Lateraal stappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Lateraal stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:15

Ik heb even de zoekmachine erop losgelaten maar over bovengenoemd onderwerp heb ik nog niets kunnen vinden.
Afgelopen zondag heb ik wedstrijd gehad en ik vond zelf dat de stap niet helemaal fantastisch was maar ik kon wel aanvoelen dat het geen telgang was.
Op het protocol stond: paard stapt lateraal. Mijn vader heeft de proeven op video vastgelegd en ik heb me suf zitten koekeloeren maar ik zie het niet. Zo heel af en toe een stapje maar niet continu. Wie kan mij nu eens uitleggen wat lateraal stappen precies is. Ik denk zelf het volgende: lateraal stappen is wanneer het paard zijn linkervoorbeen tegelijk optilt en wegzet met het linkerachterbeen in plaats van dat het linkerachterbeen het linkervoorbeen wegschopt als het ware.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:20

Hoi,

lateraal betekend inderdaad telgang, dus dat hij zijn linkervoorbeen tegelijk optilt en wegzet met het linkerachterbeen. Het is altijd interessant om je rpoef terug op video te kunnen kijken. Alleen raar dat je die opmerking hebt gehad terwijl het paard op video niet lateraal stapt!

Goofy44

Re: Lateraal stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:24

Als je de volledige cyclus van het achterbeen voorstelt door 360 graden
en het moment van de grond loslaten stelt op 0 graden, dan hoort het voorbeen op dit op 90 graden te doen. Dit is het fase verschil in een correcte stap. Het fase-verschil in de afwikkeling van de bewegingen in stap is dus, met als referentie LA (links-achter):
LA - 000 graden
LV - 090 graden
RA - 180 graden
RV - 270 graden

Als de video gemaakt is vanaf de linker-kant dan kan dit betekenen:
het LA-LV been verlaten de grond op 0 graden en minder dan 90 graden. Als beide benen LA en LV vertrekken van de grond hebben beide benen een fase van 0 graden, dat is zuivere telgang. Als het voorbeen tussen 0-90 graden de grond verlaat heb je een laterale gang. Voor de rechterzijde geldt hetzelfde verhaal.

Een paard kan in theorie in ongeveer 223 verschillende gangen gaan ! Daar vallen de varianten van de laterale gang ook onder. Het betekent dus dat je paard niet zuiver in een gang gaat (althans volgens de jury). Als een jurylid dat tegenwoordig door heeft, moet het op een video zeker te zien zijn.

Voor dressuur is zuiverheid van gang een van de belangrijkste kriteria, althans dat zou het moeten zijn. Als de onzuiverheid van de gang ernstig is, dan hoort dit te worden afgestraft.

Als je de video op internet kan zetten en de link doorgeeft, dan wil ik de gang analyseren voor je. Bijna elk probleem wat een paard heeft, is uit de afwikkeling van de beweging in gang af te leiden. Je kan dat per pm doen of in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 10-01-06 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:27

Oooohh het zou wel heel leuk en interessant zijn voor ons allemaal om de video hier in het topic te plaatsen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:31

Wanneer een paard niet meer zuiver viertact stapt, spreekt men vaak van lateraal stappen. Dit hoeft niet meteen telgang te zijn, telgang is wel een uiterste.
Kijk nog maar eens goed naar het stappen op de video. Raakt het paard elke keer bijna met zijn achterbeen het voorbeen aan, of is het voorbeen al weg voordat het achterbeen wordt neergezet? Dat laatste is nl ook een vorm van lateraal stappen.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:07

Telgang betekent dat voor- en achterbeen aan dezelfde zijde gelijklopen. (dus fase-verschil: 0 graden).

Bij een zuivere stap is het faseverschil: 90 graden.

Alles er tussen in (dus tussen 0-90 graden) is een laterale gang, maar geen telgang en geen zuivere stap. Dus een laterale gang, dus een onzuivere stap.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 10-01-06 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:09

Klopt, Goofy, maar ik schreef mijn bericht toen dat van jou er nog niet stond. Later las ik het jouwe en zag dus dat het op hetzelfde neer kwam.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:05

Als je stapt op een harde ondergrond, kan je luisteren of je een regelmatig ritme hoort. Dus (elke x is een stap):
x...x...x...x en niet x.x.....x.x
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:07

Heb even een paar dagen ivm werk niet achter de computer kunnen zitten maar heb met interesse jullie reacties gelezen.

Helder, iedereen geeft hetzelfde antwoord. Ik heb de video nu nog een paar keer terug gezien: het enige dat ik kan concluderen is dat de stap veel lateraal neiging heeft. Hij loopt niet de hele tijd lateraal maar heeft wel laterale passen er tussen zitten.
@goofy: kan het ook zo zijn dat een paard aan 1 zijde lateraal kan lopen en aan de andere zijde niet? Kan het ook een vertekend beeld geven als het paard 3 witbenen heeft (achter en rechtsvoor, linksvoor gewoon zwart)?
Ik zet de video niet hier op bokt. Ik was alleen benieuwd wat jullie onder laterale stap verstaan.
Heb gisteren met mijn instructeur het probleem besproken en in de les er al aan gewerkt. Zuiverheid was alweer verbeterd dus we gaan de goede kant weer op.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:55

@karijn
Antwoorden op je vragen:
1. ja
2. ja

Draai de video anders in slomotion af. Als dat niet kan op een recorder/player kan dat wel vaak op de pc.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 10:58

@goofy: dank voor je reactie. Heb het inmiddels met mijn instructeur besproken, we moeten nog veel gaan werken aan de stap, meer reactie aan het been krijgen en van voren mag niet meer te lang worden nu. Ik merk al verschil in de paszetting.