Paard wil niet hals strekken in draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard wil niet hals strekken in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:21

Halllo.

Ik zit een beetje met een probleemje. Mijn haflinger wil haar hals niet strekken als ze draaft. In stap gaat dit allemaal perfect en blijft ze ook wel nagevelijk, maar in draf wil ze m niet eens zonder nagevelijk heid strekken en wil ze alleen dr neus naar voren steken? Ik heb laatst wel een uur geprobeert om haar hals te laten strekken in draf, maar het gaat gewoon niet?

Help .

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:46

Een uur hameren op hetzelfde? Tja, even wat meer aandacht aan iets besteden kan ik me voorstellen maar een uur lang (achtereenvolgens) hetzelfde gaan doen van je paard. Nee, dat kun je volgende keer denk ik beter anders aanpakken door af en toe eens kleine stukjes te proberen met andere oefeningen (die wel goed gaan) tussendoor.

Rijd je je paard wel goed voorwaarts op je been nageeflijk? Zodra dat niet het geval is en je geeft voor de ruimte valt ze misschien compleet uitelkaar. Ze loopt niet ontspannen en over de rug dan en kan ook niet nageeflijk lopen dan. Hoop dat je snapt wat ik bedoel

Probeer eens op een grote volte, goed je paard aan het (binnen)been te rijden en dan het hals strekken. Zodra je paard ontspant laat je de teugels een klein beetje door je vingers vieren. Alles behalve ineens losgooien. En ondertussen dus je paard goed aan het been voorwaarts houden.

Heb je misschien les, kaart het aan bij je instructrice. Die ziet wat er gebeurt en kan je een stuk beter tijdens het rijden zelf helpen..

CK88

Re: Paard wil niet hals strekken in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:56

Roseane schreef:
Halllo.

Ik zit een beetje met een probleemje. Mijn haflinger wil haar hals niet strekken als ze draaft. In stap gaat dit allemaal perfect en blijft ze ook wel nagevelijk, maar in draf wil ze m niet eens zonder nagevelijk heid strekken en wil ze alleen dr neus naar voren steken? Ik heb laatst wel een uur geprobeert om haar hals te laten strekken in draf, maar het gaat gewoon niet?

Help .

ga het proberen in een slakken tempo.
Dus echt heel heel langzaam draven, en dan na laten geven en hand iets naar voren doen, gaat die paar keer stappen, geeft niks, gewoon weer aandraven en zelfde weer doen.

Waarom in zo'n langzaam tempo? Een paard moet de spieren ij zijn rug optimaal gebruiken bij het halsstrekken en dat is voor paarden die het niet kennen heel zwaar en moeilijk, en die proberen er onderuit te komen door harder te gaan draven.

Misschien voelt het heel sloom, en dat hij helemaal niks meer doet, en maar loopt te sloffen, maar dit is echt de manier dit te leren.

Als hij je hand volgen wil, kun je het tempo wat opvoeren, en en van achter weer wat meer activeren

Su6

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:15

sorry nimmerdor maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb altijd geleerd dat als een paard niet goed voorwaarts loopt het de hand ook niet mee kan nemen. Daarom zou het in een slakkentempo juist moeilijker zijn om hals te strekken. Als een paard het langzame tempo niet gewent is, en daarmee ook nog gaat rommelen, kan je denk ik beter in een normaal gelijk tempo draven en m dan uitnodigen met je hand. Als je voelt dat het paard minder druk legt op de teugels, dan is zachtjes je been er aan leggen meestal al voldoende. Dan zoekt hij het bit weer op en daalt zo steeds wat dieper.
Succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:48

Nimmerdor, ik snap wel een beetje waar je naartoe wilt. Maar dan moet je er niet bij vergeten te zeggen dat dat langzame tempo actief op het been gereden moet worden. Dus meer richting laag tempo omdat van achter been wordt gegeven en het paard actief moet lopen en van voren wordt tegengehouden. Beetje richting verzamelen, om te voorkomen dat het paard uit elkaar valt tijdens het halsstrekken bedoel je dan lijkt me?!

Maar aan de andere kant is juist door dit te proberen de kans groot dat het paard zijn rug vastzet waardoor hij ook niet gemakkelijk kan nageven tijdens het halsstrekken..

P.s. topic strater meldt dat het probleem is dat haar paard met de neus naar voren gaat lopen en niet zozeer het tempo dat haar probleem is (maak ik eruit op tenminste )

Tien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:30

Bienotje schreef:
Probeer eens op een grote volte, goed je paard aan het (binnen)been te rijden en dan het hals strekken. Zodra je paard ontspant laat je de teugels een klein beetje door je vingers vieren. Alles behalve ineens losgooien. En ondertussen dus je paard goed aan het been voorwaarts houden.

Heb je misschien les, kaart het aan bij je instructrice. Die ziet wat er gebeurt en kan je een stuk beter tijdens het rijden zelf helpen..

Mee eens.
Bij mijn paard hielp het ook om te belonen. Als ze dan haar neus wat naar beneden deed, zei ik direct braaf, goedzo.
En dat heeft goed geholpen.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:32

Bienotje schreef:
Nimmerdor, ik snap wel een beetje waar je naartoe wilt. Maar dan moet je er niet bij vergeten te zeggen dat dat langzame tempo actief op het been gereden moet worden. Dus meer richting laag tempo omdat van achter been wordt gegeven en het paard actief moet lopen en van voren wordt tegengehouden. Beetje richting verzamelen, om te voorkomen dat het paard uit elkaar valt tijdens het halsstrekken bedoel je dan lijkt me?!

Maar aan de andere kant is juist door dit te proberen de kans groot dat het paard zijn rug vastzet waardoor hij ook niet gemakkelijk kan nageven tijdens het halsstrekken..

P.s. topic strater meldt dat het probleem is dat haar paard met de neus naar voren gaat lopen en niet zozeer het tempo dat haar probleem is (maak ik eruit op tenminste )

zo bedoel ik het idd, hij mag niet tegen je been gaan plakken.

Ik werk met heel veel jonge paarden, en weet uit ervaring dat ze nogal snel onder je vandaan willen lopen als je het in een te hoog tempo doet.
Voor onze jonge dressuurpaarden werkt het perfect, en ze zetten juist NIET de rug vst dan, dan doen ze wel als ze wel de neus in het zand drukken en onder je vandaan hobbelen

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:38

Je paard moet eerst wel goed nagevelijk en ontspannen willen draven, dan gaat ie vanzelf wel naar beneden, omdat ie het dan fijn vind om zo te lopen.
Bij het halsstrekken gaat het erom dat het paard over de rug loopt of niet, als ie dat niet doet wil ie ook neit hals strekken.
Wat hier boven ie gezegt is de goede manier en probeer er niet te veel op te hameren.

judithh

Re: Paard wil niet hals strekken in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:32

een paard moet eerst goed ontspannen lopen en aan de hulpen zijn, de rug ontspannen, en dan kan het dier pas goed halsstrekken.
dus zorgen dat je basis goed is dan volgt de rest vanzelf!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:46

Bedankt iedereen! Ik ga het allemaal eens proberen .