pony bokt bij aangalloperen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Megamutsj

pony bokt bij aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:19

De titel zegt het al..
mijn pony geeft een bok bij aangalloperen. Soms een lage, soms wel een flinke hoge..

Wat kan ik er tegen doen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:21

longeren, steeds opnieuw aan laten springen. en onderzoeken WAAROM je pony bokt... heeft t iets meegemaakt, pijn, angst.?

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:23

nee, bang is ze niet. en pijn aan haar rug ook niet, ze heeft geen drukplekken o.i.d.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:23

HOI
Hoe oud is je pony?
Mijn pony deed dit vroeger ook.. maar hij was nog erg jong..
wat ik deed is een tikje geven op zen poep of schouder wanneer ie bokte, hij bokte soms dan wel terug , maar dan gaf ik terug een tik en dan stopte hij meestal wel !! Als er nog iets in me opkomt , laat ik het wel weten

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:24

Ze is pas 8 jaar..

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:25

ik had dat laatst met ene manege pony. Ik moets de confrontatie vermijden en haar net zo lang keihard laten draven totdat ze in galeop 'viel'. Hard draven is veel inspannender voor een paard dan galloperen. Dus je paard zou zich uiteindelijk overgevenn en normaal aanspringen. Bij mij werkte het, geen gebok meer gehad in de les succes ermee!

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:25

als je weet dat het haar niet pijn doet idd net zolang doortikken totdat zij stopt met bokken

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 23:26

Ok..
Want als ik draaf en gewoon doorzit, valt ze soms in een galopje zonder een bok..

Blueberry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:57

doortikken kan riskant zijn als je een slim paardje hebt. Die gaat dan natuurlijk doorbokken. Als ik jou was zou ik het met hersens oplossen en niet met slaan. Werkt altijd beter en je paard zal ook meet respect voor je tonen. Dus probeer mijn tip van hierboven zou ik zeggen

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:00

Nou, ook al heeft ze geen drukkingen (daar bokt een paard trouwens niet van), ze kan wel een probleem hebben achter in de rug: bekken, heupen waardoor het daadwerkelijke aanspringen in galop een pijnscheut KAN veroorzaken. Voordat je de zweep erop loslaat, zou ik toch eens op de volgende zaken letten:
- bokt ze ook als ze los of aan de longe galoppeert;
- bokt ze op beide handen;
- springt ze vaak overkruist aan;
- legt ze haar oren in de nek?

Nou goed, mijn punt is dat paarden toch zelden bokken om te pesten zeg maar. Ze doen het om iets duidelijk te maken en dat heeft toch echt wel heel vaak te maken met pijn of iig ongemak. Onderzoek dat ajb en denk daar niet te licht over... Succes!

Serada

Re: pony bokt bij aangalloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:02

Mijn paard geeft ook regelmatig een bokje voordat hij in de galop aanspringt. Ik moet hem dan meer naar voren rijden in de draf, waardoor hij makkelijker de overgang kan maken. Hij heeft het ook (bijna) alleen maar in de linkergalop, dus misschien kan je dat eens proberen.

Succes

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 00:16

Bramblerose schreef:
Nou, ook al heeft ze geen drukkingen (daar bokt een paard trouwens niet van), ze kan wel een probleem hebben achter in de rug: bekken, heupen waardoor het daadwerkelijke aanspringen in galop een pijnscheut KAN veroorzaken. Voordat je de zweep erop loslaat, zou ik toch eens op de volgende zaken letten:
- bokt ze ook als ze los of aan de longe galoppeert;
- bokt ze op beide handen;
- springt ze vaak overkruist aan;
- legt ze haar oren in de nek?

Nou goed, mijn punt is dat paarden toch zelden bokken om te pesten zeg maar. Ze doen het om iets duidelijk te maken en dat heeft toch echt wel heel vaak te maken met pijn of iig ongemak. Onderzoek dat ajb en denk daar niet te licht over... Succes!

Maar ze heeft verder ook geen last van haar heupen of bekken, o.i.d.
En ja,ze bokt op beide handen.. maar ze springt wel in de goede galop aan en ze heeft haar oortjes wel netjes naar voren, nooit plat. Ik ben ook niet echt een " met de zweep slaan " mens, als ze hard bokt en ik val naar voren, dan ga ik gewoon weer goed zitten en gallopeer ik weer snel aan, dan bokt ze niet meer. Ik denk dat het een protestbokje is ofzo, omdat ze liever in het weiland staat te eten dan dat ze in de bak moet rondwandelen..
Maar nadat ik ben aangegalopeerd, bokt ze niet meer.
Verder is ze soms wel eigenwijs..
Maar het bokken is niet een groot probleem, maar het is wel irritant als ze een hoge bok geeft..

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:23

tsja toch de rug laten nakijken waarom zou je het niet doen; loop jij lekker met een geblesseerde knie? ga je dan fitnessen? neen! nou een paard ook niet
er is geen enkel pasard wat iets expres doet, dat kan een paard nl niet een paard leeftin het hier en nu er is geen straks geen gisteren geen morgen geen week geleden, neen enkel nu en nú heeft ze pijn....

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:45

Ja vincenza dat denk ik ook. Wij vermenselijken paarden zo snel, gaan voor ze denken. Op zich ga je er niet slecht mee om: negeren en doorrijden, maar beter nog: laat er eens een osteopaat naar kijken. Echt mijn paard bokt nu niet meer met aangalopperen en een Haflinger bij mij op stal ook niet en die bokte zooooo vals dat we echt dachten dat het gewoon een etter was: mooi niet dus....

www.paardenosteopathie.org

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 00:50

Ze loopt niet onregelmatig, en als ik haar knieen, rug enz. aanraak is dat ook niet gevoelig. Ze heeft dus helemaal geen blessure's, is nooit kreupel geweest en loopt regelmatig.
Ze bokt niet vals, het is denk ik meer zo van: proberen tot hoever ik kan gaan..
Laten nakijken is dus lijkt mij totaal niet nodig, aangezien ze nooit kreupel is geweest en regelmatig loopt.

Wel aardig dat je de site gaf, ik ga er even op rondkijken

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:56

@Megamutsj: mijn paard liep ook niet onregelmatig, nooit kreupel geweest, nergens gevoelig.... toch....

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 01:02

toch bedankt voor de informatie.
ik blijf het denk ik gewoon negeren dat bokken, en maar hopen dat het overgaat..
Blijven zitten, laten zien dat ze me er toch niet afkrijgt, en hopenlijk houd het dan op..

SplashIsLief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:11

Nuta doet het ook, om aan te geven dat ze het niet leuk vind, daarna is het klaar. Zelf heb ik daar niet zo'n problemen mee, omdat ze dat natuurlijk best mag laten weten Naarmate ze het makkelijker gaat doen (door veel oefenen) zal ze der minder last van hebben

Birgit_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:34

mijn paard deed dat ook..telkens als k linksom aan wou galoperen bokte ze eerst... >;)

Megamutsj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 00:12

maar eigenlijk, hoeft een bok niet meteen een rugprobleem o.i.d. te zijn..?
Of het is een vreugdebok,
Of een 'kijken tot hoever ik kan gaan' bok
Of een protestbok..?

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 17:10

Megamutsj schreef:
maar eigenlijk, hoeft een bok niet meteen een rugprobleem o.i.d. te zijn..?
Of het is een vreugdebok,
Of een 'kijken tot hoever ik kan gaan' bok
Of een protestbok..?

Ja je kan jezelf vanalles wijs maken maar daar is ja paard niet mee geholpen.Ik zeg niet dat er iets met je paard is maar de kans is wel heel erg groot en je bent ons ook niet verplicht om je paard te laten na kijken ik vind alleen wel dat je je paard bepaalde zaken verplicht bent.Een vreugde bok geeft mijn paard ook wel eens maar niet elke keer als ik ga aangalopern dat is echt niet normaal gedrag hoor.

ilovequinten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:08

het zou ook kunnen dat je te hard aandrukt bij het aangalopperen ... en dat ze daarom even protesteert?

Iris1702

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 23:09

Hallo,

Het kan ook zijn dat je bij het aangalopperen de teugels iets te strak neemt waardoor ze dus niet vrij aan kunnen springen.

Vooral als je weet dat er een bok kan komen kun je onbewust je teugels strakker aannemen waardoor ze eigenlijk niet weten wat ze moeten doen.
Er is dan geen ruimte om goed aan te springen dus dan maar een bok.

Kan een oorzaak zijn...

Succes in ieder geval!

Maenca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 00:18

Mijn bijrijdpaard deed dat ook altijd...alles laten controleren, niks met madam aan de hand, zat gewoon te etteren.
Ik heb haar toen voorheen veel gelongeerd, minder gereden. Tijdens de galop op de volte zetten, en aanspringen, paar passen galoperen, terug in draf, weer aan springen. Dit paar keer herhalen op linker en rechterhand en het probleem bij haar was verholpen. Later geen probleem meer mee gehad.

Succes

Adiance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:54

Als je paard bokt bij het aanspringen kan het inderdaad ergens pijn doen.. Maar ik ken ook paarden die het doen uit plezier. Toch is dit natuurlijk voor de ruiter heel vervelend en ik heb dan ook geleerd constant aangaloperen flink gas geven en weer terug naar draf weer aangaloperen enz. constant met het paard bezig zijn zodat hij/zij zicht niet meer laat afleiden. Je kan bijvoorbeeld ook is vanuit stap in galop aanzetten, dan komt het voor het paard onverwachts (je moet natuurlijk wel de hulpen geven) maar in ieder geval is het paard er niet op bedacht en zal dan misschien niet bokken.
Je moet dus zorgen dat je paard helemaal naar jou hand staat en aan niks anders kan denken dan wat jij van hem vraagt!
Als het over een tijdje nog niet over is zou ik er zeker over denken om het na te laten kijken!

succes!