Hoe verbeter je de conditie van je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iksandra3

Hoe verbeter je de conditie van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:11

Hallo allemaal.

Ik heb een 10 jarige lekkere, eigenwijze, superlieve fjord...

Ik heb even een vraagje over hoe ik nou meer conditie met hem op bouw, want zijn galop in een bak is echt super slecht 1 rondje en meneer is moe, of heeft geen zin meer,

nu wil ik misschien wel wedstrijden met hem gaan rijden na 5, 6 jaar, maar dan wil ik wel graag, dat hij ook goed en netjes galopeert, in stap en draf loopt meneer altijd netjes aan de teugel, maar galop dus niet,
Om te beginnen dacht ik; dan moet zijn conditie beter (oftewel voorwaarts, maar om goed voorwaarts te kunnen galoperen moet je toch ook wel een conditie hebben van meer dan 0.1), maar hoe bouwen jullie de conditie van je paard op?

- veel overgangen rijden, stap, draf schijnovergangen,
- stomweg gewoon recht uit op een buitenrit de hele tijd laten draven of galoperen tot je zelf moe wordt
- elke dag bewegen al is het maar 10 min. stappen
- longeren en dan laten draven / galoperen tot je er duizelig van wordt?

Kortom hoe doen jullie dat nou?

Alvast bedankt voor het reageren.

Groetjes Sandra

_Dunja_

Re: Hoe verbeter je de conditie van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:23

Heel veel overgangen rijden is heel goed voor de conditie.
Ook lekker lang stappen bijvoorbeeld langs de weg.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:08

By ons gaan ze met jonge paarden (zonder conditie) veel buiten ryden, dan niet crossen ofzo hé, maar in draf gewoon stevig doorryden, en heel veel draven ook, en soms (meestal zelfs niet) een rustig (ja, met jonge paarden) galopje. Maar vooral veel draven, ze zyn dan wel meestal 2.5 tot 3 uurs onderweg, in't begin wel zwaar voor die beestjes, maar na een maand of 2 (als je dat 2 of 3 x in de week doet) hebben ze wel een super conditie ! En natuurlyk kan het ook zyn dat je je Fjord wat by moet voeren, daar worden ze ook een pak frisser van !

Juud87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:12

hmm, ik blijf dit even volgen, misschien heb ik binnenkort een verzorgpony, die een conditie van -10 heeft..

en inderdaad, veel overgangen, buiten lekker lange tochten rijden (wel opbouwen qua snelheid). enneh.. succes

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:33

Als het galoperen slecht gaat omdat je paard geen zin lijkt te hebben, dan heeft dat denk ik weinig met conditie te maken..

Maar ok, wanneer je aan de concitie wilt werken van je paard zul je hier voroal tijd in moeten steken. Regelmatig rijden en dan ook echt daadwerkelijk wat doen. Niet zomaar even 10 minuten op het gemakje langs de weg lopen maar dan minstens een uur lijkt me. Verder bv longeren en dan niet doelloos 15 minuutjes rondjes laten sloffen maar daadwerkelijk actief laten lopen. Verder heel veel rijden, overgangen en dergelijke maar ook vooral regelmatig weer aangalopperen en na een lange zijde galop weer terug. En dat later weer een keer. Begin met eerst een half uur intensief rijden bijvoorbeeld en bouw dit naarmate je verder bent uit naar een bv een uur.

P.s. het is goed dat je aan de conditie van je paard wilt werken. Fjorden hebben nogal eens de aanleg om meer overgewicht te hebben dan andere paarden en elke keer tijdens het rijden etc. moeten ze dit extra gewicht meenemen. Daar hebben ze zeker wel een beetje conditie bij nodig..

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:38

Intervaltraining, aantal minuten draven, dan weer stappen en dat zo opbouwen. Dit kan ook met de galop.

De draf is voor het paard trouwens zwaarder dan galop.
In draf gaat de hartslag namenlijk sneller omhoog.

iksandra3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:54

Hey allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Peter heeft ook inderdaad de neiging tot overgewicht
Ik probeer zoveel mogelijk met hem te bewegen. Hij krijgt ook weinig brok, smorgens een handje, en savonds en als meneer gelopen heeft dan krijgt hij ook.
Hij krijgt bij mij eten naarmate hij beweegt zeg maar....

Groetjes sandra

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:01

Tien schreef:
Intervaltraining, aantal minuten draven, dan weer stappen en dat zo opbouwen. Dit kan ook met de galop.

De draf is voor het paard trouwens zwaarder dan galop.
In draf gaat de hartslag namenlijk sneller omhoog.

Dit is een heel erg goede training!

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:11

iksandra3 schreef:
Hey allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Peter heeft ook inderdaad de neiging tot overgewicht
Ik probeer zoveel mogelijk met hem te bewegen. Hij krijgt ook weinig brok, smorgens een handje, en savonds en als meneer gelopen heeft dan krijgt hij ook.
Hij krijgt bij mij eten naarmate hij beweegt zeg maar....

Groetjes sandra

volgens mij moet je je paard gewoon op vaste tijden voeren hoor! niet hoe meer hij beweegt, hoe meer hij krijgt.. of zie ik het nou verkeerd? en lang stappen is heel goed, als je een stapmolen tot je beschikking heb zal ik er elke dag wel in ieder geval een uurtje gebruik van maken. en als je hem dan zo vaak mogelijk beweging geeft, en hem ook weer na het rijden een half uutr in de molen zet, ( als je die heb natuurlijk dan gaat zijn conditie volgens mij erg snel vooruit en als je geen stapmolen heb, zal ik ook zo vaak mogelijk aan de hand stappen. en veel overgangen maken met rijden natuurlijk..

denice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:18

volgens mij moet je gewoon vaker gaan rijden. en dan flink doorrijden. en doorzetten als hij het opgeeft met galop. het klinkt meer als een probleempje in discipline dan dat hij daadwerkelijk moe is.
probeer elke dag te rijden, als je goed instapt kun je veel vragen van een paard hoor. en dan gewoon leker doorrijden als je paard moe begint te worden. als je nooit door het punt heengaat dat hij moe begint te worden, wordt de conditie ook niet veel beter.
misschien kun je in het weekend als je veel tijd hebt een flinke buitenrit maken? gewoon rustig opbouwen en ze houden het een hele tijd vol hoor.
ga eens een eind fietsen met je paard (jij op je fiets, paard ernaast ) als je een erg mak paard hebt waarbij dit mogelijk is. zoek een hele rustige route op en laat je paard een half uurtje naast je fiets draven. maar je kan er natuurlijk ook op gaan zitten.
als je samen met iemand anders buiten gaat rijden, hou je het langer vol.
er zijn zoveel mogelijkheden!
heel veel succes!

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:51

zorgen dat je je paard ongeveer 5a6 keer per week rijd. na een poos zul je merken dat hij het langer vol houd. ook is goed voer erg belangrijk. zorg dat je paard genoeg energie binnenkrijg. succes!!

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:54

Ik zit even bij je profiel te kijken maar mooie aftekeningen heeftie op zijn hoofd zeg!

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:17

Wij rijden gewoon veel kilometers met de paarden en dan in een gewoon lekker drafje.

En gewoon in de bak rijden steeds wat langer.

iksandra3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 17:21

@ oliviaatje:
Hij krijgt ook op vaste tijden voer, sochtends en smiddags en savonds, alleen als hij gereden heeft dan krijgt ie wat extra's

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:45

Mijn pony heeft door een blessure heel lang stil moeten staan, ik bouw de rij tijd langzaam op. Dat zou ik ook bij jou pony doen.. Steeds iets langer galloperen.. en heel rustig en voorzichtig opbouwen!!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:48

Ook aan de longe kun je daaraan werken....

sterkte!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:47

Als je je eigen conditie wil verbeteren, moet je ook min 3 x per week flink bewegen (sporten). Dat geldt ook voor je paardje. En idd gelijkmatig voeren, wat extra's als hij echt hard heeft gewerkt mag best (belonen) maar als hij al dik is, zou ik dat niet met krachtvoer doen maar gewoon met appel, peen e.d. Het te dik zijn heeft ook invloed op zijn conditie hoor (dikke mensen hebben daar ook moeite mee). Dus wat vaker werken met je paard (rijden of longeren). Dan zal je zien dat het vooruit gaat.

polak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:57

veel Overgangen Rijden Veel stappen Longeren.. En zet hem niet te zwaar ophet voer denk ik ook.!En geef hem ook op een vaste tijd voer is ook belangerijk

Nou Sucses.

Gr