waarom valt mijn paard steeds uit de galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

luvU

waarom valt mijn paard steeds uit de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:21

als ik in galop aan het rijden ben, dan gaat het op een volte heel goed, maar zodra hij de bak moet volgen, en dus rechtdoor moet galoperen valt ie telkens uit de galop.
zodra ik voel dat ie uit galop gaat vallen, zet ik meestal een volte in, en blijft ie daardoor wel doorspringen, maar hoe leer ik hem ook gewoon rechtuit te galopperen.

mate

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:48

binnen been eraan houden.
misschien doe je dit wel op een volte en niet op een recht stuk (?).
ennuh je kan t ook oefenen door buiten te rijden. op een lang recht stuk.
is ie nog jong? heeft zeker vooral veel aan de longe gelopen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:58

Een paard op de volte loopt automatisch meer tegen je binnenbeen aan waardoor hij vaker blijft door galopperen dan op het rechte stuk. Dus benen eraan houden, als hij eruit dreigt te vallen: niet op de volte zetten maar schop hem maar eens lekker vooruit op het rechte stuk.

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:42

als ik hem dus harder laat galoperen, valt ie uit elkaar en maakt ie zich lang waardoor hij alsnog stopt met galoperen.
hoe moet ik dit dan oplossen ?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:47

Van voren ophoudingen blijven geven: ophouding, been, ophouding, been etc. Je moet dit continu blijven herhalen. Je moet niet harder alleen mag je best wel eens een schop voorwaarts geven om een reactie uit te lokken. Weet hij dan dat hij moet blijven galopperen, dan kun je je hulpen gaan verfijnen.

EsmeeF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:59

De sprong & 't tempo van je paard behoud je met je binnenbeen!...Zorg er dus voor dat je volledig op de galop geconcentreerd bent! Zodra je het gevoel hebt dat hij terug gaat vallen hou je hem erbij met je binnenbeen! Rijd je met spoortjes?, zo niet, dan kun je een paar kleine aandoen, om te beginnen. Ga hier wel rustig mee om! Geef geen onnodige prikjes, want hierdoor raakt je viervoeter lam voor je been, en zal hij niet meer goed op je sporen reageren op de momenten dat dit nodig is. Zet je pony niet op de volte als je denkt dat hij weer uit de galop valt!! Dit went hij zichzelf aan, en gaat hierdoor dadelijk voltes rijden waar jij helemaal niet van gedient bent... Blijf héél consequent en op je hoede!!!!!!! Veel succes!! Groetjes Esmée

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 18:01

als ik dan mijn binnenbeen er goed bij houdt, en hij valt nog steeds eruit, hoe maak ik hem dan duidelijk dat dat niet de bedoeling is.
moet ik dan gelijk weer aanspringen ?

ancksunamun

Re: waarom valt mijn paard steeds uit de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 00:57

Je moet hem meer opsluiten tussen je handen en je benen. Goed vooruit drijven en als hij dan harder gaat lopen met je zit opvangen en je buitenteugel en blijven drijven. Zo zorg je dat de power uit zn achterhand komt en kun je hem van voren meer erbij rijden en dan valt hij minder snel uit elkaar. Dus allebei je benen eraan houden, niet alleen je binnenbeen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 01:12

Zo te horen heb je ook een paard wat moeite heeft met balans. Veel paarden die minder in de bespiering zitten, wellicht wat scheef zijn of nog jong zijn hebben moeite met rechtuit.
Volte is altijd makkelijker voor ze.

Dus rustig blijven volhouden. Stukjes rechtuit niet meteen 20 meter doen, maar een aantal sprongen.

Je paard moet gewoon wat sterker worden in zijn achterhand en dat kan je alleen krijgen door goed te trainen, veel overgangen rijden en lekker door oefenen.
Niet teveel te snel willen. Geduld is een schone zaak.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:43

Toch valt hij dan denk ik door je binnebeen heen, is het op de linker en rechterhand allebei hetzelfde?
Zelf proberen goed recht te zitten, en als je de volte uitrijdt je buitenteugel goed erbij houden en binnenbeen. Als je iedere keer dan weer die volte inrijdt die je paard liever heeft, leer je het hem niet echt af namelijk.

Als ie uit de galop valt, eerst weer rustig terugnemen naar een goed tempo draf en dan opnieuw weer aangaloperen en proberen. Als het goed gaat, belonen!

Wel eens geprobeerd om je paard op rechte stukken sterker te maken door tijdens een buitenrit op een recht pad de galop te oefenen?

Succes..

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:28

heb je dat met alle 2 de kanten of valt hij alleen aan de rechter of linker galop terug..??

want als dat zo is kan hij ook gewoonzwak zijn aan 1 kant..!!
dat kan je ook verhelpen met longeren..!!

door hem aan een bepaalde kant te trainen ..

maar toch jeel belangrijk is je binnen been erbij houden .
en als hij er niet op reageert moet je hem extra je been laten voelen .. (dus niet te lief )

veel succes

Vigolove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:31

Misschien de volte steeds een stukje groter maken? misschien kan dat helpen (als ik nu iets heel verkeerds zeg sorry )

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 12:56

ik heb het op beide kanten, maar rechtsom erger als linksom
hij is aan de rechterkant ook iets armer bespierd als links, maar hij vind beide kanten moeilijk.

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:24

dan zou ik met rechtsom beginnen..
en dan gewoon extra longeren en focussen op de galop..
dat hij sterker word

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:33

Wanneer het paard recht word, denk ie automatisch dat ie terug mag naar de draf, want je rijd met een rechtpaard naar de draf.
En zo te horen loopt het paard ook nog niet goed op het achterbeen. Door het rechtuit te laten galopperen betekent niet paard recht maken, maar je houd nog een klein beetje stelling aan de binnenkant en je binnenbeen er goed tegen aan, zodat het paard niet op de volte gaat.
Dus probeer je paard zo te oefenen dat je op een rechtlijn nog wel een beetje stelling behoud, want op een langezijde moet je ook tempo wisselinge kunnen maken in de galop, dus met een beetje stelling houd je het verzamelt en door iets rechter te maken, wel de zelfde contact houden laat je het paard grotere spronge maken.
Probeer het eerst maar met iets meer stelling, het maakt niks uit als ie er keer uitvalt, dan gewoon weer aanspringen en opnieuw, maar wissel het wel af, niet alleen maar met de galop bezig zijn.

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:50

oke goede tips. ik ga er zeker aan werken.
maar het is dus ook zo dat als ie straks sterker wordt, dan het dan ook gemakkelijker voor hem wordt ?

intentions

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:10

zodra hij sterker word op de achterhand zul je het
snel genoeg merken..!!

een vriendin van mij eeft er namelijk ook last van gehad..!!

nog een klein tipje als je hem losgooid .. moet je even opletten
op welke kant hij het meest loopt als hij te veel aan de linkerhand loopt dan moet je zorgen dat hij op de rechterhand gaat lopen..!!
dat is ook wel belangrijk..!!

(en je hoegt hem niet alleen te laten gallopperen stappen kan hem ook sterker maken..!! vooral op recht stukken)

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:23

Geef je hem wel de ruimte om te galloperen?? Ik bedoel hiermee blokkeer je je paard niet met je handen. (dit doen namelijk veel mensen, onbewust) Wat doet je paard als je hem aan de losse teugel laat aangalloperen? Valt hij dan ook terug??

Je geeft zelf aan te voelen dat hij terug valt. Op het moment dat je dat voelt, zorg je ervoor dat voordat hij terugvalt je opnieuw de hulpen geeft voor het aangalloperen..

Vraag je instructrice ook om raad, zij/hij ziet het namelijk in de praktijk. Op bokt kunnen we alleen maar gissen... Succes ermee..

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:34

ik probeer hem juist zo los mogelijk te houden zodat hij op zijn eigen benen kan galoperen.
als hij met een losse teugel galoppeert, maakt ie zich heel erg lang en maakt ie gigantische passen waardoor hij elke keer eruit valt.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:46

Als ik dit zo lees is je paard niet (helemaal) in balans. Hij kan dus niet op eigen benen lopen, heeft hier een beetje steun bij nodig.

Hoe is hij op een buitenrit? Of ga je niet met hem naar buiten??

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:50

ik rij niet buiten omdat je daar bij ons eigenlijk weinig ruimte voor hebt.
als je wel gaat moet je het verkeer in, en dat durf ik nog niet met hem aan.
ik probeer hem nu om zijn balans te verbeteren veel op de tweede hoefslag lopen zodat hij geen steun aan de wand kan vinden .

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:21

Rijd veel overgangen met hem, leg ook drafbalkjes neer in de bak. Dit om zijn achterhand actief te maken. En daarbij zorg je ook dat hij goed voor het been is.

Gallopeer kleine stukjes aan en 'help' je paard daar bij, hij heeft moeite met balans. Dus maak het niet te moeilijk. 1 lange zijde galopperen en weer terug naar de draf. Dit steeds verder uitbouwen en zorgen dat je zijn achterhand. Zorg dat hij goed warm is gelopen voordat je aangallopeerd zodat hij geen blessures kan oplopen. In ieder geval... veel succes ermee.

luvU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:16

dank je wel voor het advies. Ik ga proberen om dit allemaal in praktijk te brengen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:30

Ik zou dit juist niet oplossen met veel longeren want op de volte loopt hij wel door.Ik zou proberen om de volte steeds een stukje groter te maken dus steeds een paar meter verder rechtuit rijden voor je gaat wenden.Als je voelt dat je paard eruit dreigt te vallen een keer goed been geven en proberen toch door te galoperen even streng zijn en echt door willen gaan dan maar wat hard als hij maar door gaat.Ik zou de meeste tijd niet te lange stukken galoperen maar juist meerdere keren maar dan korte stukjes hier maak je je paard sterker van.Ook in de draf goed je paard sterk maken door veel overgangen te rijden en regelmatig even balkjes lopen zal je paard verbeteren en zal dan ook de galop verbeteren.Af en toe wel wat langer door galoperen wissel dit goed af.