Paard springt aan in verkeerde galop=>hoe goede aanleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Noname

Paard springt aan in verkeerde galop=>hoe goede aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:01

Een paard van een vriendin van mij springt verkeerd aan(enkel rechtergalop, linker doet ie!) Wat moet ze doen om haar paard in de goede galop te krijgen?

Alvast bedankt!!!

Groetjes!

Ps: ze heeft zelf geen internet!.

AppelBoom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:02

Ontspannen zij en oefenen...

jasmijnlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:02

goed de stelling vragen
en goed aangeven met je benen

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:05

Nou ik dacht van (om te beginnen hé), Op volte nemen(uit stelling gereden en wat stelling proberen houden) en dan de hulpen geven.. Goed idee of niet? alvast bedankt voor jullie reacties hoor!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:06

mijn paard heeft hier ook last van hij heeft een blokkade in zijn rug zitten sluit eerst alles uit of hij lichaamelijk in orde is en zijn zadel ook goed past

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:11

onley schreef:
mijn paard heeft hier ook last van hij heeft een blokkade in zijn rug zitten sluit eerst alles uit of hij lichaamelijk in orde is en zijn zadel ook goed past

Alles past en paard is ook lichaamelijk inorde voor zo ver ik weet.. Links springt ie wel aan!!

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:13

wat bij mij gewerkt heeft is het volgende:
vanuit een volte komen aandraven, op je buitenbil gaan zitten en je buitenschouder naar beneden drukken om de binnenschouder van je paard vrij te houden, en dan aanspringen.
let er wel op dat je paard zijn buitenschouder niet eruit gooit, want dan springt ie alsnog verkeerd aan

en niet onbelangrijk, heb veel geduld

diega

Re: Paard springt aan in verkeerde galop=>hoe goede aanle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:34

Als er geprobeerd is om tijdens een volte aan te springen met stelling en buiging en het paard springt dan nog verkeerd aan, dan juist is proberen om het paard wat naar buiten te laten kijken in de wending, dan zelf goed steunen op de binnen beugel, dit alles is om het paard meer af te dwingen de binnenschouder naar binnen te doen. Als het paard dan de galophulp krijgt, valt het paard als het ware naar binnen en wordt het paard meer gedwongen om met de binnenbenen eerst naar voren te springen en zit hij in de goede galop. Tijdens het draven voor het aanspringen ook expres op het verkeerde been lichtrijden.

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:44

Net zoals een mens is een paard ook 'links' of 'rechts', dit paard is dus duidelijk links. Als jij linkshandig bent is het voor jou ook moeilijk om te leren schrijven met je rechterhand, voor je paard is het net zo. Wat help het beste? Juist oefenen, oefenen, oefenen. Zoals al is gezegd, probeer het op de volte en zorg dat je rechtop blijft zitten, dus niet zodra hij aanspringt naar benenden kijken of hij goed zit, daarmee blokkeer je de binnenschouder en is het nog moeilijker voor hem om goed aan te springen. Probeer juist meer gewicht op je buiten-zitbeenknobbel te krijgen zodat je de buitenschouder iets blokkeert en hij dus wel goed aan moet springen. Verder ben ik het helemaal eens met de vorige reactie's, veel succes ermee!

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:47

Bij mijn jonge paard laat ik hem aanspringen in een hoek (of op een volte) en ga ik voordat ik wil aanspringen eerst op het andere been lichtrijden. Bij hem werkt dat heel goed.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:56

Odin schreef:
Bij mijn jonge paard laat ik hem aanspringen in een hoek (of op een volte) en ga ik voordat ik wil aanspringen eerst op het andere been lichtrijden. Bij hem werkt dat heel goed.

Dat wilde ik ook zeggen

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:40

Wat je kan doen is als hij niet rechts aanspring is meer linker stelling nemen en dan buiten been naar achter leggen en binnenbeen op de singel. Dit helpt het beste, die van mij heeft het ook een tijdje gehad, en toen zei me instructrice meer linker stelling nemen. en dat deed ik en ze sprong toen goed aan!

zynoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:43

okey..nog een tipje..
ik geef de beenhulpen juist verkeerd om op die kant waarop ze fout aanspringt. Bij mijn fjordie is dat rechtse galop...dus dan doe ik mn buitenbeen (links) op de singel en mn binnenbeen (rechts) achter de singel.
Tja ik geloofde het eerst ook niet..kreeg deze tip...en het werkt

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:57

Probeer het anders ook even bij de zoekmachine, zijn alwel meer topics over geweest namelijk.. Wellicht kun je in oude topics ook een boel hints nog vandaan halen..

P.s. ook bij FAQ; rijtechnische problemen staan al een boel topics over dit onderwerp opgesomd..

Grote_Beer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:58

Ik heb hetzelfde probleem met de linkergalop. En als ze dan wel goed aanspringt dan moet ik ook heel veel moeite doen om te voorkomen dat ze door blijft galopperen. Ze valt er heel snel uit of changeert weer naar de rechtergalop.
Met longeren pakt ze wel gemakkelijker de linkergalop, dus probeer ik ook maar wat extra vaak te longeren op die moeilijke kant. Het gaat nu al wat beter.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:28

Toen mijn paard pas onder het zadel was deed hij dat ook altijd. Ik heb toen vooral veel met het op de volte geoefend. En met longeren. Nou gaat het bijna altijd goed.

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:51

dit zelfde probleem had ik bij mijn pony ook! ik heb van alles geprobeert.
Enn bakje, lichtrijden op het andere been voor het aanspringen, juist de andere kant opstellen ( iets waar ik het zelf totaal nie met eenswas , maar volgens mijn instructrice werkte het wel..:S )

En op een gegeven moment, (klinkt raar ) het ik heb geprobeer door op het "juist" moment aan te spingen. Gewoon bekijken wanneer het voor je pony he makkelijkste moment is op aan te springen en dat oefenen. Beetje moeilijk uit te leggen. Maar mijn pony is nu een ster in het galloperen op die had..

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:14

bij ons op die club komt ook altijd een meisje met zo'n paard. Deze wil nooit in de hoek op links aan galloperen. Nu hebben we uitgevonden dat het paard na een hindernis zomaar in de linker galop zit. Dus nu oefenen ze de linker galop altijd door aan te springen na een hindernis. Ze leggen een hindernisbalk op nog geen 30 cm hoog neer voor de hoek van de bak. Tegen de bakrand aan natuurlijk anders zit je weer met die palen op de hoefslag. Mijn instructriese geeft die balk dat tegendruk met haar been. Dit gaat altijd voor 99% goed dat ze dan goed aanspringt. Misschien ook een poging waard?

Surani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:37

In de rechtergalop moet het paard zijn rechterachterbeen meer onder onder zijn lichaam brengen en is het linkerachterbeen zijn afzet been. Jouw paard brengt dus liever zijn linkerachterbeen (losser) meer onder en zet graag met zijn rechterachterbeen (sterker) af. Oplossing zou kunnen zijn het linkerachterbeen sterker maken zodat hij dat ook als afzetbeen kan gaan gebruiken en het rechterachterbeen losser maken zodat hij dat meer eronder kan plaatsen. Misschien kun je door (schijn)overgangen op de volte en wat zijgangen (schouderbinnenwaarts) de achterbenen losser en sterker maken. Verdeel het werk op allebei de handen want ook de linkerkant moet sterker worden zodat hij daarmee af kan gaan zetten. Succes ermee!

polak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:58

GEEF DE JUISTE HULPEN JUISTE STELLING..EN BELOON HEM ALS JE HEM ZOVER HEB..GR

SUCCES