ook last van dat ze andere paarden niet zag, wanneer ze haar proef moest lopen (in de winter dan he) dan mist ze die en dan voelt ze zich niet op haar gemak. Nu is dat niet echt meer zo, heb ik de indruk, maar het is itt losrijden één bonk spanning.best wel een beetje frustrerend helaas. thuis train ik hard om goed op concours te presteren maar dat lukt nog niet zo goed.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:14

Zo toch de verlatingsangst kunnen zijn.
Veel oefenen met alleen in de bak rijden dan.
Wel lastig hoor als ze daar moeite mee hebben, maar oefening baart kunst.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:28

Jij hebt stress omdat je weet (denkt) dat je paard stress heeft. Jullie versterken elkaar. Tis net zoals Marliesje zegt, het interesseerd je paard niet hoeveel punten hij haalt en als hieveelste hij eindigd. Jouw wel.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:33

Tsjah het kan zoveel zijn. Ik zou zeggen oefen vaak met verlaten van andere paarden, alleen in de bak rijden, iemand die voorleest/staat te praten tijdens het rijden. Probeer de situatie van een wedstrijd na te bootsen, om uit te zoeken wat hij nou echt eng vind.
Maar is het 1 brok spanning, of schiet hij telkens weg, of allebei?
Is hij je niet gewoon aan het uittesten?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:55

Ik heb het zelfde probleem hoor, terwijl ik nooit zenuwachtig ben en nee, ook niet onbewust!! Mijn paard is zowieso erg gespannen wanneer ze in een vreemde omgeving moet lopen. Als je dan gewoon traint, dan kun je er wel op in spelen en op een gegeven moment dan geeft ze zich ook wel, maar in een proef kan dat gewoon niet. Mijn paard wordt nu, naarmate ze ouder wordt wel makkelijker. Niet dat je daar wat aan hebt. Bij mijn paard ging het beter als ik er goed aan bleef rijden (vooral ook als je van de enen ring naar de andere rijdt en voor je met je proef begint) en haar wat ronder en dieper instelde. Helaas is dat niet wat de jury graag ziet, maar ik kon tenminste redelijk ontspannen rondsturen. Blijf in ieder geval rustig en ga je paard niet op zijn kop geven; dan is het vertrouwen helemaal weg. Zorg dat je voorlezer ook 'rustgevend en monotoon'voorleest; werkte ook goed voor mijn paard; ze vindt mensen die luid praten niet prettig!
Succes!

clauw

Re: Help, paard heeft stress in dressuurring!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:22

Meer in de buiten bak rijden ofzo

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 00:30

tja ik rijd thuis altijd buiten, ik ga alleen naar de manege als het vriest of erg heeft geregend. Dit seizoen dus veel buiten getraind.
Ze schiet niet weg of zo, ze is nergens bang van. Ik heb ook wel de indruk dat het gewoon tijd nodig heeft en dat ze me toch niet aan het uittesten is. Ik heb haar nu ruim een jaar en ben in feb. 2005 begonnen met wedstrijden, toen had ze dit ook al. in de zomer: nergens last van gehad, fijn wedstrijd gereden en niks aan het handje. Nu deze winter begon het weer, wel enkele wedstrijden redelijk geredne (voor mn gevoel dan he) maar wanneer ze in de ring komt maakt ze haar rug strak en sta ik buiten spel. Ik heb haar dus ook de afgelopen keer wat lager ingesteld (die van mij heeft een mooi front en de wat lagere houding maakt haar naar mijn mening niet echt mooier maar ik denk let's try it out!). Ik kan concluderen dat ik haar beter onder controle heb hoog bovenin dan laag en wat dieper. Toch vond de jury dit afgelopen zondag mooi en werd ik weer 1e. Persoonlijk vond ik dat ik het niet verdiend had. Komende zaterdag op concours geef ik ze geen peesbeschermers meer aan, zodat ze ook niet merkt dat ze bijna de ring in moet als ze worden afgedaan....

xvatinox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:07

probeer vooral zelf rustig te blijven en ontspan zelf ook een keer je hand. rijd niet te veel op je binnenhand. dus ontspan je binnenhand. miss. helpt het als je hem iets langer losrijd.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:17

Het spijt me, maar ik denk echt dat paarden niet direct denken van: 'het moet', maar doordat de ruiter wat meer gespannen wordt en meer verwacht van het paard Het kan zijn dat ze eens iets naars heeft meegemaakt in de ring? Heb je haar eens afgestraft in de ring? Ik denk dat je gewoon een heel gevoelig beestje hebt! Want paarden die worden niet 'vanzelf' helemaal gestresst in de ring, er moet echt wat gebeurt zijn ooit, want ze hebben een supergoed geheugen, helemaal als het gaat om slechte ervaringen!
Nou, ik hoop voor je dat het beter gaat! Succes

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 23:59

Nee ik heb mijn paard nog nooit afgestraft in de ring. Ik rijd altijd zonder zweep maar ik heb van nature wel een beetje een stresserig paardje. En voordat ik haar had had ze nog nooit wedstrijden gelopen. Dus ze heeft nooit echt iets 'meegemaakt'. Mijn paard is wel een echte paniekzaaier, echter is ze van planten of reclameborden of zo langs de ring totaal niet bang. Toen wij haar net hadden was ze in de stal ook heel wakker en vlug. Vaststaan op de poetsplaats kan ze ook niet want dan voelt ze de druk van dat touw en dan raakt ze in paniek en dan is ze niet te houden en rukt ze met alle mogelijke moeite los.... Wij kunnen daar nu goed mee omgaan en wat dat betreft is er niks aan de hand en is ze relatief erg mak en rustig geworden in het jaar dat ik haar heb. Snap je? Het is dus echt een gevoelig 'bloed' beestje wat gauw in de stress zit.
Maar ik straf mijn paard thuis ook echt nooit af!

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:31

of gewoon eens buiten mededinging mee rijden....

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:32

of gewoon eens buiten mededinging mee rijden....

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:39

Misschien is het dat ze gewoon een loopje met je neemt. Want als je haar nooooit af straft, moet het wel een heel braaf paardje zijn.. maar die zijn er gewoon niet waar je nooit bij hoeft af te straffen!
Dus het kan zijn dat ie niet eens gestresst is, maar misschien dat ie de baas gaat spelen in de proef, en dan moet je juist wel af straffen!

polak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:43

IK DENK DAT HET OOK EEN BTJE DOORJEZELF KOMT.NIE NAAR BEDOELT OF ER IS BIJ DE VORIGE EIGENAAR WAT MEE GEBEURT.

IK DENK DAT HET BESTE VEEL KAN OEFENEN MET MENSEN EROMHEEN ERBIJ ZIJN

OF DAT JE LEKKER IN HET BOS RIJDEN ZODAT HIJ NIET MEER ZO GESPANNEN IS..
GR

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:18

Ik vind een aantal reacties ervan getuigen dat die mensen zelf nog nooit een paard als die van jouw en mij hebben gereden. Die van mij is van Kimberley x Jazz, en dan hoor je dus: Rotzakken (die paarden van Jazz) en weet ik het wat. Nee hoor, die paarden willen héél graag hun best voor je doen (daarom heb je nooit een zweep nodig dus), maar ze zijn gewoon erg snel zenuwachtig, en dat heeft verder niks met jouw te maken. Gewoon rustig doorgaan, dan kom je er wel! Laat die mensen maar praten hoor, die weten niet wat het is om zo'n paard te rijden. Niks ten nadele van hoor, maar het is gewoon zo.

Olrike

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:13

Hoi Eveline,

we hebben het hier ook al over gehad tijdens een msn gesprek, maar hoe dat sommige mensen hier reageren vind ik niet echt leuk.

Zelf heb ik ook een merrie ( Junior STV * Variant jaja moeilijk*moeilijk) die merrie is gewoon overijverig. Zogauw dit paard weet dat ze op wedstrijd mag word ze gespannen. Met losrijden inderdaad niets aan te merken, maar zodra je de proef inrijd... Een en al spanning, het enige wat je hieraan kan doen is proberen om de concentratie van het paard weer bij jou te krijgen. Door bijvoorbeeld minimale tempowisselingen te rijden of een pas naar buiten zetten of naar binnen. Dit helpt vaak wel.

Dit heeft absoluut niets te maken met de zenuwen van de amazone, ik heb het er met haar over gehad, maar je hebt gewoon paarden die prestatiedrang hebben, zo heb je dat ook bij mensen.

Uiteindelijk is deze instelling natuurlijk super, de paarden geven zich natuurlijk voor 100%. Daaruit komt natuurlijk meer energie, dus activiteit in het achterbeen, en wie wil dat nou niet...

Daarbij wil ik nog wel even melden dat dit de manier is waarop " ik " het probeer, dat wil niet zeggen dat deze manier altijd resultaat bied. Maar ik hoop wel dat Eveline er iets meer aan heeft dan dat sommige van jullie zeggen: Het ligt aan de amazone.

Voor die mensen die dat zeggen: Jullie zijn bij deze uitgenodigd... Er staat er nog 1 klaar

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 10:20

Citaat:
maar hoe dat sommige mensen hier reageren vind ik niet echt leuk.

TS zegt dat hij met losrijden super loopt, maar zodra ze de ring in gaat ineens omslaat. Dan is de meest logische reactie dat amazone gespannen wordt en daardoor het paard. Dus dat plaats ik als antwoord. Dan kun jij dat niet zo leuk vinden, maar dan moet TS geen topic openen, want waar veel verschillende mensen zijn, krijg je ook veel verschillende antwoorden en we willen allemaal hetzelfde en dat is de TS helpen! En als dat niet in goede aard valt, dan is dat jammer, maar dan open de volgende keer geen topic als je een probleem hebt.

horseNL00

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 11:22

Olrike schreef:
Hoi Eveline,

we hebben het hier ook al over gehad tijdens een msn gesprek, maar hoe dat sommige mensen hier reageren vind ik niet echt leuk.

Zelf heb ik ook een merrie ( Junior STV * Variant jaja moeilijk*moeilijk) die merrie is gewoon overijverig. Zogauw dit paard weet dat ze op wedstrijd mag word ze gespannen. Met losrijden inderdaad niets aan te merken, maar zodra je de proef inrijd... Een en al spanning, het enige wat je hieraan kan doen is proberen om de concentratie van het paard weer bij jou te krijgen. Door bijvoorbeeld minimale tempowisselingen te rijden of een pas naar buiten zetten of naar binnen. Dit helpt vaak wel.

Dit heeft absoluut niets te maken met de zenuwen van de amazone, ik heb het er met haar over gehad, maar je hebt gewoon paarden die prestatiedrang hebben, zo heb je dat ook bij mensen.

Uiteindelijk is deze instelling natuurlijk super, de paarden geven zich natuurlijk voor 100%. Daaruit komt natuurlijk meer energie, dus activiteit in het achterbeen, en wie wil dat nou niet...

Daarbij wil ik nog wel even melden dat dit de manier is waarop " ik " het probeer, dat wil niet zeggen dat deze manier altijd resultaat bied. Maar ik hoop wel dat Eveline er iets meer aan heeft dan dat sommige van jullie zeggen: Het ligt aan de amazone.

Voor die mensen die dat zeggen: Jullie zijn bij deze uitgenodigd... Er staat er nog 1 klaar

Meid, thanx!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:34

ik heb ook een paard gehad die dat had.. ik geef toe.. het lag voor een gedeelte aan mij.. maar ook heel veel aan dat paard.. Ik weet niet wat hij had maar op het moment dat hij de ring in kwam.. werd hij gek.. hoe ontspannen ik ook was.. als ik gespannen was.. waren de punten 146 ofzo.. en als ik ontspannen was.. 158.. ben nooit hoger gekomen met het paard.. was allang blij als ik hem normaal rond had gekregen.. ik denk dat het ook wel aan jezelf ligt.. ga de ring in en denk.. ik zie wel.. gaat t goed. dan gaat t goed.. gaat t fout.. dan gaat t maar fout! maar ik denk zeker ook wel dat het aan het paard kan liggen!! sommige paarden verknallen het,, sommige doen het goed en de anderen willen het te goed doen! dat laatste geval verhelp je door zelf rustig te zijn en veel ervaring met het paard op doen.. als hij een keer rustig is flink belonen!! Ik weet hoe je je voelt.. geen pretje!
praten tegen je paard werkt echt!!
*de mijne werd rustig als ik goed zo zei.. ookal was hij helemaal gespannen.. en luisterde niet naar mijn hulpen.. goed zo was een magisch woord bij hem! werkte echt!*

veel succes!

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 11:37

Ik ga als ik de proef moet rijden, veel voorzichtiger rijden. Misschien doe jij dat ook wel (misschien hoor! ) Maar dan dus gewoon zo lekker doorrijden zoals je met het inrijden ook doet.

Ik had het van mezelf ook niet door, totdat iemand dat een keer zei. Het is maar een tip..

En even een reactie op Olrike..
Mijn 1e reactie was ook Ruiter is gespannen.. Heb ik namelijk ook zelf gehad! En dat moet je helemaal niet negatief opvatten. Dat hebben er vast en zeker nog veel meer, en dat is alleen maar iets om aan te werken! Maar toen ik het topic las, las ik al dat dat waarschijnlijk niet het geval is.