problemen in de stap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

problemen in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 12:16

Ik zat laatst in mn hoofd mn proefje voor over een paar weken door te nemen en kwam tot de conclusie dat ik waarschijnlijk in de stap de meeste probleempuntjes tegenkom.
Daardoor begon ik na te denken over de stap, en kwam tot de conclusie dat ik het met meerdere paarden heb.
(Ja je komt nog eens ergens op als je niet kan slapen...)
Ik heb dr een paar dus hou je vast. Het gaat dus ook over 2 paarden.

Bij eentje is het probleem redelijk simpel, niet simpel op te lossen maar simpel te omschrijven bedoel ik.
Hij stapt lateraal. Ik probeer hem altijd laag en rond te rijden, goed over zn rug en soms heb ik stukjes dat hij weer in de goede takt loopt. Maar het is wel heel moeilijk. Tips?

Bij een ander ligt het ingewikkelder om te beschrijven. Het hangt volgens mij samen met een heleboel kleine dingetjes.
Hij is niet goed aan mn been (alleen in stap) dus kan ik niet goed met mn been naar mn hand toerijden waardoor ik eigenlijk geen goede aanleuning krijg. Ik krijg hem wel nageeflijk, maar dit komt meestal vanuit het "een paar keer naar voren schoppen tot hij voorwaarts is". Maar dan heb ik a. het gevoel dat mn takt niet meer zuiver is, en b. na een half rondje loopt hij weer in z'n oude tempo en kruipt zelfs een beetje achter de teugel. Als ik constant blijf drijven gaat het beter maar dat is ook geen oplossing want dan wordt hij uiteindelijk alleen maar slechter aan m'n been en dat is al helemaal niet de bedoeling. Het is een beetje een cirkeltje.
Wat wel helpt is vanuit de draf schijnovergangen rijden. Maar zodra ik langer achter elkaar stap gaat het weer mis.

In mn proefje zit ook dit onderdeel: A afwenden, D arbeidsstap, G arbeidsdraf, C linkerhand.
Ik zie het al helemaal voor me, volgens mij wordt dat iets van pats boem in stap, niet aan mn been, nageeflijkheid weg, G aandraven, en het gaat weer goed.

(In draf en galop heb ik dit dus niet, even voor de duidelijkheid. )

Nouja, kom maar op met die tips?

(Weet niet of ik het nou allemaal duidelijk beschreven heb, anders vraag je maar )

Shadow0

Re: problemen in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:22

maaitjuh schreef:
Hij stapt lateraal. Ik probeer hem altijd laag en rond te rijden, goed over zn rug en soms heb ik stukjes dat hij weer in de goede takt loopt. Maar het is wel heel moeilijk. Tips?

Wat kan helpen is om het tempo terug te nemen, en veel wendingen te rijden. In de wendingen is een laterale beweging namelijk veel moeilijker.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:24

probleem 2:
een vriendin heeft ook zo een soort probleem maar dan in de draf..!!
haar word geadviseerd om in de les het eerste kwartier alleen maar te focussen om voorwaarts te gaan rijden..!!

en daarna pas aan de teugel te laten lopen enz.

miss helpt het groetjes

Rytm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 12:28

intentions schreef:
probleem 2:
een vriendin heeft ook zo een soort probleem maar dan in de draf..!!
haar word geadviseerd om in de les het eerste kwartier alleen maar te focussen om voorwaarts te gaan rijden..!!

en daarna pas aan de teugel te laten lopen enz.

miss helpt het groetjes

Ja is wel een oplossing misschien maar hij blijft het doen, niet aan mn been zijn in stap en vooral in overgangen terug (draf-stap) heb ik problemen.

Rytm

Re: problemen in de stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 12:28

Shadow0 schreef:
maaitjuh schreef:

Wat kan helpen is om het tempo terug te nemen, en veel wendingen te rijden. In de wendingen is een laterale beweging namelijk veel moeilijker.

Daar was ik nog niet opgekomen, ga ik eens proberen. Dank je!