help!!! mijn paard hangt vreselijk....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

utah_lover

help!!! mijn paard hangt vreselijk....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 10:14

hallo allemaal,

ik heb een heel leuk paardje om op te rijden, en het gaat ook allemaal wel goed, alleen ze hangt zo verschrikkelijk onder het draven.........
heb vanalles al geprobeerd:goed voorwaarts rijden, kleine ophouding maken maar niks heeft resultaat!!!!
ze is nu 5 jaar geworden en ga binnenkort met haar wedstrijden rijden( startkaart is al onderweg )
ik hoop dat iemand van jullie me een goeie tip kan geven wat ik eraan kan doen......
verder met rijden gaat het super!!! alleen de draf is een ramp!!!

Wendel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:09

die van mij had het in het begin ook. Maar goed voorwaarts rijden en veel overgangen rijden help zeker wel. Geef het even de tijd en probeer consecent te zijn.

KiekKiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:11

met losse teugeltjes mischien?

di_Segno

Re: help!!! mijn paard hangt vreselijk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:12

Probeer anders eens zodra ze gaat hngen je handen onwijs hoog te houden..(op borsthoogte ong) dit helpt wel bij n paardje bij mij op stal

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:13

drijven en niet aan de teugels hangen. altijd blijven drijven!! en voor opvangen maar dan wel weer kunnen en durven openen.

Succes ermee!

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:17

jij hebt t over een kleine ophouding, t klinkt misschien even heel hard maar als je een keer een GOEIE (dus harde) ophouding geeft als je paardje gaat hangen dan leert ze het ook sneller af, want de straf is 'harder', LET OP!!!: zorg wel dat je gelijk daarna ontspant, dus je hand weer naar voren doet. Geef die ophouding ook maar aan 1 teugel, je moet voor je zelf even voelen of dat je binnen teugel of buiten teugel moet zijn, dat is per situatie verschillend.... En inderdaad wat hierboven genoemd is been blijven geven. Succes! Laat je weten of het gelukt is?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:19

Dat kan ook. Maar dan wil ik wel even toevoegen. Niet Trekken!! doorkomen en trekken zijn 2 verschillende dingen. Alleen sommige mensen halen ze nog wel eens door elkaar. succes:)

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:20

Carly22 schreef:
Dat kan ook. Maar dan wil ik wel even toevoegen. Niet Trekken!! doorkomen en trekken zijn 2 verschillende dingen. Alleen sommige mensen halen ze nog wel eens door elkaar. succes:)

idd daarom dat ik ook melde dat ze gelijk weer moest ontspannen, anders gaat je paard zich aan je ergeren en in het ergste geval steigeren... dus echt gelijk ontspannen, want een touwtrek wedstrijd tegen je paard verlies je... echt waar...

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:23

haha.. ja dat is waar! verlies je gegarandeerd!!! paard is veel sterker!!

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:24

Als je paard hangt op de teugels loopt ie volgens mij teveel op de voorhand.
Probeer je paard meer op de achterhand te krijgen en hij wordt van voren lichter in de hand.

Dit kan ik overigens wel zo makkelijk stellen maar ik vind het vreselijk moeilijk om mijn paard goed op de achterhand te krijgen.

Succes met de wedstrijden in ieder geval!

sweetheart

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:24

Carly22 schreef:
haha.. ja dat is waar! verlies je gegarandeerd!!! paard is veel sterker!!

jij ook ervaring? ikke wel en ik ging vlieeeeeeeeeeggggg!!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:26

Uhm.. Ja dat deed ik dus 1 keer.. Ging niet zo heel goed... paard ging recht overeind! Ik doe het dus nooit meer!! hihi

Idd.. Hij loopt dan meer op de voorhand. en hoe krijg je hem op de achterhand?? Juist.. door te drijven en voor te sluiten maar optijd weer te openen.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:33

Mijn paard deed dat in het begin ook heel erg. Hij liep inderdaad op de voorhand en moest hem dus op de achterhand zien te krijgen. Veel schakelen en overgangen rijden en van de hand af rijden, laat maar los! Wel kleine ophoudingen om hem achter te activeren, maar zoals gezegd: blijf er niet aan hangen want dan wordt ie alleen maar zwaarder.

En verwacht geen wonderen in een week tijd. Een paard dat altijd op de voorhand loopt krijg je niet binnen een paar dagen goed op de achterhand met een mooi gedragen hoofd. Consequent doortrainen en je zult na verloop van tijd resultaat moeten gaan zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:39

Ik ga volledig met Effy mee. Let wel, het is nog een jong paard. Probeer ook met losse teugeltjes te draven, zodat ze op eigen benen leert te lopen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:41

Niet iets om zelf verder mee te gaan puzzelen en proberen op te lossen op verschillende manieren. Echt iets om zo snel mogelijk onder goede begeleiding aan te pakken.

Is het iets wat het paard van begin af aan deed, of is het de laatste tijd erger geworden? Het is nog een jong paard en paarden leren dit niet uit zichzelf, dus lijkt het mij dat de (mogelijk vorige)ruiter het rijtechnisch niet goed heeft aangepakt en het paard fout aan heeft geleerd. Om dingen weer goed aan te leren heb je echt begeleiding nodig, dus les nemen misschien een optie?

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:45

Ik ben ook voor goede begeleiding.

Iig hoe meer jij vasthoudt, hoe erger het wordt. Ga maar eens een tijdje met losse teugels rijden. Enne ophoudingen enzo... ik ben liever voor voorwaarts drijven en je hand openen, zodat ze niet kan hangen. Een paard dat hangt krijgt ook de gelegenheid om te hangen en om dan meteen weer aan dat bit te gaan trekken... ook al is het maar kort.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:33

Mijn paard deed dat ook. Waarschijnlijk had ze wat last van de rug.
Ik rij nu elke keer als ik begin aan de lange teugel en haar neus naar beneden, zodat ze haar rugspieren strekt. Eerst in stap, daarna in draf.
Daarna pak ik op. Nu loopt ze weer goed.

Overgangen rijden kan ook helpen en schijnovergangen (van draf net niet in stap gaan en weer wegrijden)

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:52

Bramblerose schreef:
Ik ben ook voor goede begeleiding.

Iig hoe meer jij vasthoudt, hoe erger het wordt. Ga maar eens een tijdje met losse teugels rijden. Enne ophoudingen enzo... ik ben liever voor voorwaarts drijven en je hand openen, zodat ze niet kan hangen. Een paard dat hangt krijgt ook de gelegenheid om te hangen en om dan meteen weer aan dat bit te gaan trekken... ook al is het maar kort.

en hier kan ik mij helemaal in vinden.

SuzannedG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:22

Ik heb altijd geleerd dat je paard alleen kan hangen/trekken als jij trekt of vasthoud.. Heb ik ook wel is gehad, heb toen een hele les aan een lang teugeltje door de bak heen gedraafd/ gegallopeerd, maar ze heeft het wel afgeleerd, nu is een ophouding voldoende..

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:22

Je paard loopt op de voorhand, hij zoekt steun op jouw hand met lopen omdat zijn balans nog niet goed is en niet sterk genoeg is in de achterhand om zichzelf te dragen (dit is ook niet zo raar want hij is nog jong).
Persoonlijk zou ik niet als een idioot gaan drijven en m over zn tempo jagen want dan wordt ie nog zwaarder van voren terwijl je dat nou juist niet wilt. Als je aan het rijden ben moet je veel schakelen dus dan weer een overgang dan weer een schijnovergang zodat de achterhand geactiveerd wordt en daar sterk wordt en zo kan hij in balans gaan lopen en uiteindelijk gaan dragen.