"schrikken"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fourth

"schrikken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 17:20

Beetje een dilemma. Met dit koudere weer worden paarden natuurlijk vrij snel fris enzo, maar ik vind die van mij wel een beetje erg doorslaan. Tijdens het rijden gebruikt ze ALLES maar dan ook alles om van te schrikken. Naast de bak is haar wei en daar heeft ze dus al de hele dag kunnen bekijken hoe mensen een paar honderd meter verderop bezig zijn met een kettingzaag. Daar reageert ze dan dus ook niet op. Maar goed, tijdens het rijden is dus opeens alles eng en loopt ze het eerste half uur dus echt als een hysterisch hert, het vergt heel veel energie om haar dan op een normaal tempo te laten draven of überhaupt op te laten letten. Pas na héel veel voltes rijden, tempowisselingen zit er een beetje een fatsoenlijk ritme in. Dat schrikken is ook niet echt subtiel, als ze iets eng vindt is het blijkbaar nodig om van de ene naar de andere kant te racen is een bloedgang [ik dacht net serieus dat ze over het hek heen zou gaan], met het hoofd naar beneden. Dat gebeurde in een uurtje rijden net een keer of zeven. Niet echt fijn, ben alleen maar bezig met haar onder controle houden en zelf ontspannen te blijven rijden.

Ik weet dus niet of ik dit af moet gaan straffen. Ik had net echt de neiging om haar drie flinke meppen te geven maar ik weet niet of dit juist is. Wat doen jullie als een paard zo enorm loopt te klooien?

Marjo2709

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:24

Die van mij loopt ook op de wei (naast koeien) niets engs aan, maar zadel ik op ..en ga ik in de bak naast haar wei, dan zijn die zelfde koeien monsters !!

Ik pak haar gewoon aan, en dan gaat ze er uiteindleijk gewoon langs. Ik moet wel heel erg haar bezig houden, veel verschillende oefeningen enzo, want als ik haar even te weinig werk geef den denkt ze.. o ja die enge koeien !!.

Dus aanpakken werkt bij mij wel, het is maar even en dan is het over, alleen jammer dat het gewoon van de 10 keer rijden 6 keer nodig is, maar goed het wordt minder.. vroeger was het 10 uit 10 !!

Suc6

Invisible

Re: "schrikken"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:32

Mijn pony zocht ook altijd van alles om van te schrikken
zelfs in de zomer!
Was echt een aansteller, vooral in een bepaalde hoek in de bak was ze schrikachtig, wou ze daar niet langs, of galopeerde ze snel de andere kant op, soms met bokkespongen..

Ik deed ook heel veel voltes draaien, haar aan het werk zetten, en na 3 kwartier was ze soms een beetje rustig, zodat ik eindelijk kon beginnen met rijden

Maarja heb haar 8 jaar gehad, en ze vertrouwde me wel en deed het niet om mij uit te proberen, zo was ze eenmaal..

Maar voordat ze schrok, voelde ik het al aankomen, en kon haar gerust stellen, of mezelf schrap zetten, voordat ze er weer vandoor vloog.
Maar zo leerde ik rijden, en heb ook nooit een andere pony willen hebben

maar het advies, gewoon lekker ontspannen rijden, en net doen of er niks aan de hand is als ze schrikt of er vandoor rent, gewoon weer oppakken en doorrijden, lekker aan het werk zetten,
succes

fourth

Re: "schrikken"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 19:10

Hmm, maar het irritante vind ik juist dat ik haar er zeker een half uur tot driekwartier doorheen moet rijden [en dat ook nog na het instappen, dan is er nl niets aan de hand]. Toch zonde van de tijd, haar conditie is ook niet meer zo best na een tijdje niets doen, dus na een uur echt rijden heeft ze het wel gehad.
Mja, omdat ze dus gewoon niet echt bang is [weet ik bijna zeker] vind ik het zo ontzettend irritant dat ze gewoon met me zit te sollen. En daar wil ik vanaf.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:16

Er zijn nu verschillende manieren genoemt om het op te lossen. Gewoon zelf rustig blijven, net zo hard als je paard lachen om zijn grapjes, en hem af en toe ff vertellen dat hij zich niet zo aan moet stellen.

Maar nu, het positieve van dit alles.
1) Jij bent degene die (bijna)nooit meer van een paard afvalt, want na al die verwarde schrik-acties van jouw paard zit je met lijm aan je zadel vastgeplakt
2)Jij leert je paard in alles situaties kennen. Je wéét waar hij 'bang' voor is, en hebt dus veel zelfkennis over je paard. Jij weet op buitenrit wat je moet omzijlen en wat niet, zodat je de ergste problemen uit de weg kan gaan
3) Jij leert uiteindelijk om je paard in alle vervelende situaties onder controle te houden, waardoor je vrijwel nooit meer voor een controle-probleempje komt te staan.

Genoeg positieve punten ?

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:30

er zijn wel positieve kanten
maar tis niej fijn om een paard ond je kont te hebben die er vandoor gaat

omdat je weet waneer ze er vandoor gaat zit je zelf al een beetje te stressen

dus je moet gewoon als ze er vandoor gaat licht afstraffen
niet slaan maar tikje om de hals
en las ze niet schrikt belonen
dan denkt ze als ik nie vandoor ga dan krijg ik beloning
en voelt zedat ze het goed doet
en dan zal ze het niet vaak meer doen
maar dit is niet op de een enandere dag
je moet gedu;ldig zijn
veel suc 6;)

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:01

chant_xx schreef:
er zijn wel positieve kanten
maar tis niej fijn om een paard ond je kont te hebben die er vandoor gaat

omdat je weet waneer ze er vandoor gaat zit je zelf al een beetje te stressen

dus je moet gewoon als ze er vandoor gaat licht afstraffen
niet slaan maar tikje om de hals
en las ze niet schrikt belonen
dan denkt ze als ik nie vandoor ga dan krijg ik beloning
en voelt zedat ze het goed doet
en dan zal ze het niet vaak meer doen
maar dit is niet op de een enandere dag
je moet gedu;ldig zijn
veel suc 6;)

In het begin zit je te stressen ja, maar als je er aan gewend bent, kun je de positieve kant zien, ben je er niet meer bang voor, en kun je erom lachen

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:17

jah dat is waar
zodra je denkt van ach blijf toch wel zitten
maar las je wedstrijden off een keer serues wil doen dan wil je toh dat ze rustig blijft:P

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:20

tjah gewoon door blijven rijden, je kunt er niks aan veranderen ja oke; ergens anders gaan rijden, maar zou dat wel de goede oplossing zijn? Lijkt mij niet iig gewoon even aanpakken ja

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 00:19

Mijne gaat er niet vandoor maar zet haar hele lijf schrap om er maar niet langs te gaan. Als ik haar erlangs wil dwingen, komt ze overeind en gaat daarna steeds eerder in de staak. Nu zet ik mijn handen maar naast haar schoft en laat het haar zelf uitzoeken. Dan maar niet door die hoek. Maar na een tijdje komen we er toch. En ik heb gemerkt dat als ze het ook niet prettig vind als ze de hoek niet in mag. Ik denk dat het voor haar een manier is om onder het werk uit te komen. Maar hierdoor ging ik steeds meer gespannen zitten en kreeg dus meer spanning.
Ik zou dus gewoon doorrijden maar het probleem ook niet echt opzoeken. Beter een paar meter voor de hoek afwenden en normaal door kunnen rijden dan iedere keer door de baan vliegen. Dat wordt een leuk spelletje.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ook ik beter hierdoor ben gaan zitten. Alleen moet ik nog oppassen als ze plots omdraaid. Neem dus ook een uitgebreide gebitsverzekering.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:36

Je kan schoudervoor langs de enge kant rijden, werkt bij mij ook vaak

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:41

veraA schreef:
Er zijn nu verschillende manieren genoemt om het op te lossen. Gewoon zelf rustig blijven, net zo hard als je paard lachen om zijn grapjes, en hem af en toe ff vertellen dat hij zich niet zo aan moet stellen.

Maar nu, het positieve van dit alles.
1) Jij bent degene die (bijna)nooit meer van een paard afvalt, want na al die verwarde schrik-acties van jouw paard zit je met lijm aan je zadel vastgeplakt
2)Jij leert je paard in alles situaties kennen. Je wéét waar hij 'bang' voor is, en hebt dus veel zelfkennis over je paard. Jij weet op buitenrit wat je moet omzijlen en wat niet, zodat je de ergste problemen uit de weg kan gaan
3) Jij leert uiteindelijk om je paard in alle vervelende situaties onder controle te houden, waardoor je vrijwel nooit meer voor een controle-probleempje komt te staan.

Genoeg positieve punten ?

Hahaha, daar heb je drie goeie punten ja
Het is ook niet dat ik er bang voor ben hoor, alleen zo komen we niet echt verder. Vanochtend heb ik haar een kwartiertje gelongeerd voor het rijden, en daarna ging het best redelijk ! Het ergste had ze er aan de lijn wel uitgegooid, toen ik haar zag gaan was ik blij dat ik er niet op zat Alleen wel vervelend dat het zoveel energie in beslag neemt.

Op naar de zomer wat mij betreft....