bokkend paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tarzansammer

bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:35

hey luitjes

ik heb een vraagje waar jullie misschien wel raad mee weten.

mijn paard van 5 kan verschrikkelijk goed bewegen en heel goed springen
het is verder een heel mooi en groot paard en doet altijd wel goed zijn best
op concour is hij ook altijd heel erg braaf

alleen mijn probleem is dat hij heel erg hard en hoog kan bokken als ik beenhulpen geef
ik ben dat echt beu hebben jullie misscien wat tips voor me

alvast bedankt

groetjes wilma

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:37

Scheelt er niet dat hij dan gaat bokken ?
Het kan ook een reactie van pijn zijn ..
Laat de DA eens kijke

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:40

hoi hij heeft verder geen problemen
ik heb hem al een keer helemaal na laten kijken
daarom weet ik het nu ook niet meer

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:08

Je paard wil niet wijken voor druk. Wat doe je als hij zo'n hoge bok geeft op je beenhulp? Als je zeker weet dat hij nergens last van heeft, dan mag je dat namelijk best afstraffen. Been = vooruit en niet de kont de lucht in!

Marjon_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:11

ik zou als ikjou was ff de DA vragen mischien doet het wel pijn als je druk geeft

Purtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:13

eerst grondig laten nakijken door fysio/DA/manueel therapeut. en anders het bokken heel duidelijk afstraffen

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:01

Als er niks scheelt , dan denk ik dat je hem een soort van 'opnieuw'beleren . Mss denkt het dat druk = bok is . En dat moet je hem afleren ! Leer hem bv het woord Foei en Goed zo ! En ga geef hem lichtjes benen (wel dat hij vooruit gaat) , bokt hij niet ?? Heel enthousiaste goed zoo ! Bokt hij : Foei roepen

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:06

Misschien knijp je ? Ik heb een merrie die per definitie gaat bokken als je je benen aanknijpt (in plaats van korte hulpen te geven). Verder is het een schatje.

Ik zou trouwens nog wel enige toelichting willen - ik geef nl toch wel vaak een beenhulp, dus als ie echt bij iedere hulp de lucht in vliegt kom je aan rijden niet eens toe - toch?

karlijnd

Re: bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:48

als hij niks mankeerd moet je dit gedrag afstraffen en dat betekend dus als je been geef en hij bokt je nog een keer been geeft net zo lang tot hij naar voren gaat op je been want dit lijkt op verzet. zorg er ook voor dat je je hand ontspand op het moment dta je been geeft. succes!!

tarzansammer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 08:42

hey allemaal ik heb jullie reacties gelezen en er zitten hele bruikbare dingen bij ik denk nl ook dat het wel wat streken zijn
allemaal erg bedankt voor de reacties

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 09:58

Wat doet het paard aan de longe als je hem voorwaarts drijft met de zweep?

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:35

Misschien geef je te sterke hulpen omdat je weet dat hij zal gaan bokken, probeer eens wat zachtere hulpen te geven of rijd een keer zonder sporen(als je dat nog niet doet) en kijk hoe hij daarop reageert.

mariska75

Re: bokkend paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:30

Let er op dat je als je voorwaartse beenhulpen geeft, dat aan de voorkant toestaat (voldoende ruimte geven) zodat de energie er naar voren uit kan en er niet daarna op een verkeerde manier uitploft! Ik zou er eerst voor zorgen dat je paard aan een ontspannen/losse teugel weer voorwaarts gaat alvorens weer wat meer verbinding te nemen.
En idd zoals andere ook al zeggen probeer zo klein mogelijke hulpen te geven en niet te veranderen in je zit, tijdens je beenhulpen! (vaak doe je meer dan je je bewust bent, laat even iemand meekijken met een goed oog voor hulpen en zit).

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:23

idd, helemaal vergeten wanneer je been geeft gaat je hand naar voren omdat je paard ook naar voren moet kunnen!

XxLisannexX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 21:38

Heey ! Ik heb een verzorg pony en als ik wil galloperen wil hij niet dus geef ik hem een tikje met de zweep dat bokt hij ook !! maar elke keer als hij bokt krijgt hij een tik van mij en het gaat nu veel beter want ik win elke keer van hem!! misschien kun je het hem zo afleren ?! (k mishandel mijn pony niet hoor !!!!!!!!!!!!!!!! dat moet je niet denken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) suc6 ermeej!! -xxx-mij !!