Lusitana schreef:Een paar dingetjes. Bandages hebben geen nut en kunnen meer verpesten dan je vermoed. Ze warmen de pezen op, die daardoor zwakker worden. Meer kans dus op blessures waar je ze juist tegen wilt beschermen... Pezen moet je altijd proberen zo koel mogelijk te houden. Het kan natuurlijk leuk zijn om je pony eens gek uit te dossen (ik ben ook jong geweest), maar werk niet standaard met bandages.
De sperriemen zitten te strak. Een neusriem is er om OVERMATIG openen tegen te gaan, maar niet om de kaken op elkaar te binden. En zo drukken ze ook nog eens de neusgaten wat dicht, niet bevordelijk voor de ademhaling. Overigens, als de aanleuning klopt, heb je helemaal geen neusriem nodig, want dan heeft de pony ook geen behoefte zijn mond open te sperren...
Op de meeste foto´s doen jullie erg jullie best om de hoofden van de ponies naar beneden te forceren. Als jullie dat rijkunstig voor elkaar zouden krijgen, zag het er veel beter uit.
Foto 2. Amazone kijkt naar beneden. Dit gaat meestal gepaard, zoals hier, met ronde schouders en een verkeerde handhouding. Je bent niet aan het rijden. Je zit op een pony waarvan je het hoofd naar beneden wilt , en onbweust doe je het zelf voor. Pony loopt op de voorhand. Beter is het om trots rechtop te blijven, kijken waar je heenwilt, een fiks tempo erin te zetten, van daaruit wat op te vangen. Geef je pony ook wat tijd om (door oefeningen) tot ontspanning te komen!
fotos 7: Janose heeft daar een te lange teugel, maar ik neem aan dat ze die net oppakt, na halsstrekken, zo ziet het er in elk geval uit.
Ook als je op een hindernisje af gaat, moet je aan je houding denken. In de eerste plaats je onderbeen verder naar achteren brengen, met je enkel op de lijn van je heup. Als we hier de pony onder je wegtrokken, viel je op je gat. Je moet altijd zo op een pony zitten, dat als hij weg gepoetst wordt, je gewoon met gebogen benen op de grond staat in evenwicht. Je handen zijn plat. Met platte handen kun je niet vanuit je pols werken. Je moet dus of met je ellebogen gaan werken of je hebt gewoon een stugge hand. Een verbinding met de paardenmonmd moet altijd zo elastisch mogelijk zijn. Probeer je arm los te laten hangen vanuit de schouder, de ellebogen, met duidelijke knik erin) bij je zij en je handen dragend rechtop, een handbreedte uit elkaar en ongeveer een handbreedte boven de schoft, vandaar uit kun je dan door je polsen te buigen ophoudingen maken (of stelling vragen bv) en door je handen te kantelen (pinken naar je toe) halve ophoudingen.
Foto 8:In verlichte zit moet je een holle rug trekken. De handen mogen naast de ponyhals komen en daarbij moeten de teugels natuurlijk flink korter aangenomen worden. Onderbeen wat meer naar achteren. Ik vermoed dat je niet voor je uit kijkt. Je pony doet geen fanatieke sprong. (Naar beneden kijken werkt remmend, sommige ponies stoppen gewoon voor een sprong als je er niet overheen kijkt).
Foto 9: Helemaal niet onaardig. Je beugels zouden wat langer mogen, maar je mag van mij ook kort rijden. Wel hoort de knie naar benden te wijzen. Je bovenbeen dus iets vertikaler, je onderbeen nog iets verder naar achteren en je hakken laag. Je handen staan wat beter, lijkt het en er zit dan ook meer ontspanning in de pony. Je kijkt wel naar benden, maar dat gaat niet gepaard met ronde schouders, voor zover ik kan zien.
Foto 11:De reden waarom zijn hoofd "niet zo lekker loopt" is omdat je handen niet zo lekker zitten. En geloof me, ik zit dit niet te typen om jullie af te katten, ik zie dat jullie best wat kunnen, maar het is voor verbetering vatbaar. Hetzelfde verhaal gaat hier op. Als je je handen zo naar beneden drukt, worden ze stug. Op een stugge hand, krijg je een terugtrekkende pony. Hoe elastischer jouw handen, hoe beter de aanleuning, hoe meer ontspanning en nageeflijkheid. Probeer dat te onthouden. Dus wel druk, maar meegaan met de beweging en vooral geen enkel deel van je arm stijf maken, tenzij je een (halve) ophouding maakt. als je arm losjes is en de verbinding elastisch, reageert je pony op veel kleinere hulpen, probeer het maar eens. Behalve de handen, vind ik je houding daar erg mooi. Het ziet er soepel en licht uit, je kijkt in de richting die je gaat.
Foto 12: Hele mooie beenhouding van Janise. Rug lijkt bol door de jas, maar ik denk dat ze rechter op zit dan het lijkt. Wel kijkt ze weer naar beneden. Wat valt daar precies te zien? Ook halthouden is rijden, en je hoort dus te kijken in de richting die je zult gaan. Anders kun je ook geen actieve overgang naar voren te verwachten, maar ik neem aan dat ik naar een soort pauze zit te kijken en niet echt naar het oefenen van halthouden, want de teugel hangt los.
Foto 13:Leuk geposeerd, niks op aan te merken, behalve weer stijve armpjes van jou.
Foto 14:Weer die platte handjes. En je kijkt schuin. Naar beneden kijken is niet goed, maar zo schuinhouden is ook slecht, want daarmee komt meestel meteen een schouder lager en knik je in in de heup. Recht tussen de oren van je pony door kijken.
Foto 15: Mooie zit voor galop aan de lange teugel, jammer van de opgetrokken benen!
Foto 16:Jij, mooi, alleen dus niet schuin naar beneden kijken. Janise, naar beneden gedrukte handjes, dus star, dus weerstand in je pony. Wel mooie zit!
Foto 17:Ziet er mooi uit, alleen de hakken wat lager en niet naar de manen staren.
Foto 18:Ook hier naar voren kijken, je helpt je pony niet met naar beneden blikken, als je rijdt (en halthouden is ook rijden) altijd kijken in de richting die je gaat. Handen (weer plat) staan duidelijk vast, met uitgestoken ellebogen. Je knieën komen van het zadel, waarschijnlijk omdat je met je hak of achterkant van je kuit drijft. Je hoort te drijven met de binnenbovenkant van je kuit, het deel net onder de knie dus, wat tegen het zadel ligt.(vandaar dat je beugels best langer kunnen, je hoeft niet met je hak bij je pony te komen).
Foto 19:Weer kijkt Janise naar beneden en de handen mogen een stuk hoger, zodat ook de hals wat meer opgericht raakt en het hoogste punt achter de oren zit.
Foto 20:Helemaal niet slecht. Echt actief aan het rijden, met je handen in gesprek met je pony, alleen de hak trek je op (ik vermoed dat je met je hakken drijft). Maar dit is dan weer 1 van de goede plaatjes.
Foto 21:Hoewel een mooie beenhouding, weer dat naar benden kijken en proberen de pony met zijn hoofd op de loodlijn te krijgen. Hij staat er hier achter. Halsje mag wat rechterop komen. Ik zie bij deze pony steeds uitersten. Of met uitgestoken nek, of te rond en (op of) achter de loodlijn met de neus. Probeer een middenweg te vinden!!! Dat gaat je lukken door veel zit en been, en elastische teugelvoering.
Foto 22:Weer zo´m mooi plaatje.
Al met al denk ik dat jullie goed kunnen rijden, maar het is jammer dat jullie af en toe te stug worden met de armen/handen om de ponyhoofden in een houding te dwingen.
Ik zie bij jou wel wat mooie plaatjes van ontspanning ertussen.
Probeer echt goed voorwaarts te rijden! Dat is niet hetzelfde als hard. Actief, maar in een gecontroleerd laag tempo.
Veel figuren en overgangen rijden, dan krijg je het snelst ontspanning en controle.
Ik hoop weer eens foto´s van jullie terug te zien met vooruitkijkende amazones met elastische teugelvoerig via ontspannen armen en dragende, rechtopstaande handen. Want dat zal echt een verschil maken!
er zitten veel goede tips tussen ,,, en ja ik weet dat ik omhoog moet kijken !! maar daar heb ik echt heel veel last van . soms lukt het wel maar . maar ik ga der zeker aan werken dus als ik de volgende keer weer foto's maakt dan zal ik zorgen dat ik me hofd rechtop hou .
soms vind ik het commentaar wel erg kritisch.
maar ik op die haflinger . ik rij nog maar een half jaartje , verder heb ik nooit paard gereden ,, ja op een shetlandere wel is . maar ik vind voor me eigen dat ik al een stuk voor uit ben gegaan .
maar aan deze tips heb ik wel heel veel , want sommige mensen die zeggen alleen maar mooie pony en zo. dus heel erg bedankt .
Gr. janise (meisje op die haflinger
)