slingerend op de sprong af gevolg tegen de paal knallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xxanitaxx

slingerend op de sprong af gevolg tegen de paal knallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:30

ik ging vandaag springen met mijn verzorgpaardje en ik had ut zelfde probleem als altijd.
als we op de hindernis afgaan dan gaat ze helemaal slingeren, ik sluit haar helemaal op tussen mijn teugels maar dit helpt niet.

en het gevolg is dan dus dat ze niet door het midden springen.
daarom spring ik nou aleen nog maar stijltjes omdat die evenhoog zijn.
maar het is natuurlijk niet de bedoeling want het gebeurd ook regelmatig dat we heel dicht langs de staander gaan.
en vandaag knalde ik er dus keihard met me knie tegenaan pijn

het is niet zo dat het altijd slecht gaat hoor soms gaan we ook wel recht door het midden maar het gebeurd gewoon te vaak dat we er slingerend op aan komen

wat kan ik hier aan doen???

jongleurtje

Re: slingerend op de sprong af gevolg tegen de paal knallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:22

een hindernis bouwen met 2 balken aan de zijkant maar dan zou dat die eerst heel dicht op elkaar zitten ( dan leg je hem op de balk waar je overheen wil) zodat die alleen maar in het midden kan springen, vervolgens als dat goed gaat haal je ze steeds verder uit elkaar totdat de balken naast de staanders liggen en je uiteindelijk die extra balken niet nodig hebt.

Dus een soort V maken waar je in rijdt zodat die in het midden moet gaan.
En natuurlijk kan je hem/haar ook opsluiten met je beenhulp

Veel succes.

Ps. ik ben misschien een beetje onduidelijk.. snap je me niet pb me maar even

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:24

Dan moet je wel een paard hebben die dat WIL springen, want zo ben ik er ook afgevallen, en op die schuine balk geknalt, gevolg; iedere dag rugpijn

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:01

Meer voorwaarts en niet opsluiten tussen je teugels maar tussen je benen. Een V-tje is leuk maar daar moet je al behoorlijk voor kunnen rijden!!
Je paardje moet heel goed aan het been zijn en je mag hem niet belemeren in zijn mond.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:10

Is het paard verder wel goed aan je been? gaat ze ook zijwaarts als je daarom vraagt? kan je tijdens je gewone dressuurrijden ook alles goed sturen? en hoe oud is het paard?

xxanitaxx

Re: slingerend op de sprong af gevolg tegen de paal knallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 22:16

bedankt allemaal voor de reacties.

jongleurtje: dat is opzich wel een goed idee ik denk dat ik dat maar eens ga proberen om te kijken hoe het dan gaat :d.
ik heb wel balkjes aan de zijkant maar dan gewoon recht.

topsylover: mijn pony wil wel springen ze heeft sinds ik met haar spring (ik heb nog maar een paar keer met haar gesprongen ) heeft ze nog nooit geweigerd en ze heeft altijd haar oortjes naar voren dus springen wil ze wel.

vamp: ze is wel goed aan het been, ze is bijna 4 en tijdens het dresuurrijden gaat ook alles goed, maar ik heb zo het idee dat ze dit doet omdat ze een beetje onzeker is want we hebben nog niet zoveel gesprongen,
we springen wel heel laag hoor maar toch.

ik zal volgende keer eerst ff proberen om meer voorwaarts te rijden en haar op te sluiten tussen mijn benen en als dit niet helpt zal ik dat idee met die v-balkjes eens uit gaan proberen

Jasmijn159

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:19

Een vriendin van mij had ook een jonge verzorgpony die hetzelfde deed. Zij reed hem heel kort op de hindernis aan zodat hij geen tijd had om te slingeren, dat heeft wel geholpen.

Vrijspringen is misschien ook een idee?

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:45

Fout nummer 1, niet opsluiten tussen je teugels maar tussen je benen.
Hou voor jezelf 1 punt achter de sprong aan en concentreer je daarop. Voel je dat ie gaat slingeren probeer dan niet teveel te corrigeren maar probeer je benen aan te sluiten. Valt ie naar 1 kant geef dan been aan die kant en doe aan de andere kant je hand een klein beetje opzij, niet naar achter maar opzij. En ook maar even en dan weer terug. Door elke keer te veel te corrigeren gaan ze vanzelf snel slingeren. Dus been eraan en concetreer je op een punt. Ik spreek uit ervaring, het hielp bij mij perfect.