Hulp voor wedstrijden..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Kalinka_

Hulp voor wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:27

hoi,
Ik heb een friese merrie van 10 jaar oud.
Ze is erg onervaren in de galop.
Toch wil ik volgend jaar met haar wedstrijd gaan starten. Heeft iemand tips hoe ik dat het best aan kan pakken en hoe ik moet voor bereiden.
Topic mij

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:49

Les nemen! Je kan niet zeggen 'meid, het galopknopje zit daar, veel succes op je wedstrijden!'
Als je een beetje wp's wil rijden moet je je paard toch wel aardig voor elkaar hebben, en dat leer je niet over het internet.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:54

amen

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:00

Ik heb les.
Gewoon tips

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:45

wd -> RT

Ellebel

Re: Hulp voor wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:56

Als ze echt beroerd galopperen helpt het wel eens om een flink lang zandpad te zoeken en dan maar kilometers maken, in een flink voorwaartse galop wel te verstaan. Daar wordt de galop soms een stuk beter van, vooral bij Friezen e.d. die galop in het begin moeilijk vinden. Verder kun je dan in de bak met je instructrice erbij trainen om het terug galopperen. Veel schakelen is eigenlijk altijd een goed idee.

diega

Re: Hulp voor wedstrijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:47

Misschien heb je plek waar je je paard ergens kunt longeren, dan kun je hem aan de longeerlijn laten galoperen, misschien bijgezet, zodat hij wat handiger wordt met galoperen zonder dat hij last heeft van een ruiter op zijn rug, en kan hij zo eerst sterker worden en meer balans vinden.
Ik heb gelezen dat hij aangespannen Z2 dressuur is geweest, dan heeft hij ook moeten galoperen voor de wagen.

Concorde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:47

Tips zijn nu eenmaal lastig te geven als je geen idee hebt wat voor combi je tegenover je hebt (zonder paard en ruiter te zien dus). Dan kan ik wel zeggen 'hand eraan en been erbij', maar wie weet is het probleem heel wat anders, snap je wat ik bedoel? Daar is geen hapklare oplossing voor, da's een proces.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:06

Misschien kun je iets duidelijker omschrijven wat het probleem precies is?
Springt hij moeilijk aan, vaak verkeerd, galoppeert hij te hard, loopt hij scheef, maakt hij te weinig sprong, krijg je hem niet meer terug....? Er zijn 1001 galopproblemen dus misschien dat we je wat gerichter kunnen helpen als je precies het probleem uitlegt

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:42

Mijn paard heeft idd gegalopeerd voor de kar, maar dan op rechte stukken. Buiten op rechten stukken en zelfs in bochten galopeerd ze gewoon aan zonder te bokken, ze vind het zelfs leuk!!
Eigenlijk is het alleen in de bak een probleem. Met aangaloperen begint ze te bokken als een gek, zodat ik pijn in me rug krijg. Ik kan dan niet meer veder galoperen omdat mijn rug zo zeer doet!!
Kan het mischien komen doordat ze vroeger in een kleine bak heeft gereden??

fries_Annika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:49

Ik heb ook een fries die eerst absoluut niet kon galopperen, super hard door de bak heen was het eerst. ik heb er een aantal dingen aan gedaan. ten eerste bleek mijn zadel niet goed te zijn na een aangemeten zadel te hebben gekocht ging het al 10 keer beter, ook was een te harde bak het probleem ik ben naar een andere bak gegaan en sinds toen ging het beter. Ook als ik nu wedstrijd heb op een hardere ondergrond gaat het beter. ik heb wel heel veel gelongeerd met bijzet en daar ging het beter mee als ik er toen op reed zag je dat longeren hielp. succes ermee ik heb er ongeveer 2 jaar mee zitten klooien en nu loopt ie goed.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:12

Even een tegenvraagje: waarom zou je willen starten met een paard dat daar nog niet klaar voor is?
Waarom niet eerst lekker doortrainen en daarna pas starten? Dat is toch veel leuker voor iedereen?

Voor jezelf want je proefjes gaan lekker
Voor je paard want die kan z'n werkje goed aan
Voor de jury want die hoeft geen baggerproef te zien
etc

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:11

Sonja schreef:
Even een tegenvraagje: waarom zou je willen starten met een paard dat daar nog niet klaar voor is?
Waarom niet eerst lekker doortrainen en daarna pas starten? Dat is toch veel leuker voor iedereen?

etc

AMEN! En dan samen met je instructie kijken waar het probleem van de galop ligt.

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:13

Je kunt natuurlijk ook voor de gein even een proefje rijden - dan weet je direct waar je staat.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:13

Dat weet je van te voren ook wel als je je galop nog niet onder de knie hebt... En ook voor eerlijke feedback over 'waar je staat' heb je toch een instructeur?

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:33

Kris25 schreef:
Sonja schreef:

etc

AMEN! En dan samen met je instructie kijken waar het probleem van de galop ligt.

Ik denk ook niet dat ze wil starten met een paard dat er niet klaar voor is Maar dat ze zegt dat ze graag volgend jaar zou willen starten. En of er dan nog iemand (buiten haar instructrice om) tips heeft.
Twee mensen weten meer dan één zeg ik altijd maar

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:55

Er staat niet in de tekst van TS dat ze graag wil gaan starten, er staat
Citaat:
Ze is erg onervaren in de galop.
Toch wil ik volgend jaar met haar wedstrijd gaan starten.

Dit komt op mij al heel erg anders over dan graag willen starten.

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:07

mjah oke
maar toch interpreteer ik die zin ook weer anders.
maar ik zal er niet te diep op ingaan, zoiets kan toch een eindeloze discussie worden
das 't nadeel van 'schriftelijke communicatie'.

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:01

Ik ga pas wedstrijden rijden als ze dan galop goed beeheerst!

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:19

Misschien geef je te sterke hulpen omdat je weet dat ze zal gaan bokken, juist daardoor kan ze dus gaan bokken. Kijk hoe sterk je je hulpen geeft als je op een zandweg oid galoppeert en ze wel aanspringt zonder te bokken en geef dezelfde hulpen(of nog iets minder) als je in de bak rijd. Verder kun je proberen om zonder sporen te rijden in de bak(als je dat nog niet doet) om te zien of ze daar minder heftig op reageert. Misschien ben je te streng met je hand op het moment dat je aangallopeert omdat je weet dat ze zal gaan bokken, probeer daar dus ook op te letten. Ook kun je proberen om haar in galop te laten vallen, dus flink draven en dan een kleine (been)hulp zodat ze eigelijk vanzelf in galop valt omdat ze niet harder kan draven, daarbij de teugels dus wat los laten.

Zijn misschien wat dingen die je kunt proberen, of misschien overleggen met je instructrice of het daaraan zou kunnen liggen. Zoals de anderen al zeggen, we kunnen jou niet zien rijden dus is het moeilijk om te zeggen waar het precies aan ligt.
Iig veel succes ermee en laat even weten of het al beter wordt!

LouLi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:47

Is je zadel wel in orde of misschien heeft ze iets aan haar rug...
Het is wel vreemd dat ze dan alleen protesteert in gallop maar je weet nooit.