Op 2 teugels rijden, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Op 2 teugels rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 10:55

Heey Bokkers,

Als ik aan het rijden ben dan neem ik altijd gewoon beide teugels aan en ik begin ook met beide teugels op dezelfde lengte maar gaandeweg het rijden dan wordt mijn buitenteugel steeds iets langer. Hebben jullie dit ook wel eens en hebben jullie misschien enkele tips voor mij.

Groetjes Angelique

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:13

Ik zou niet weten wat je eraan kan doen. Volgens mij niks.. Je kan wel gewoon iets vaker opletten, of je instructrice vragen of ze er op let, en of ze steeds wil herhalen dat je je buitenteugel meer aan moet nemen. Dan word het misschien vanzelf een gewoonte

Happiness

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 13:15

Gewoon alsmaar weer korter maken...

Anne_Loes

Re: Op 2 teugels rijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:38

Heey...

Waarschijnlijk ga je per ongeluk te veel op je binnenteugel rijden. Gebruik de buitenteugel meer dan de binnenteugel, bijv. sturen via de buitenteugel. Heeft je paard niet te veel stelling aan één kant?
Hmm.. tja.. verder weet 'k ook geen tips..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:17

Je paard geeft waarschijnlijk niet na aan de buitenkant en waarschijnlijk let jij dan niet genoeg op die hand en dan schuift idd vanzelf de teugel uit je hand. Zelf heb ik ten 1e springteugels met leren stops en zo weet ik altijd dat ik de teugels recht hebt en je hebt goeie grip achter zo'n stop. Ten 2e moet je gaan zorgen dat je paard recht wordt in zijn lichaam, dit doe je (simpel gezegd maar o zo moeilijk) door veel te schakelen en omstellen. Je paard moet nageeflijk worden op beide kanten en mag niet over zijn buitenschouder wegvallen. Je kan dit leren door bewust voltes te rijden en m dan naar buiten te stellen, voltes openen en verkleinen, veel van hand veranderen, wijken vanaf de hoefslag naar binnen enz enz. Een instructrice kan je hier ook altijd mee helpen.
En teugel alsmaar korter maken werkt niet bevorderlijk, want zo ben je iedere keer je aanleuning weer ff kwijt. Succes!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:18

Klinkt beetje simpel, maar helpt zo'n teugel met van die rubbertjes (ati-slip) erop niet?
Dan zie je gauw genoeg dat je weer scheef gaat. Is zelf-corrigerend op die manier...

O ja, en UITERAARD ook werken aan de oorzaak, wat Sydney al noemde...

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 20:13

Bedankt voor de tips! En me instructrice zegt het ook wel iedere keer en het is de ene keer wel zo en de andere keer weer niet . Maar heb mischien zaterdag privé les.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:06

Een gekleurd bandje/elastiekje ofzo om je teugel wil ook nog weleens helpen.. Die doe je op de plaats waar je je teugel vast houd, en als je hem langer laat worden zie je dat beter..