Problemen buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vogue

Problemen buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 16:15

Hallo iedereen,
Ik ben een meid van 16 jaar en sinds 5 jaar rijd ik weer paard. Ik rijd nu bij een rijstal en daar heb ik het hartstikke naar m'n zin, maar helaas is er geen binnenbak. Dus als het vriest, zoals nu, gaan we meestal een rondje buiten doen. Mijn probleem is nu dat ik dit absoluut niet fijn vind, en er eigenlijk ook wel een beetje bang voor ben. De voornaamste reden is dat we dan over het fietspad moeten en ook een stukje over het viaduct. M'n paardje doet het ook wel goed en vindt het ook hartstikke mooi, maar door mijn 'buitenritstress' neem ik een verkeerde houding aan enzo, dus dit is ook niet fijn voor het paard.
Ik heb het hier ook met mijn instructrice over gehad, en ze zei dat, als ik me niet veilig voelde, dat ik het beter niet kon doen. Maargoed, hier schiet ik niet zo veel mee op, dus ik hoop dat iemand mij een paar goede tips kan geven om me relaxed te voelen met een buitenrit.

(In de bak heb ik het volste vertrouwen in m'n paard, en gaat het ook altijd prima)

Groetjes Joyce

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:18

jij zal moeten inzien dat het erg fijn is buiten en dat je paardje niets doet. laat anders eens iemand er naast lopen aan een halstertouw, zodat ji wat meer kan ontspannen. En anders idd gewoon niet doen... Want als jij je niet veilig voeld, dan voeld je paard zich ook niet veilig.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:21

Ik heb eigenlijk maar 1 advies en dat is 'vaak naar buiten gaan'. Des te vaker je gaat des te gewoner het wordt.

Je zegt zelf dat je paard eigenlijk niets verkeerds doet, dus dat is een mooi uitgangspunt . Probeer zo toch telkens te gaan, wat afwisseling in de route te zoeken .

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:26

Als jij in de bak het volste vertrouwen in je paard hebt en hij/zij braaf is op buitenritten dan zou ik inderdaad gewoon heel vaak buiten gaan rijden, dan krijg je vanzelf vertrouwen.

En probeer als je op je paard zit en je voelt stress opkomen, even diep adem te halen en al je spieren te ontspannen.
Dat helpt bij mij meestal

succes en veel plezier

Vogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 16:48

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk ook dat het inderdaad het beste is als ik vaker naar buiten ga. Ik ga het in ieder geval proberen!!
Groetjes

Marjo2709

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:54

Ik was ook zo bang ( omdat ze buiten zo gek als een deur was), nu weet ik wat het probleem is. Doordat ze zo gek deed nam ik mijn teugels op maat alsof ik aan het trainen was, maar hierdooor kon ze niet alles zien en schrok ze veel. Nu ik haar helemaal lang geef kan ze alles zien, schrikt ze bijna niet meer.

O ja nog een klein handigheidje.. ik ging zachtjes zingen, daardoor werd mijn lichaam minder gespannen en daar reageerde ze heel goed op.

Ik weet het klinkt gek, dacht ik de eerste keer ok, maar het werkte bij mij.

Veel plezier buiten !

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:14

Kan je niet samen met iemand buitenrijden?
Kan je beetje babbelen en heb je wat afleiding waardoor je je niet de hele tijd druk hoeft te maken!

14081986

Re: Problemen buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:23

Vogue schreef:
Hallo iedereen,
Ik ben een meid van 16 jaar en sinds 5 jaar rijd ik weer paard. Ik rijd nu bij een rijstal en daar heb ik het hartstikke naar m'n zin, maar helaas is er geen binnenbak. Dus als het vriest, zoals nu, gaan we meestal een rondje buiten doen. Mijn probleem is nu dat ik dit absoluut niet fijn vind, en er eigenlijk ook wel een beetje bang voor ben. De voornaamste reden is dat we dan over het fietspad moeten en ook een stukje over het viaduct. M'n paardje doet het ook wel goed en vindt het ook hartstikke mooi, maar door mijn 'buitenritstress' neem ik een verkeerde houding aan enzo, dus dit is ook niet fijn voor het paard.
Ik heb het hier ook met mijn instructrice over gehad, en ze zei dat, als ik me niet veilig voelde, dat ik het beter niet kon doen. Maargoed, hier schiet ik niet zo veel mee op, dus ik hoop dat iemand mij een paar goede tips kan geven om me relaxed te voelen met een buitenrit.

(In de bak heb ik het volste vertrouwen in m'n paard, en gaat het ook altijd prima)

Groetjes Joyce

Hoe kan het dat jij buitenritstress hebt, heb je een keer iets onplezierigs meegemaakt op een buitenrit of voel je je te opgejaagd?

Als ik jouw was zou ik jezelf en je paardej gewoon 100% vertrouwen.
Ik denk dat het dan al een stuk beter zal gaan!

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:21

ik denk dat je gewoon elke keer een stukje meer buitenrijden
eerste keer gewoon even blokjeom of op het erf lopen met je pony en dan steeds verder waarneer jij er aan toe bent
en gewoon genieten en die stress op zij zetten
klinkt wel makkelijk maar gewoon heel rustig opbouwen
het komt vanzelf
groetjes

Vogue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 22:48

Citaat:
Hoe kan het dat jij buitenritstress hebt, heb je een keer iets onplezierigs meegemaakt op een buitenrit of voel je je te opgejaagd?

Euhm, bij de manege waar ik een paar jaar geleden reed, werd ik als het ware gedwongen om van een hele steile helling af te gaan met mijn pony(wat ik toen dus heel eng vond, als klein meisje). Die instructrice was totaal niet begripvol en misschien speelt die gebeurtenis nog onbewust mee.

Maar ik heb me nu voorgenomen om echt te gaan oefenen, zeg maar, op de buitenritten, zodat ik er ook echt van kan genieten

Arjette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:18

Je kunt ook eerst wat kleinere routes doen en die dan steeds vergroten. Hierdoor zal je vertrouwen misschien wat toenemen. Geluk is iig al dat je paard wel braaf is buiten, dat geeft jou de mogelijkheid om de aandacht wat meer op jezelf te richten

Daarnaast helpt zingen, wat al eerder gezegd is, ook goed om jezelf te ontspannen. En ga samen met iemand anders zodat je een beetje kunt kletsen en je aandacht niet alleen op het buitenrijden gefocust is!

Succes!!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:17

Waar voel je de stress? Als dat op het viaduct het ergst is, dan stap je ervoor af en loopt met hem erover heen, lekker relaxed. En daarna stap je gewoon weer op.
Belangrijk is wel dat je dit voor het strespunt doet en niet tijdens de stress!
Ik denk dat je ( met dit idee in je achterhoofd) ook al veel rustiger van stal gaat, je hoeft niet over dat enge punt te rijden, je kan ook lopen.

Vogue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:48

Over het viaduct loop ik sowieso al, maar ik vind het vooral heel eng als ik een stuk over een drukke weg moet en als ik een helling op of af moet. Ik kan dat op zich ook wel lopen, maar ik wil niet steeds weer af en op het paard, ik wil wel een hele rit doen.

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:54

ga de eerste keren dan samen met nog iemand naar buiten. allebei op een paard of anders iemand ernaast op de fiets. ik vond buitenrijden eerst ook eng (waar ik eerst stond moest ik over de spoorwegovergang, waar ik nu sta moet ik voor het stoplicht wachten en een weg oversteken waar 50 wordt gereden, en daarna nog een hele tijd naast die weg op het fietspad rijden) maar het went heel snel. ik vind het nu totaal niet eng meer omdat ik weet dat ik mijn pony kan vertrouwen daar. t is even doorbijten...

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 00:12

Ik had ook buitenritstress, maar na een tijdje ook alleen buiten gereden te hebben was alles weg.
Ben langzaam aan begonnen, alleen en dan steeds verder dan ik de keer daarvoor durfde.
Op een gegeven moment reed ik op alles.

De angst voor viaducten en spoorwegovergangen zal ik altijd houden, heb sowieso hoogtevrees dus dat was al nummer 1.
Ik zei altijd tegen mezelf, kom op kan niks gebeuren, gewoon in het midden gaan rijden en alles komt goed. En dat komt het ook meestal,als je maar vooral in jezelf gaat vertrouwen.

Afstappen vind ik niet echt een slim idee, zo geef je echt toe aan je angst, kijk als je paard achterlijk gaat doen op momenten dat het niet kan moet je afstappen maar niet van tevoren.
Zo ben ik zelf 1 keer afgestapt langs een 80 km weg, maar meer omdat ik nog niet dood wilde en mijn pony er anders over dacht.
Je kan ze namelijk nooit zo goed onder controle houden ernaast als erop.

X_Armani_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:55

Blijkbaar vertrouw jij je paard niet voor de volle 100%
Verder heb ik wijnig te zeggen je paard moet toch zijn beweging hebben.
Anders kan je ook een halstertouw om ze nek doen of een slof teugel om en der een knoop in leggen (natuurlijk niet de bedoeling om hem hier op te rijden)
Maar gewoon voor je Gevoel dat als hij der van door gaat of iets (weet niet of hij dat doet) dat je dan altijd nog iets hebt om hem op terug te pakken.
Misschien helpt het
Ik weet het niet ik vertrouw me paard dus weet niet hoe je je voelt maar goed als aan mij ligt vertrouw ik elk paard dat is ook niet goed maar ja

Succes er mee

harlekijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:57

Heb ik ook en nog steeds soms,al rijden we dan met z'n 2e.Meestal als ik denk van O,Jee dan ga ik een liedje zingen en dat helpt wel.Maar alleen rijden nee dat durf ik ook niet hoor.(ben ik dan zo muts)

Temp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:47

Misschien moet je proberen om even een buitenritje op een ander paard te maken. Een paard dat echt nergens bang voor is... Misschien wordt je dan weer wat zelfverzekerder en durf je het met je eigen paard weer. Ik zou het gewoon zo vaak mogelijk oefenen eventueel dat er iemand in het begin meegaat en dan het paard aan een longeerlijn ofzo vasthoud. En als je dan weer al je vertrouwen in hem terug hebt, lekker veel los buitenrijden!

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:09

Een tip voor de viaducten,

Niet naar beneden kijken<lekekr gaan zingemn of nurien,
Denk aan andere dingen,

Ik rij ook vaak over een viaduct en dit heeft mij erg geholpen!