hulp gezocht, bij heropvoeden pony.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

atlanta13

hulp gezocht, bij heropvoeden pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 00:13

hallo,
Ik heb een verzorgpony, en ik kan er totaal niks mee, kan geen contact met haar krijgen.
terwijl ze 7 jaar geleden een super beesie was, ze heeft zelfs wedstrijden gereden, niet door mij hoor.
Nu verzorg ik haar zo'n 3 maand, en ik herken haar niet terug,
Ze is heel vals, ze wil je trappen, en is een echte zenuwpees, en onder het rijden is ze alleen maar bezig om je eraf te krijgen, door middel van bokken, en dat lukt haar ook, lag er laatst al 4 keer af.
Wil haar graag weer zo krijgen, zoals ze 7 jaar geleden was, maar dit lukt mij niet.
Nu wou ik vragen of er iemand in de gemeente grootegast( provincie grongingen)hier ervaring mee heeft, en die mij hier bij wil helpen.
Vrijwillig dan, want kan door prive redenen, geen vergoeding betalen.
Ik weet dat dat mischien veel gevraagd is.
Maar wil zo graag dat het weer goed komt, vooral voor de pony zelf ook.
Dus voel je je aangesproken, om mij hier vrijwillig bij te helpen, en ben je 18 jaar en ouder, mail me dan.
Dan mail ik je zo gauw mogelijk weer terug!
En je kan me altijd vragen stellen.

groetjes mij.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 00:54

Hoi,

ik woon niet bij je in de buurt, maar ik wil je wel graag een tip geven. Laat haar eerst eens goed nakijken! Heeft ze geen haken op haar tanden of pijn in haar rug? Ligt het zadel waar ze nu mee bereden wordt wel goed? Je kunt eventueel ook een ostheopaat naar haar laten kijken. Je moet eerst medische problemen uitsluiten, dan pas kan je aan het rijtechnische gaan werken!

Ik weet niet wat de eigenaar hier van vind? Vind deze ook dat het probleem opgelost moet worden en is hij bereid haar te laten onderzoeken door o.a. een dierenarts? Succes en ik hoop dat het goed komt met die pony!!!

Fascha

Re: hulp gezocht, bij heropvoeden pony.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 01:00

Hallo meisje met moeilijke verzorgpony
Wat het meisje in dit vorige bericht zegt vind ik ook erg belangrijk
paarden reageren niet voor niets opeens zo ze kunnen niet voor niets opeens veranderen dat moet er iets aan de hand zijn of iets gebeurt zijn waardoor ze drastisch verandert zijn!!

Ik woon zelf in assen dus als je een hulp nodig hebt wil ik best een keer met je kijken hoe het allemaal in elkaar zit
Ik ben een paardefluisteraar ofzo maar mischien een beetje ondersteuning helpt altijd.
we kunnen mischien wat van elkaar weer leren,
ik ben 19 jaar en heb 11 jaar rijervaring en ook een eigen paard.
( mischien belangrijke informatie voor jou )

Ik hoor het wel van je!!

Groetjes Fascha

Fascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 01:03

Fascha schreef:
Hallo meisje met moeilijke verzorgpony
Wat het meisje in dit vorige bericht zegt vind ik ook erg belangrijk
paarden reageren niet voor niets opeens zo ze kunnen niet voor niets opeens veranderen dat moet er iets aan de hand zijn of iets gebeurt zijn waardoor ze drastisch verandert zijn!!

Ik woon zelf in assen dus als je een hulp nodig hebt wil ik best een keer met je kijken hoe het allemaal in elkaar zit
Ik ben GEEN paardefluisteraar ofzo maar mischien een beetje ondersteuning helpt altijd.
we kunnen mischien wat van elkaar weer leren,
ik ben 19 jaar en heb 11 jaar rijervaring en ook een eigen paard.
( mischien belangrijke informatie voor jou )

Ik hoor het wel van je!!

Groetjes Fascha

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 10:28

nou de eigenaar kijkt er niet zo nauw naar, die denkt dat het een paar jaar geleden door een meisje komt, die alles toe liet bij de pony, maar daarna reed er ook weer een meisje een jaar op ofzo, en daar was verder ook geen verandering in te zien, dus denk niet dat het daar door komt.
De eigenaar is eigenlijk veel te makkelijk, als ik dat zou zeggen dat ze eens onderzocht moet worden, dan zou hij zeggen, aaah valt wel wat mee, je moet gewoon de baas over haar zijn,en dan komt het wel weer goed, dus weet niet zo goed wat ik moet doen, in deze situatie.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:55

Misschien kun je er beter eens over nadenken of het voor je wel verstandig is om deze taak (wellicht met hulp) op je te nemen.

Weet niet hoe oud jij bent, hoe oud het paard is etc. Maar er gaat echt veel tijd in zitten om een paard weer goed in zijn vel te krijgen. Het kost jouw tijd, energie en echt veel plezier of eer van je werk en inzet heb je er niet aan want het is niet je eigen pony. Als ik het zo hoor is het een alles behalve betrouwbare pony en laatste wat je neem ik aan wil riskeren is ongelukken. Daarnaast, als de eigenaar je er niet in ondersteunt wordt het 10x zo lastig. Het is alleen maar in zijn of haar voordeel als jij het paard weer rechtzet, kost hem geen geld/moeite en of tijd want dat wil hij er zo te horen niet instoppen. Als het hem uitkomt is de kans er dat hij het paardje gewoon weer verkoopt. Helemaal als je net vooruitgang heb geboekt, heeft hij meer kans op verkoop van zo´n beestje..

Het is heel sneu voor zo´n paardje, maar het is nog altijd verstandiger om niet de ´redder´in nood te gaan spelen omdat je een goede daad wilt doen en zo´n beestje weer te heropvoeden. Risico voor ongelukken is dan wel erg groot..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:17

Erg jammer, want ik zou beginnen met een goede fysiotherapeut en alle mogelijke lichamelijke klachten uitsluiten. Als je zeker weet dat ze nergens pijn heeft, dan zul JIJ (want ze moet voor jou respect krijgen) haar er echt eens doorheen moeten pakken. Je geeft zelf al aal dat je dat eigenlijk niet kan, dus dan zou ik er ook niet mee doorgaan, want ik heb niet het idee dat er een fysio aan te pas gaat komen.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:24

Afbeelding

je foto

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:27

...voel anders zlef eens aan de rug van het paardje..ga met je duim en wijsvingen vanaf de schoft naar de billen toe net naast de ruggengraat..als ze daar gevoelig is zie je dat snel genoeg...kijk eens zelf goed naar het zadel, ligt ie goed??...voel je geen bobbeltjes op de rug??, hoe zit het met het hoofstel,is er geen ander te scherp bit ingelegd?..geeft ze daardoor de brui er aan??, laat haar eens een volte maken op het harde in draf, misschien erge pijn aan haar benen...ik noem maar wat op hoor!...als het medisch is uitgesloten(wat je hier bij eigenlijk niet zeker weet ...maar goed, je moet wat!..misschien hebben andere ook wel tips)kijk eens of parelli ofzo wat voor je is...dan begin je weer eens even opnieuw met de rangen en standen te bepalen..zonder dat je leven er vanaf hangt, dit zou ik wel doen moet iemand die het vaker doet...

succes hoor!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 13:26

Kris25 schreef:
Erg jammer, want ik zou beginnen met een goede fysiotherapeut en alle mogelijke lichamelijke klachten uitsluiten. Als je zeker weet dat ze nergens pijn heeft, dan zul JIJ (want ze moet voor jou respect krijgen) haar er echt eens doorheen moeten pakken. Je geeft zelf al aal dat je dat eigenlijk niet kan, dus dan zou ik er ook niet mee doorgaan, want ik heb niet het idee dat er een fysio aan te pas gaat komen.

Inderdaad heel erg jammer!!! Medische problemen moeten altijd eerst uitgesloten worden voordat je het paard rijtechnisch gaat aanpakken. Ik snap dat het voor jou bijna onmogelijk is om een dierenarts en fysiotherapeut/ostheopaat te betalen voor een paard dat niet eens van jou is!

Net als wat Dimitri zegt, probeer zelf eens je paard een beetje te onderzoeken. Kijk ook goed naar het zadel. De boom mag niet tegen de schoft komen (ook als je er op zit). De kussens moeten breed genoeg zijn zodat de ruggegraad helemaal vrij ligt.

Probeer zo eens dingen uit te sluiten. Hoe reageert het paard als je zonder zadel rijd? Hoe reageert het paard als je een keer zonder bit rijd? Door dit soort dingen uit te proberen kun je ook eventuele problemen uitsluiten of juist opsporen!

Begin dan eerst (eventueel met hulp) met grondwerk en eventueel wat (bijgezet) longeren. Ga ook eens aan de hand wat wandelen en probeer zo wat meer een band op te bouwen. Heel veel succes en laat weten of het wat uitgehaald heeft hé!

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:54

bedankt voor al jullie reacties.
En jullie hebben zeker gelijk, dat het voor de eigenaar alleen maar mooi is dat ik er wat aan ga doen, zonder dat hij maar een poot hoeft uit te steken, en ja als ze een goed bod doen gaat de pony wel weg, en dan heb ik al mijn energie, en risico die er bij komt wel ingestoken, en ja dan ga je je toch afvragen waar je het dan eigenlijk voor doet ja.
Ik zal even een klein onderzoekje doen dan bij haar, ff haar rug en mond bekijken enzo, maar goed zonder zadel en hoofdstel doet ze ook zo raar, dus denk bijna niet dat het daar aan kan liggen, maar je weet maar nooit.
zal nog eens vragen aan de eigenaar of ie er een dierenarts bij wil halen, om al het medische uit te sluiten, want als het beessie pijn heeft dat is ook niet leuk.
Maar dit gaat nu al zo'n 2 jaar denk ik, aan de verhalen te horen, en ze hebben nog nooit hulp gezocht(ik ben er nu 3 maand).
Dus vindt dat wel een beetje raar, dat er dan geen belletje gaat rinkelen, of het kan hun gewoon niks schelen.of ze zien het gewoon niet, en denken dat het er gewoon bij hoort.
Nou dat gaat er bij mij niet in, ik trek wel aan de bel, en ze zorgen maar dat het medisch goed komt met haar, anders doe ik gewoon niks meer met haar, moet ik zo maar beginnen, gewoon een ultimatum stellen mischien dat dat helpt.
maar goed, ik laat het jullie weten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:44

Ik zou als ik jouw was eens goed bedenken wat jij nu wilt.Je kan niet zoveel met dit paard zo te lezen heb je andere topics ook gelezen dat ze niet zo lief is en dat je haar niet kunt longeren linksom en nu bokt ze je er elke keer af.Ik weet niet hoe oud je bent en hoeveel ervaring je hebt met paarden maar dit is best wel een lastige situatie.Ik denk niet dat die man ook maar een cent te veel aan zijn paard gaat uitgeven en het paard waarschijnlijk niet ondrzocht wordt.Je zoekt nu begleiding wat opzich een heel goed idee is maar ik denk dat het heel moeilijk is om iemand te vinden.

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:45

nou heb nu iemand gevonden die me gaat helpen.
Zij verzorgt daar ook een pony, en zij heeft even wat informatie opgedaan, en is al 1 keer alleen met atlanta bezig geweest, en het ging aardig goed zei ze.
Ze ze is heel geduldig gebleven en haar rare gedrag gewoon genegeert, en dat hielp dus al een beetje.
Toen heeft ze haar gelongeerd gewoon aan het halster, en dat ging ook aardig goed, beide kanten op, dus er zit al verbetering in, het zou nooit een knuffeldier worden, maar daar leg ik me dan maar bij neer, tenslotte is niet iedereen een knuffelbeer.
Dus we gaan er nu samen mee bezig, en hoop dat het allemaal goed komt, heb er in ieder geval wel weer zin in om met haar bezig te gaan.
jullie horen nog van me!

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 00:43

nou ik wou ff zeggen dat het de goeie kant op gaat met atlanta, de hele goeie kant op mag ik wel zeggen.
Met met haar bezig geweest, en haar rare gedrag gewoon genegeert, en het helpt echt, ze heeft er geen baat meer bij, om zo te doen, want ze weet gewoon dat ze me niet bang meer kan maken.
Heb haar gelongeerd(gewoon aan halster) en ging super goed, beide kanten op zelfs, eerst was ze wel wild, galoperen en bokken enzo, maar ze werdt steeds rustiger, oplaatst stapte ze mooi aan de longe.
Toen ben ik met haar op de hoefslag gaan lopen, gewoon naast haar, en ging heel goed. 2 rondjes ofzo.
Toen wou ik haar dus ff los laten in de bak, kon ze ff uitvliegen en rollen, maar nee hoor, ze liep me overal achterna, als ik draaide, draaide zij ook, en als ik stopte stopte zij ook, ging ik weer lopen, liep ze mooi naast me, echt super gewoon!
Ik denk persoonlijk dat zij gewoon vol energie zit, en dat moet er gewoon uit, en dat ga ik nu eerst met haar doen, lekker haar energie eruit laten, lekker met haar gaan werken, dat zie je wel weer, op laatst kon ze gewoon niet meer zonder me, en begint ze mij al als leider te zien.
Echt het vertrouwen is met 50% omhoog gegaan, ben echt blij hihi!

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 00:59

misschien moet je gewoon een tijdje allen maar poetsen lang poetsen
en alleen maar lopen losgooie en dan weer even poetsen.
pas als je een band heb gaan rijden

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 23:45

ja dat ben ik ook van plan hoor, ga eerst niet rijden.
eerst maar een goeie band opbouwen, en werken gaan aan de hand, en dan zien we dan wel weer.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 10:01

Fijn dat het al beter gaat! Probeer idd eerst het vertrouwen en wederzijds respect op de grond 100% voor elkaar te krijgen en ga er dan eens voorzichtig op

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:45

ik heb ook zoon pony ze heeft geen vertrouwen in niemand niet
alleen nu na een jaar een beetje in mij. het heeft me twee hersenschuddingen gekost drie hechtingen en een halve schuur
maar het is het allemaal waard. ze is ontzettend afhankelijk
geef haar vetrouwen en doe het rustig aan niks forceren. blijf nooit lang boos en als je het niet meer aankan weglopen (5 min) voor je boos word. doe ik ook
zulke ponnys hebben behoeft aan veiligheid, structuur en een consequente ruiter.
en een ding!
wie wil er zoon panische gekke pony kopen? dat is dan voor zoon laag bod dat de eigenaar het vast niet doet. mijn pony staat ook bij een handelaar. er is niemand anders die met haar wil/ kabn omgaan. duss
veel succes en verwen haar lekker maar bewaak je eigen grenzen en wees conseceunt doe altijd t zelfde bij de zelfde woorden

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:54

sandra1986 schreef:
ik heb ook zoon pony ze heeft geen vertrouwen in niemand niet
alleen nu na een jaar een beetje in mij. het heeft me twee hersenschuddingen gekost drie hechtingen en een halve schuur
maar het is het allemaal waard. ze is ontzettend afhankelijk
geef haar vetrouwen en doe het rustig aan niks forceren. blijf nooit lang boos en als je het niet meer aankan weglopen (5 min) voor je boos word. doe ik ook
zulke ponnys hebben behoeft aan veiligheid, structuur en een consequente ruiter.
en een ding!
wie wil er zoon panische gekke pony kopen? dat is dan voor zoon laag bod dat de eigenaar het vast niet doet. mijn pony staat ook bij een handelaar. er is niemand anders die met haar wil/ kabn omgaan. duss
veel succes en verwen haar lekker maar bewaak je eigen grenzen en wees conseceunt doe altijd t zelfde bij de zelfde woorden

Sorry, even offtopic...Het is maar wat je ervoor over hebt (en dan verwoord ik nog redelijk subtiel met wat ik eigenlijk bedoel te zeggen

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:50

nou mijn ponny wast allemaal waard. ze is nu super aanhankelijk en een ongelukje zit in een klein hoekje zeg maar dusja

lucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:01

eerst zou ik als ik jouw was eerst rustig het vertrouwen winne van dat paard mischien moet je naturalhorsemnaship eens proberen je moet kijken of je weer een band kunt krijgen en dan pas gaan vragen aan het paard of ze weer zo wil worden als 7 jaar geleden

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-06 16:27

nou op het moment gaat het super met mijn verzorgpony, ben al gewoon weer alleen met haar bezig, en het vertrouwen opelkaar gaat ook super, ze ziet me echt al als haar leider, en ze is al een heel stuk rustiger, ze heeft nog niet weer de neiging gehad om mij te trappen.
Ben gewoon lekker aan de hand met haar bezig, en dat vindt ze prachtig( oortjes vooruit enzo).
Dat ga ik nog een tijd zo volhouden met haar, en als het dan weer wat beter weer wordt, dan ga ik weer eens proberen om op haar te rijden.
Heb zo'n gevoel dat het wel weer goed komt. gelukkig!

atlanta13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 21:18

nou ben vandaag er weer eens op geklommen hahaha!
eerst ff flink gelongeerd, en toen er op gegaan, iemand anders had haar gewoon aan de longe vast, en het ging goed, ze heeft niet 1 keer gebokt, heb dan ook alleen eerst gewoon gestapt hoor, gewoon ff lekker rustig aan opbouwen, en het ging goed, dus we gaan er gewoon voor en we zien wel waar het ons brengt, heb er wel vertrouwen in!

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:14

harstikke mooi.
je zult zien dat je geduld ( en de blauwe plekken) het straks allemaal waard zijn
je krijgt het in liefde dubbel trug!!
veel plezier

atlanta13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 00:50

sandra1986 schreef:
harstikke mooi.
je zult zien dat je geduld ( en de blauwe plekken) het straks allemaal waard zijn
je krijgt het in liefde dubbel trug!!
veel plezier

Ja dat denk ik ook wel, maar hoop toch dat ik geen blauwe plekken meer krijg
maar toch, ze zeggen niet voor niks" geduld is een schone zaak"
dus dat komt wel goed.