problemen aangaloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

juudje86

problemen aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 11:18

ik heb een 5 jarige merrie, galop ging eerst heel erg slecht dat gaat nu al telkens beter (kwestie van tijd).

maar het probleem met aangaloperen blijft. ze blijft haar rug weg drukken. van het weekend onze eerste dressuur proef gehad, jury zei dat ik hem meer voorwaarts moeten houden met aangaloperen.

maar volgens mij trekt ze zich er dan juist weer uit...

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:16

probeer voor het aangalopperen je paard iets ronder in te stellen en houd je been er goed bij. doet ze dit ook met stap of draf de rug wegdrukken? probeer al je overgangen actief te rijden en stel je paard anders een keer wat lager en dieper in bij overgangen. vaak is het een kwestie van oefenen, kracht, balans en veel geduld

juudje86

Re: problemen aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 12:29

nee, met draf loopt ze perfect. ik probeer haar juist niet te diep en rond te laten lopen, omdat ze gauw de neiging heeft om te gaan hangen/trekken of achter de lood lijn te gaan lopen.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 12:54

dan heeft het paard dus nog moeite met dragen. hij moet dus meer op eigen benen gaan lopen. maar ik denk dat je met het aangalopperen toch je paard iets ronder moet instellen om in ieder geval je paard over de rug te laten blijven lopen. anders drukt ze haar rug weg en komt ze omhoog van voor. ook denk ik dat ze krachtverlies heeft en wellicht misschien een balans probleem.

edit; ik denk ook dat je meer kilometers moet maken wat betreft het galopperen. veel stukken rechtuit met een goed tempo. probeer hierin ook te schakelen.

sanne_

Re: problemen aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:52

Zo'n paard zou ik graag aan de longeerlijn werken. Simpel losjes en laag bijgezet, lekker aan twee kanten loswerken en daarna een aantal keer de bewuste overgang laten maken.
Grote voordeel van longeren is dat je je paard nooit in de weg zit. Ik zeg niet dat het probleem jouw schuld is hoor, maar bij het aangalopperen moet het paard zijn rug bol maken; aanspannen van zijn hakken tot zijn oren. Als ruiter druk je je gewicht in het midden van die bovenlijn naar beneden, waardoor het moeilijker wordt voor je paard om die lijn naar boven te duwen. Aan de longeerlijn kun je die spieren trainen en tegelijk precies zien hoe je paard gaat.

Mocht het aan de lange lijn ook een probleem blijven, dan zou ik eens contact opnemen met een DA. Wellicht is er dan sprake van een rugprobleem dat niet veroorzaakt wordt door het wegdrukken van zijn rug, maar juist andersom.