leren ontspannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rick_erika

leren ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:28

Ik heb zaterdag mijn eerste dressuurles gehad, (na 10 jaar alleen maar een beetje recreatief gereden te hebben)
nu is mijn probleem (en dat wist ik eigelijk al)
dat ik veel te gespannen op mijn paard zit.
Daardoor maakt hij zich sterk en rent onder me uit, wat ik dan doe is mijn benen van hem afsteken, ik weet dat dit fout is maar hoe krijg ik dit weer onder de knie, wat kan ik het beste doen?

in stap gaat het allemaal wel goed en loopt hij ook redelijk verzameld en naar beneden, maar zodra ik aandraaf gaat het mis.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:43

Gewoon lekker ontspannen op je paard zitten en veel overgangen rijden, zodat hij goed op je zit is en dan rent ie niet meer onder je uit. Je kunt ook halve overgangen rijden(sommigen noemen het schijnovergangen) eerst bv arbeidsdraf dan een paar passen opvangen zodat hij bij je blijft, dan weer vooruit rijden dan weer opvangen. Meestal helpt dat tegen het onder je uit rennen. Maar je moet proberen dan je benen aangesloten te houden juist niet afsteken. Veel succes ermee!

hatseflatse

Re: leren ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:14

neem eens kunstbenen mee,en klem die erom,als jij je benen afsteekt krijgt ie toch nog been

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:16

Kunstbenen Wat zijn dat?

rick_erika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:32

ja dat vraag ik me ook af?!

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:02

Ik heb via de paardendrogist riempjes gekocht om aan je beugels te maken. Zo kun je je benen niet afsteken. Werkt echt super!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:14

Ik tem even voor hatseflatse. Als je dan toch zo'n account aanmaakt zorg dan in ieder geval dat je een beetje grappig bent. Dit is gewoon flauw.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:10

Weer even ontopic, weet je waarom je gespannen zit? Denk dat dat het belangrijkste is om die spanning op te kunnen lossen.

Als je uit gewoonte gespannen zit, moet je elke keer jezelf erop wijzen je te ontspannen. Als je uit angst gespannen zit en je benen er niet aan durft te houden, helpt les het beste denk ik. Dan kan je instructeur-instructrice je erop wijzen dit wel te doen, en krijg je zelf het vertrouwen weer terug.

Wat gaat er eigenlijk mis als je aandraaft?

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 10:40

het is een gewoonte (denk ik)
als hij ik van stap naar draf een overgang maak, weet ik al dat hij direct gaat trekken en onder me uit wil lopen, ik reageer daar op door mijn teugels op te pakken en achteruit te zitten, ik weet ondertussen dat dat mijn grootste fout is en dat ik dus gewoon moet blijven rijden en al zeker mijn been eraan moet houden, nu is alleen nog de vraag hoe kan ik nu het beste oefenen dat ik moet onspannenen rustig moet blijven, als hij iets al wat moe is dan gaat het al stukken beter. dan wil hij niet meer zo onder me uit en doet hij ook rustiger aandraven.

eigelijk is het hele punt als hij zo reageerd(door zich sterk te maken en te rennen) dan reageer ik ook zo. (mijn benen van hem af en als het ware trekken) maar hoe krijg ik mezelf dat afgeleerd?

ik dacht al eens aan zitlessen maar ik weet niet of ze die bij ons geven.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:13

Een paar keer diep ademhalen en even je schouders los maken, ook tijdens het stappen. Let wel op dat je niet aan de teugels gaat trekken. succes

MaraZonnetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:19

Misschien helpt dit:
Als je weer van stap naar draf gaat probeer dan te bedenken dat hij niks zal doen (desnoods verbeeld je je dat je op een ander paard rijd die het niet doet) als je dat bedenkt trek je ook niet meteen aan je teugels en ga je waarschijnlijk ook niet meteen achteruit zitten, als jij dat niet doet merkt je paard dat waarschijnlijk wel en zal hij dus ook niet doen wat hij dan normaal doet.
Probeer je te ontspannen.
Succes!