Ik rijd nu al een jaar een pintoXhunter van 8 jaar.
De eigenares heeft hem nogal 'slordig' op het been gereden. Hij reageerde dus bijna niet op je beenhulpen. Mijn instructeur heeft me gezegd om eerst een lichte hulp te geven en wanneer ie niet reageert die te versterken... Wat logisch is
De hulp versterken moest onder andere met de zweep gebeuren, nu ja ie reageert eigenlijk totaal niet (meer) op de zweep omdat die ook al té vaak is gebruikt.
Nu, door het jaar door kwam ie veel beter aan het been ( is ook logisch, ik was de enige die hem reed en hij kon zich helemaal aanpassen aan mij) Sinds enkele maanden wordt ie gebruikt in de manegelessen en sindsdien ging het weer bergaf want daar moet ie supertraag lopen aangezien er kleine pony's voor hem lopen, hijzelf is 1m72 en heeft enorm ruime passen.. Er rijden ook beginners mee wat dus ook niet positief is.
Hij reageert nu nog altijd zeer goed om van stap naar draf te gaan. Ik leg gewoon mijn kuit aan en krul mijn tenen en ie gaat in draf. Maar om van halt naar stap en van draf naar galop te gaan helpen die kleine hulpen niet en moet ik echt "stampen" ( wat ik zo weinig mogelijk doe, gebruik eerder de zweep ) .. Ik zit nu echt vast, want ik wil die overgangen ook keurig leren rijden met hem. Het lukt me wel van stap naar draf ( is met veel geduld gelukt ) maar die andere gangen lukken niet op dezelfde manier..
Iemand tips ??