Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Apple schreef:Je topic staat er nog maar net op dus je kunt niet verwachten dat er snel reacties zijn.
Alleen op pad vinden veel paarden moeilijk in het begin. Hoe oud is je paard? Hoe lang heb je hem al?
Je schrijft dat hij deze neiging ook een beetje heeft als je met andere paarden buiten rijdt. Waarschijnlijk vind hij buitenrijden gewoon nog erg spannend.
Wat ik zou doen: veel met andere paarden buiten rijden totdat hij daar echt gewoon normaal onder is. Verder met uitstappen een klein stukje buiten rijden en zo langzaam opbouwen. In eerste instantie met iemand ernaast en dan zo langzaam verder. Probeer het rustig op te bouwen en altijd positief af te sluiten.
Als hij wil omkeren dan is doordraaien en weer vooruit een goede oplossing.
mel_shet schreef:Mijn verzorgpony deed het ook,ze is een shet,maarjah zelfde probleem!
Bij ons draaide ze ook altijd om op de momenten waarvan je juist dacht dat het goed ging. dus lekker galopje hup draaide ze weer om!
Op een gegeven moment deden we het gewoon zo dat er iemand naast liep met een halstertouw en gewoon belonen als het goed gaat, dat is heel belangrijk!
hij kan ook bang zijn!
)
Apple schreef:Ik lees in je profiel dat je hem nog niet zo lang hebt. Weet je of hij bij de vorige eigenaar ook alleen naar buiten ging of niet?
Zoals jij beschrijft dat het nl erger wordt als jullie hem straffen denk ik eerder dat je paard gewoon behoorlijk onzeker is en niet genoeg vertrouwen heeft om verder te gaan dan dat hij zn eigen zin wil doordrijven
Boeli_Wendy schreef:Is het niet een optie als je paard het even niet doet zelf omdraait en naar stal gaat goed belonen?
En dan telkens iets verder en goed belonen voor z'n gedrag?( als dat goed is dan )
Apple schreef:Sennerin, ik denk ook dat hij niet zozeer bezig is met 'zijn eigen zin doordrijven' maar meer met duidelijk maken dat hij het toch wel eng vind.
. Apple schreef:Dat is de oplossing van je probleem. Jij moet hem duidelijk maken dat er niets engs is en dat hij op jou kan vertrouwen.
. Als dat vaak goed gaat dan kan ik me voorstellen dat hij ook meer vertrouwen in jou krijgt. Apple schreef:Paarden zijn kuddedieren, het gaat dus bijne per definitie beter als je met een groep gaat.