Zwaar Sloom Probleem*

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiiZelff

Zwaar Sloom Probleem*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:35

Heejj
Ik heb een probleem.
Ik ben nu zover dat ik mijn lievelings pony goed omlaag krijg in de draf vauit een hoog tempo maar hoe meer ze rond gaat hoe langzamer ze gaat lopen en dan drijf ik helpt niks...
Heeft iemand een tip voor mij??
Liefs, Lotte

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:51

longeren met bijzetteugels, dus vraag aan iemand die daar verstand van heeft, je te helpen met het longeren en dan komt het wel goed. je paard moet ook meer getraind worden op de achterhand. vraag maar eens op les ofzo, daar zullen ze je wel helpen.

caro_vt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:54

Ik vermoed dat je je eens moet verdiepen in het hoe en waarom van een paard aan de teugel laten lopen.
En op zoek gaan naar een goede instructeur die je daarbij kan helpen.
Succes.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:57

veel mensen denken inderdaad, hup beetje trekken van voren en paard loopt in DE KRUL. dus er ontstaat zo'n dom knikje in de hals, wat dus niks met aan de teugel te maken heeft en zo het paard dus verpest, er moet echt iemand bij komen inderdaad die wel weet hoe het moet, veel succes verder hoor

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:00

Ik denk dat je streng moet zijn.
Als ze niet reageert op been, geef je een schop, nog geen reactie tik met de zweep. Ik ben daar nu ook mee bezig bij mijn paard.

Het is ook makkelijk dat je les hebt zodat degene in de gaten kan houden dat je goed en genoeg been geeft.

Vayo

Re: Zwaar Sloom Probleem*

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:04

Hoi,

je moet voorwaarts neerwaarts rijden! Jij begint met het neerwaartse en gaat daarna verder met het voorwaartse....wat niet lukt. Je pony moet eerst aan de hulpen staan en een actieve achterhand hebben die ondertreed voordat hij aan de teugel kan lopen. Nu praat je (waarschijnlijk) enkel over een vals knikje. Volgt de pony ook je hand? Dus wanneer jij met je hand naar voren gaat volgt hij dan met zijn neus? Een paard moet je van achter naar voren rijden, jij bent nu enkel van voren bezig!!!

Eerst moet je terug naar de basis: het paard moet aan je been zijn. Let nu niet op de hoofd-halshouding (het aan de teugel lopen) van je pony!!! Dat komt later allemaal wel. Stap er op en zorg dat de pony van begin af aan voorwaarts is (ook tijdens instappen/uitstappen met lange teugel!). Geef normale kuitdruk, reageert hij niet zoals je wilt dan niet nog eens een paar keer aandrijven, maar dan geef je gelijk een mep met de zweep. Reageert hij goed dan beloon je hem en rij je door. Het is erg belangrijk dat je dit heel consequent doet en dat je hem beloont wanneer hij voorwaarts gaat. Dus niet de ene keer toelaten dat hij niet reageert en de andere keer wel een tik geven! Let wel op dat wanneer je een mep met de zweep geeft je hem ruimte van voren geeft om voorwaarts te gaan. Je moet zorgen dat je hem niet tegenhoud door aan de teugels te trekken, ook al gaat hij even wat harder dan je wilt. Beloon hem dan en neem hem rustig terug.

Daarnaast is het erg belangrijk dat je veel tempowisselingen maakt, overgangen rijdt en figuren zowel in stap, draf als galop. Probeer om nooit een heel rondje over de hoefslag te rijden zonder dat je pony een oefening heeft moeten doen. Door overgangen en tempowisselingen te rijden zal hij beter aan je been worden en zal hij zijn achterhand verder onder zijn lijf brengen.

Jij zegt dat je je pony vanuit een hoog tempo aan de teugel krijgt. Maar bedenk actief lopen heeft helemaal niets te maken met hard laten lopen!!!

Pas wanneer je pony aan je hulpen staat kun je gaan denken aan het neerwaartse. Ik denk dat je eerst moet beseffen dat het is ook geen kwestie van je paard aan de teugel rijden. Het is geen kunstje. Bij een paard dat aan de teugel loopt spreek je van ontspanning. Het is ook een kwestie van je pony goed aan kunnen voelen.

Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, je pony moet zelf jouw hand opzoeken! En vraag jezelf ook eens af waarom je je pony aan de teugel wilt hebben lopen. Is dit om hem ontspannen en goed over zijn rug te kunnen laten lopen of puur om het plaatje???

Waar jij op moet focussen is je pony lekker aan het werk te hebben.
Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet spelen of knijpen met je handen o.i.d. Maak je pony lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Zet je pony echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat een paard dan losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken.

Maar het aller belangrijkste is gewoon dat je goede instructie hebt die je hier goed mee begeleid!

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:27

Ik rijd op een manege en op een manege pony..!!
En er is een instructrice bij maar die kan natuurlijk niet alleen mij de aandacht geven.!!
Ik zal zaterdag vragen of ze me wil helpen..!!
Heel Erg bedankt alvast..!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:38

Oh okee!!! Dat maakt het natuurlijk een stuk moeilijker, omdat je er waarschijnlijk maar één keer in de week of misschien wel minder op rijd!

Toch zou ik dan eerst zorgen dat die pony aan je been is al duurt dat de hele les! Om die pony ''naar beneden te rijden'' als hij niet eens aan je hulpen staat en de achterhand niet actief is heeft totaal geen zin en dit kun je ook niet ''nageeflijk'' of ''aan de teugel lopen'' noemen. Het is dan niet meer dan een valse knik! Dus probeer hem echt aan het werk te zetten en hem consequent aan te pakken. Misschien kun je een keer priveles krijgen op die pony?

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:13

Ja ik rijd maar een keer in de week en niet eens elke zaterdag..!!
Maakt het inderdaad erg moeilijk.!!
Ik zal is een keer vragen of ik door de weeks een keer kan komen rijden..!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:57

Kwestie van goed je prioriteiten bedenken. Een paard rijd je van achteren (met beenhulpen) naar voren naar je hand toe. Daarmee lopen ze nagevelijk. Zodra het paard wat je rijd wel van voren nageeflijk lijkt, maar je hem niet van achteren af actief rijdt is dit schijn-nagevelijk. Er schort wat aan het tempo, paard is niet voorwaarts op je been. Dus ik zou denken dat je eerst hieraan moet werken. Juist in de manegelessen, zorg dat het paard goed voorwaarts en actief loopt en reageert op jouw hulpen. Daarna pas belang hechten aan het oefenen om een paard nageeflijk te laten lopen. Zodra je dat wil forceren en wil gaan afdwingen door te oefenen ben je rijtechnisch niet op de goede weg bezig.

Succes..

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 11:00

Heey Lotte,

Ik neem aan dat het hier om Paloma gaat. Ze KAN wel vlot lopen maar ze is erg flegmatiek. Misschien kun je eens aan Yoni wat tips vragen want die reed haar altijd wel door en daar liep ze ook nog eens redelijk.

Groetjes Angelique