Wijken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mirna_

Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:41

Hoi,

In de les wijken we best wel vaak, en als gewoon rij doe ik het ook regelmatig. Alleen heb ik een probleem, mijn pony neemt haar achterhand niet mee...! Dit probeer ik haar af te leren door mijn zweepje tegen haar achterwerk aan te dieuwen, maar dit is niet genoeg. Heeft iemand mischien een idee om dit op tel lossen?

xXx Me!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:31

vraag het in de les aan degene die jouw lesgeeft en lees de andere topics even door, er zijn er zeker 100 die over wijken gaan namelijk

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:21

Hallo,

Misschien is je wending al niet goed? Ik kan dat vanaf hier niet zien, dus vraag dat is aan je instructrice. Verder is het wel goed dat je je zweep ietsje duwt tegen de achterhand, maar ik zal niet alleen duwen als hij er niet op reageert, maar gewoon tikjes geven. Ik moest dit een keer doen op een pony die vertikte de achterhand mee te nemen. Verder kun je ook even voor jezelf controleren of je hulpen wel goed zijn. Na een mooie wending zorg je eerst dat je pony recht is en dan doe je beide handen iets opzij. Probeer ervoor te zorgen dat het hoofd van je pony recht voor de rest van zijn lichaam zit. Hij mag niet teveel stelling aannemen. Dan leg je je ''binnenbeen'' iets naar achteren (niet teveel), maar als je pony het dus moeilijk vind de achterhand mee te nemen, kun je je been wel iets verder naar achteren plaatsen. Dan druk je hem met je been naar de hoefslag terwijl je '''buitenteugel'' op een mooie constante druk staat. Verder kun je ook andere oefeningen doen waardoor de pony de achterhand meer gaat gebruiken. Bijvoorbeeld op de lange zijde de achterhand naar binnen drukken. Deze oefening kun je ook op de volte uitvoeren. Ook steeds stukjes wegrijden en weer opvangen, maakt de achterhand sterker..

Succes

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:08

Simpel probleem, je pony is niet aan het been. Hij moet op geringe beendruk reageren.
Lastig op te lossen, ga aan het werk met de basis en lees alle topics eens door waarin dit probleem ook aan de orde komt.

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:51

Als hij zijn achterhand niet meeneemt, heb je wel genoeg contact met de buitenteugel? Lijkt me dat ie over de buitenschouder weg valt en zo zijn achterhand niet meeneemt. Zet hem eerst goed recht (rijd desnoods door tot X) en pas als hij recht onder je is zet je hem opzij. Als hij de eerste passen wel zijn achterhand meeneemt doe je gewoon 2 passen opzij. Dan is hij braaf, stukje rechtdoor en weer een paar passen opzij. Zo oefen ik t in elk geval (alleen gaat die van mij in de turbo )

Lavita330

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 23:15

amondi schreef:
Simpel probleem, je pony is niet aan het been. Hij moet op geringe beendruk reageren.
Lastig op te lossen, ga aan het werk met de basis en lees alle topics eens door waarin dit probleem ook aan de orde komt.

Ben ik het niet mee eens.
Mijn pony is goed aan het been. (soms zelfs iets te goed) en vertikte het ook om haar achterhand mee te nemen, terwijl ze wel naar mijn beenhulp luisterde. Dus wel opzij maar niet met haar achterhand.
Eerst goed recht stellen en dan een tikje erbij tegen de flank wil ook nog wel eens helpen. Succes

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:04

Als hij je hulpen niet snapt zal je dat samen met je instructeur moeten verbeteren, als je paard GOED aan je been is, los je dit ook gemakkelijker op. Maar dan moet hij wel nageven en op eigen benen lopen. Het moet ook zonder zweep kunnen.

Anne_Loes

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:43

Heey..

Je moet na een wending eerst een stukje rechtuit rijden, zodat je paard helemaal rechtgericht is. Wat ik van je verhaal begrijp is dat je paard wel goed aan het been is en op je kuitdruk reageert. Dan zit het probleem waarschijnlijk bij de buitenteugel, die moet je er goed bijhouden. Je kan ook proberen om je buitenknie tegen het zadel te drukken om hem tegen te houden.
Suc6!

Mulan

Re: Wijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:21

Jij probeert met je zweepje de acherhand te corrigeren, je kunt ook de voorhand corrigeren en wat terug brengen.
Niet teveel tegelijk, beginnen met twee mooie passen is voldoende. Elke keer wanneer je scheef gaat eerst weer rechtuit en dan opnieuw inzetten.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:39

Mijn pony deed dat in het begin ook........het is er nu helemaal uit gelukkig. Ik denk dat het belangrijkste is , dat je je pony goed rechtstelt en niet door de wending laat vallen(dus de buitenteugel er goed bij houden). Ook tijdens het wijken mag hij niet over de buitenschouder weglopen, want dan krijg je automatisch dat de achterhand niet goed meer mee komt. Veel succes ermee!

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:36

_Linda_ schreef:
amondi schreef:

Ben ik het niet mee eens.
Mijn pony is goed aan het been. (soms zelfs iets te goed) en vertikte het ook om haar achterhand mee te nemen, terwijl ze wel naar mijn beenhulp luisterde. Dus wel opzij maar niet met haar achterhand.
Eerst goed recht stellen en dan een tikje erbij tegen de flank wil ook nog wel eens helpen. Succes

Dan begrens je je paard dus niet voldoende met je buitenhand......

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:40

idd afwenden, rechtrichten (dus niet te veel die hals naar binnen), been erbij en buitenkant begrensen. Als ik het zo lees loopt hij te veel over de buitenschouder weg, daar zit het probleem.
Als jij gaat proberen nog meer jouw been erbij te hebben zal hij nog harder gaan lopen, zonder die achterhand er bij. Je rijdt met dat been naar jouw buitenhand, en die begrenst het paard weer.

succes

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:45

amondi schreef:
Als hij je hulpen niet snapt zal je dat samen met je instructeur moeten verbeteren, als je paard GOED aan je been is, los je dit ook gemakkelijker op. Maar dan moet hij wel nageven en op eigen benen lopen. Het moet ook zonder zweep kunnen.

Ben ik het mee eens . En dat is dus weer mijn probleem, mijn paard is niet zo consequent bereden, waardoor ze eigenlijk alleen heeft geleerd dat been (1 of 2 benen) hárder is. Dan wordt het toch moeilijker de verschillende beenhulpen aan te leren.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:53

Dat is altijd jammer, zeker als je verder wilt komen. Probeer eens een wending om de voorhand met alleen je benen te rijden.
Dit is bij ons 1 van de eerste dingen die een paard leert. je loopt langs de bakrand en dan moet hij om! De bakrand begrenst de voorkant en hij moet voor jouw been opzij en om. Als dat kwartje gaat vallen kun je het ook eens zonder bakrand proberen, maar niet aan de teugels gaan sleuren, wel begrenzen als het moet, maar hij moet op been om!

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:56

amondi schreef:
Dat is altijd jammer, zeker als je verder wilt komen. Probeer eens een wending om de voorhand met alleen je benen te rijden.
Dit is bij ons 1 van de eerste dingen die een paard leert. je loopt langs de bakrand en dan moet hij om! De bakrand begrenst de voorkant en hij moet voor jouw been opzij en om. Als dat kwartje gaat vallen kun je het ook eens zonder bakrand proberen, maar niet aan de teugels gaan sleuren, wel begrenzen als het moet, maar hij moet op been om!

Deze oefening is juist uit de dressuurproeven gehaald omdat het slecht is voor de voorbenen als je het op een verkeerde manier doet.....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:01

Als je een makkelijker oefening weet om je paard te vertellen dat been ook iets anders betekent dan vooruit met de geit, dan graag.

Maar idd, je moet het natuurlijk niet eindeloos oefenen, "te" is nooit goed.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:03

Over die oplossing heb ik ook al eens gelezen ja. Ik zal het er volgende week eens met mijn instructrice over hebben!

In een ander topic over het aanleren van wijken stond de tip een volte te maken zonder de hoefslag te raken en dan na een paar rondjes je paard naar die hoefslag te drukken met je binnenbeen. Die tip heb ik opgevolgd en in stap gaat het wijken nu al wel beter, maar in draf blijft het binnenbeen het tempo verhogen. Soms lijkt ze het te begrijpen en gaat ze een paar pasjes opzij maar wel zonder achterhand.

Voor de TS nog, als je paard zijn achterhand niet meeneemt, weer rechtstellen en opnieuw beginnen. En uitvoerig belonen als het goedgaat.

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:03

Dressuurgek schreef:
amondi schreef:

Deze oefening is juist uit de dressuurproeven gehaald omdat het slecht is voor de voorbenen als je het op een verkeerde manier doet.....

Zou je me kunnen uitleggen wanneer je het dan fout/goed doet?

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:08

Zeg niet dat de oefening niet goed is want het was altijd een oefening die aan het wijken vooraf ging. Ikzelf heb dit alleen nooit gedaan omdat ik bang ben om die voorbenen te verknoeien. Om antwoord te geven op je vraag: ik heb mijn paard leren wijken voor druk door de volte te sluiten en weer openen en daarna op de rechte lijn toegepast....

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:10

@dressuurgek: zo doe je dat idd. openen en sluiten die volte.

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:55

Je moet je been goed naar achteren leggen (niet op de kont natuurlijk).
Je kan ook de zoekfunctie gebruiken, al doet die het niet helemaal goed. Of aan je instructeur/instructrice vragen, die zou wel weten wat je moet doen!
Ik kan vanaf hier jou houding met wijken ook niet zien, dus het is lastig om te vertellen wat je precies fout doet!

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:00

Kyra schreef:
@dressuurgek: zo doe je dat idd. openen en sluiten die volte.

Met een instructrice ernaast zul je dan het verschil gaan voelen tussen hem met beendruk een kant op krijgen of gewoon met je handen sturen. De ruiter moet dat verschil al wel kunnen voelen en het paard moet het snappen.

Omstellen voor je been over de voorhand moet echt vanuit de achterbenen gaan. Omdat je tegen de bakrand staat kan hij in principe niks anders met zijn voorkant doen als de achterbenen en kont volgen, vraag het aan je instructrice. Maar let niet op zijn hoofdhouding, een paard moet heel erg nadenken( de meeste volgen gewoon hun voorbenen) als je opeens echt iets aan de achterkant vraagt, hoofd en hals komen later wel weer.

Begin desnoods met hem recht tegen de bakrand aan te zetten en dan naar links of naar rechts laten gaan met zijn kont.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:16

@amondi, ik lees van jou alleen maar reacties over het been. Ben nu toch wel heel benieuwd waarom je niks zegt over het begrenzen.
Ze geeft aan dat hij goed voor het been is, als ik daar van uit ga, denk ik nog steeds dat er meer begrenst moet worden. Zodat er niet over de buitenschouder weggelopen kan worden

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:40

CarmN schreef:
Je moet je been goed naar achteren leggen (niet op de kont natuurlijk).

Ben ik het niet mee eens, het binnenbeen blijft nagenoeg op zn plaats liggen tijdens het wijken. Het helpt echt niet om het binnenbeen duidelijk naar achteren te leggen en dan op deze manier de achterhand in het wijken mee te krijgen.
Je kan de achterhand nooit achter de voorhand plaatsen wel de voorhand achter de achterhand.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:47

Indd Dressuurgek, je moet niet je binnenbeen zover naar achteren leggen. Heeeel iets is voldoende. Het paard moet niet doordat jij goed met je binnenbeen naar achteren zit te drukken, zijn achterhand meenemen. Ga niet alleen maar aan de slag nu met het wijken, maar het is ook heel belangrijk dat je bijvoorbeeld op een volte zijn kont iets naar buiten drukt en daarna weer iets naar binnen. Dus travers oefeningetjes.. Verder gewoon heel goed opletten dat je hulpen goed zijn, zodat je goed kan wijken. Dat begint al met een goede wending. Na de wending niet gelijk je paard opzij laten gaan, want dat is een veel gemaakte fout. Eerst je paard rechtzetten, dan beide handen iets opzij. Goed begrenzen met je buitenteugel. Binnenteugel in licht contact en dan met je binnenbeen hem opzij drukken, waarbij je buitenbeen wel goed begrenst. En zoals hierboven al heel veel is gezegd, kun je beter aan het begin een heel stuk na A pas afwenden en maar een paar mooie pasjes wijken in plaats van veel slordige passen. De mooie passen kun je uitbouwen en dat is altijd nog beter dan corrigeren

Groetjes