Na 5 maanden niet gereden; hoe krijg ik hem weer op conditie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Unexpected_

Na 5 maanden niet gereden; hoe krijg ik hem weer op conditie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:50

Hoii!

Mijn pony (1.37, welshruin) is spierbevangen geweest, heb 5 maanden niet meer kunnen rijden. Ik ben nu weer bezig, rijd 2x in de week op hem. Hier het schema;

-Maandag: Longeren (zonder hulpmiddelen, stap, draf, galop)
-Dinsdag: Rijden zonder zadel (alleen stap en draf, halfuur / driekwartier stappen, 10 minuten in totaal draven)
Woensdag: Rijden met zadel (alleen stap en draf, halfuur stappen, in totaal 10 minuten draven)
-Donderdag: Longeren (zonder hulpmiddelen, stap, draf, galop. Ben wel van plan rustig en heeel losjes met bijzet te gaan longeren)
-Vrijdag: Rijden zonder zadel (zelfde als dinsdag)
-Zaterdag: Los gooien. Hij mag doen wat hij zelf wil.
-Zondag: Vrij i.v.m dat je op zondag niet op de stal mag komen.

Elke dag staat hij buiten (ook op zondag).
Hij krijgt 's ochtends een kwart kg "muesli met kruiden" van Subli. Nadat ik klaar ben met longeren/rijden/losgooien, krijgt hij ook een kwart kg muesli met kruiden. Maar dan met nog een klein beetje Neutradex er door heen, wat ik had gekregen voor zijn spierbevangenheid. 's Avonds krijgt hij weer een kwart kg muesli met kruiden.
Hij krijgt geen biks meer, omdat dat heel slecht voor hem was toen hij spierbevangen was. VA had gezegd dat hij, als spierbevangen minder was, beter wat muesli kon krijgen.
Hij krijgt 3x per dag een hoopje kuil/hooi. Alle paarden op stal krijgen ook nog 1x per dag een voederbiet, en brood. Mijn pony krijgt dat niet. Is het verstandig om dit nog steeds niet te geven ?

Wat is volgens jullie een goed werkschema en voederschema ?

.. Het beste helemaal los met zowel rijden als longeren ?
.. Voorzichtig aan de teugel ?
.. Hoe bouw ik het beste zijn conditie op ?
.. Hoe bouw ik het beste zijn "spieren" op ?
.. Wat is een goed voerschema ?

Bedankt voor het lezen. En nu je hier toch bent, kun je gelijk antwoord geven

Groetjes, Michelle.

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:54

P.S.: Ik heb onder het zadel (ook zonder zadel) nog NIET gegaloppeerd. Alleen aan de longeerlijn galloppeert hij.

Dimple

Re: Na 5 maanden niet gereden; hoe krijg ik hem weer op cond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:03

Ik kan je maar 1 ding zeggen, en dat is veeeeeeeeeeeel stappen, languit.

Kilometers maken is de beste manier!

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:12

Okee! Bedankt voor je reactie. Ik ga denk ik dan maar veel stappen. Opbouwen naar een uur, en dan 10 minuten draven. En dan weer uitstappen.

Suzan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:51

Krijgt je pony al 5 maanden lang Neutradex?
Wanneer heb je voor het laatst bloed laten prikken? Waren de bloedwaardes toen weer helemaal normaal?
Een bewegings en voer advies kan echt niet met deze informatie vanachter de computer worden gegeven.
Hoe je paard hersteld na een spierbevangenheid is per paard heel verschillend en ook afhankelijk van de oorzaak. Maar ik zal je vertellen wat mijn ervaring ermee is met mijn paard.

Mijn paard is momenteel ook aan het revalideren van spierbevangenheid. Ze heeft 3 weken boxrust gehad met 2 keer daags beperkt stappen. Na 3 weken werd er weer bloed afgenomen. de bloedwaardes waren toen goed, dus toen mochten we gaan opbouwen. Eerst stappen opgebouwd tot ca 35 minuten. Daarna (weer 10 dagen later) ben ik er voor het eerst opgegaan. Eerst een week lang alleen stappen, eerst 15 minuten onder zadel, steeds een paar minuten langer. Weer een week later een rondje draf erbij. Dat rustig opbouwen, steeds een of twee rondjes meer. 5 weken nadat we waren begonnen met opbouwen zaten we op een schema van ongeveer 10 minuten draf en 25 minuten stappen. (daarnaast wordt ze elke ochtend aan de hand gestapt) Toen merkte ik dat ze erg mat werd, en al snel moe werd. Dus toch te snel gegaan. Even een stapje terug en rustiger aan. Week aan de hand gestapt. Vandaag ben ik er weer op gegaan. In totaal 20 minuten waarvan ca 3 minuten draf.
Dit ga ik nu weer heel rustig opbouwen. Maar heel goed in de gaten houden of m'n paard het wel aan kan.
Qua hardvoer krijgt ze momenteel de helft van de hoeveelheid bix t.o.v. wat ze kreeg voordat ze bevangen werd. Normaal hooi en een heel klein beetje kuil. Het voer ga ik volgende week wat opvoeren met muesli. Ben heel voorzichtig geweest met het opvoeren van de hoeveelheid voer. Maar zodra we na de "dip" het rijden weer wat gaan opvoeren, moet het voer ook weer omhoog. Mijn paard is behoorlijk ingevallen bij de flanken, ze heeft nu echt weer wat meer nodig.

Nu heb ik beschreven hoe het tot nu toe bij mijn paard is gegaan. (in een periode van ca. 2 maanden) Dat wil absoluut niet zeggen dat dit schema voor jou pony ook goed is. Alles is in overleg met m'n dierenarts gegaan. Maar het blijft lastig om te bepalen wat je paard wel of niet aankan. Je zal je plan van aanpak dan ook continu bij moeten stellen als dat nodig blijkt.

Regelmaat is belangrijk. Ik zie dat je pony 2 dagen achter elkaar losgegooid wordt en daarna 5 dagen gereden / gelongeerd wordt. Dat kan je beter verdelen. Op de dag dat je je pony losgooit, kan het ook geen kwaad om te gaan wandelen. Vaak rennen paarden wat als ze in een paddock worden gezet en staan daarna vrij veel stil, dus ook niet echt regelmatige beweging. Waarom rijd je trouwens zo vaak zonder zadel? Met zadel kan je in draf lichtrijden om de rug wat meer te ontlasten en je pony beter los te kunnen rijden. Conditie en spieren opbouwen is vooral een kwestie van tijd, gedulg en heel geleidelijk opbouwen. Mijn paard krijgt momenteel Equitop Myoplast door het voer. Dit stimuleert de spieropbouw. Galopperen zou ik juist onder zadel doen. Dan heb je het meeste controle over je paard en kan je hem het snelte terugnemen als hij te enthausiast wordt.
Voor voeradvies kan je het beste met je dierenarts overleggen. Als hij je heeft aangeraden om je paard muesli te geven, zal hij daar een reden voor gehad hebben. Dus informeer daar bij je dierenarts naar.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:58

Het antwoord van suzan is super.Die heeft zelf ook ervaring en weet waar ze het over heeft.Vorr mijn gevoel ben je iets te fanatiek begonnen en geef je je pony al heel veel beweging voor dat hij een half jaar heeft stil gestaan.Heel veel stappen is erg belangrijk probeer dat zo veel mogelijk te doen en ga dan ook eens even lekker naar buiten toe voor de afwisseling.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:19

Heel veel lange stap buitenritten maken op vlakke ondergrond (dus niet berg op en af)

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 17:52

@ Suzan. Nee mijn pony krijgt niet al 5 maanden lang Neutradex, ongeveer een maand. Ik heb nog een klein restje over, en dat doe ik na het rijden met zadel een beetje door zijn voer heen.

De VA heeft geen bloed geprikt bij mijn pony, hij zag meteen dat het spierbevangen was.

Mijn pony had ook stalrust, en heb ook 2x op een dag een kwartier moeten stappen met hem, dat opbouwen na een week. De VA heeft niet gezegd hoe ik het beste kan opbouwen, alleen dat ik er eigenlijk zelf niet meer op mocht rijden, omdat ik te groot voor hem was. Ik kan hem niet verkopen aan iemand als er al 5 maanden niemand heeft opgezeten. Ik heb mijn pony 6 jaar, en kan me nog makkelijk houden. Gewicht was ook geen probleem, alleen mijn lengte..

Ik heb altijd al gedaan dat ik op zaterdag hem los gooi, zodat zijn spieren helemaal "los" worden. Ben bang dat hij anders evt. spierpijn zou krijgen. Op maandag gooi ik hem ook los zodat hij kan inkomen op een nieuwe week zeg maar. Ik rij zonder zadel omdat het goed is voor een paardenrug, heb ik gehoord van een paardentherapeut die wel eens bij ons op stal komt. Zonder zadel draaf ik minder "intensief" dan met zadel, ik hou daar echt rekening mee.

De VA heeft als eerste voeradvies gegeven: Brood. Verder niet. Ik denk dat biks te zwaar voor hem is, dus heb hem nu op muesli.

Ik heb zaterdag voor het eerst hem gelongeerd met zadel. Dan kon ik zijn reactie zien op de galop met gewicht op zijn rug. Ging prima! Eerst ging hij dr ff vandoor, maar na een paar seconden vond hij het alweer normaal.
Heel erg bedankt voor je reactie!!

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:01

@ Monsera: Ik ben absoluut niet te fanatiek begonnen met opbouwen. Ik ben natuurlijk niet gelijk begonnen met dat schema

Na de week dat ik 2x per dag een kwartier moest stappen, ben ik dat gaan opbouwen naar 1e x stappen 20 minuten, 2e x stappen kwartier, na een paar dagen 1e x stappen 25 minuten, 2e x stappen 20 minuten. En zo maar door. Doorgegaan tot de drie kwartier, en toen ben ik 1x in de week rustig gaan longeren, een klein kwartiertje, alleen stappen. En dat steeds opbouwen en toen rustig een drafje aan de hand. Toen aan de longé. Toen dat allemaal goed ging, ben ik er voorzichtig op gaan zitten. 5 Minuten, toen weer gestopt. Dat op gebouwd tot 3 kwartier, en toen langzaam opgebouwd tot ik dit schema zou kunnen doen.

Bij mij op stal vonden ze juist dat ik te sloom ging met opbouwen. Mijn ouders werden er ook gek van, ik heb er dus 5 maanden over gedaan om het op te bouwen tot het schema.

Ik rijd ook wel eens buiten, dan rijd ik het weggetje af om naar de stal te komen. Dan rijd ik na dat weggetje ("de dijk") nog een stukje door het dorpje, en dan ga ik weer terug. Dat doe ik vaak als ik zonder zadel ga. Hij heeft genoeg afwisseling, daar zorg ik wel voor, want vroeger toen hij bij mij aan huis stond, kreeg hij dat nooit!
Bedankt voor je reactie!

@ Kris25, ik zal binnenkort met hem naar het bos gaan, er is een soort bos bij de stal in de buurt. Heeft een vlakke ondergrond, dus dat komt goed! Bedankt voor je reactie!

IloveKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:21

Euhm mijn merrie heeft het ook gehad maar dat ging naar 2 weken alweer goed. Ze stond gewoon op wei.Toen zijn we ook weer gaan rijden altijd buiten stapje, pasje draf(Ze was ook drachtig)en niet langer dan 20 min stappen en 5 min.achtereen draven(Daarna mocht ze weer in wei)maar het was snel weer over. Ze had ik ook medicijn gekregen dat ging heel goed.
Gewoon opbouwen..

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:23

Okee! Bedankt voor je reactie! Mijn pony mocht absoluut NIET op de wei, en geen 1 hapje gras..

IloveKelly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:29

Just_Miiesjj schreef:
Okee! Bedankt voor je reactie! Mijn pony mocht absoluut NIET op de wei, en geen 1 hapje gras..

Klopt eigelijk wel want ze moest in haar stal met veel natte plekken en hooi enzo en een klein uitloopje(Daar groeiden mini sprietjes)en na 10 dagen mocht ze op een kleine kale wei..

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 18:33

Oke! En staat ze nu weer volop in de wei ?

Annemariet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:36

Ik rijd sinds kort op friezen die 1,5 jaar geen zadel hebben opgehad...
En ik doe alles gewoon lekker rustig aan, wat stappen, kleine stukjes draven, vandaag heb ik een lang stuk over de weg gestapt... Gewoon rustig aan beginnen!

_Unexpected_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 21:20

Okee! Bedankt voor je reactie!

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:04

Vind het een beetje slapjes dat opbouwen?. Ik weet niet oif je nog wat doet met stappen?.

Toen ik Leys weer ging opbouwen na zijn koliek deed ik veel op gevoel en wat hij aangaf. Ene pakt het snel op de andere lang. Denk aan opbouwen meer aan de spieren dan aan de conditie.

Bedoel meer van meer opbouwen aan spieropbouw en aan conditie.

Dus bv:
Zondag: lekker los buiten (niet opjagen gewoon laten gaan) zorgen dat hij niet TE gek wordt.

Maandag: stappen MET zadel dan langzaam opbouwen met draven enz...

DINSDAG: longeren bijgezet (los maar niet TE los dit om hem over de rug te laten.

Woensdag: stappen MET zadel dan langzaam opbouwen met draven enz...

Donderdag: weer lekker los in de buitenlucht.

Vriijdag: Rijden MET zadel

Zaterdag: Rijden MET zadel.

Ik bekijk dit schema puur op spieropbouw en vrij=vrij. Stappen zonder zadel heeft geen meerwaarde op je opbouwen. Het stelt niets voor.

Je kan bv 1x in de week met mooi weer buiten het terrein stappen.
Instappen zoveel mogelijk op het harde is goed voor de spieren.

In je stap kan je veel oefeningen doen bv buigen, achterhand naar binnen of naar buiten. Pasje zijwaarts enz... Zo bouw je ook het nodige op en is lekker afwisselend voor je paard en jezelf.

Met simpel stappen doe je niets bouw je ook niets op.

_Unexpected_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 21:30

@ Prisca, aller eerst bedankt voor je reactie.

Met stappen maak ik veel figuren, eerst aan de lange teugel. Slangenvoltes, grote volte, kleine volte, gebroken lijn, op de hoefslag, meter van de hoefslag af, afwenden, veel van hand veranderen enz.. Dan maak ik de teugels wat korter, en dan probeer ik hem heel los te rijden, met zijn neus net niet op de grond.. En weer allemaal figuren.

Ik kijk ook naar wat hij kan, en wat hij niet kan. Hij heeft veel energie, wil het liefst de hele bak door razen.

Op zondag mag je niet bij mij op stal komen, maar hij gaat dan wel naar buiten in de paddock, en kan daar met andere paardenvriendjes lekker spelen. Ik wil sowieso 1x in de week zonder zadel, is goed voor mijn zit, en het is absoluut niet slecht voor een paardenrug.
Voor de rest vind ik je schema wel goed! Ik denk dat ik dat ga doen.

Maandag; stappen met zadel, beetje draven, een rondje galop.
Dinsdag; longeren met de bijzet, ook galopperen ?
Woensdag; stappen met zadel, zelfde als maandag.
Donderdag; weer lekker los inde buitenlucht. Wat bedoel je daarmee?
Vrijdag; rijden met zadel (bedoel je dan hetzelfde als maandag en woensdag?)
Zaterdag; rijden zonder zadel.
Zondag; vrij.

Die oefeningen in stap zijn wel goed! Wat bedoel je met buigen? Het hele lichaam buigen?

UrbanL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 16:48

Hee verhaal getypt en weg dus opnieuw grrr.

Ik vind stappen zonder het zadel weinig waarde hebben. Voor je houding misschien maar denk dat als je echt aan het rijden bent rijden zonder beugels meer waarde heeft. maar ja mijn mening .

Longeren zou ik bijgezet doen met een slof GEEN BIJZETS die zetten je paard in een bepaalde houding (beetje vast). Je kan dan wisselen door hem tussen zijn benen of hoger te zetten.

ik kom op 3 dagen rijden en dus opbouwen, 2 dagen longeren en 2 dagen lekker vrij (in de paddock staan).

Ik zou eerder meer longeren dan zonder zadel rijden. Dit puur omdat je er zoveel kan opbouwen en ook zien.

Stappen op het harde is super en dan lekker veel oefeningen doen saai stappen kan altijd nog. Buigen daar bedoel ik mee zowel links als rechts laten kijken ene keer rond in het lijf andere keer niet. Mooie van dat op het harde doen is dat je hoort of hij goed doorstapt achter .

Succes