hoe leer je je paard wijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

igor001

hoe leer je je paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:12

hoihoi

tsjaa de titel zegt het al.. hoe kan ik mn paard leren wijken voor het been? er werd mij gezegt om hem op een volte te zetten en dan steeds verder naar buiten te rijden.. wat vinden jullie? of weten jullie misschien een andere manier?

-xxx- ingrid

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:21

Hoi,

allereerst kun je natuurlijk op de volte gaan rijden en deze openen en sluiten. Je laat dus je paard een paar stappen zijwaarts naar buiten of binnen doen terwijl deze voorwaarts is.

Zelf heb ik mijn paard het wijken geleerd van de hoefslag richting de A-C lijn toe. Dit op aanraden van mijn instructeur, omdat veel paarden zich 'aangetrokken' voelen tot de hoefslag en dan juist snel over de buitenschouder vallen tijdens het wijken. Ik zorgde dat ik door de hoek was en reed een paar passen rechtuit. Dan legde ik mijn buitenbeen iets naar achter en zorgde ik met mijn binnenbeen dat mijn paard voorwaarts bleef. Mijn handen plaatste ik in het begin iets naar binnen om het voor mijn paard iets duidelijker te maken. Als mijn paard een paar stappen zijwaarts deed beloonde ik hem gelijk en reed ik verder rechtdoor. Het aantal passen wijken heb ik steeds iets verder uitgebouwd.

Er belangrijk is dat je paard niet in tempo terugvalt!!! Zorg dat hij voorwaarts blijft. Liever voorwaarts en 3 passen zijwaarts dan 10 passen zijwaarts waarbij je paard niet voorwaarts meer is!!!! Succes!!!

Juco

Re: hoe leer je je paard wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:28

Ik leer het ze door voorbij de middellijn af te wenden en ze dan naar de hoefslag toe te laten wijken. (omdat het paard uit zichzelf al naar de hoefslag wil zal hij eerder begrijpen dat hij op zij moet).

Ik doe mijn beide handen een beetje naar de richting waar we heen willen. Beenhulpen zijn hetzelfde. Ik zeg ook vaak "om" .
Dat doe ik op stal ook als ik ze opzij zet.

Over de buitenschouder weglopen is geen probleem om te corrigeren.

De meeste paarden snappen al snel dat ze opzij moeten en dan kun je het wijken gaan doen volgens het boekje.
nog nooit een paard gereden die het niet begreep.

Vergeet niet BRAAF te roepen als het goed gaat!
Succes

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:58

je kunt ook starten met op de grond wijken voor druk. Hierdoor later makkelijker om het onder het zadel te oefenen, omdat je paard het principe "wijken voor druk" kent. Verder is het een goede methode om te beginnen met volte sluiten en openen. het is verstandig om er vooral in het begin iemand bij te hebben zoals je intructrice, deze kan dan mee kijken of je de hulpen goed geeft, en hoe je houding is (mensen gaan sneller scheef zitten). en daarnaast kan ze meekijken of je paard het begrijpt.

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:09

Juco schreef:
Ik leer het ze door voorbij de middellijn af te wenden en ze dan naar de hoefslag toe te laten wijken. (omdat het paard uit zichzelf al naar de hoefslag wil zal hij eerder begrijpen dat hij op zij moet).

Succes

Dit zou ik doen na het wijken op de volte. Dus volte iets verkleinen en dan dmv je binnenbeen de volte iets vergroten. Snapt hij dit dan zou ik op de derder hoefslag ofzo gaan rijden en dan te wijken naar de hoefslag.

Het wegvallen over de buitenschouder gewoon opvangen met de buitenteugel en tegelijkertijd omdrukken met je binnenbeen. Ik zou niet beginnen met vanaf de hoefslag naar binnen te wijken, omdat dit toch een stuk lastiger is dan naar de hoefslag toe!

Veel succes ermee!

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:16

ik heb gemerkt dat ze het het makkelijkste oppakken als je het ze ook makkelijk maakt, als je de binnenhoefslag oprijd laat je hem tegelijkertijd al naar de hoefslag lopen en geef je de hulpen voor het wijken, als je dat een paar keer herhaalt hebt rijd je eerst een paar passen recht uit en geef je weer de hulpen voor het wijken, dan pakken ze het altijd direct op, en als dat goed gaat kun je vanaf de ac lijn gaan wijken, voor de eerste keer is dat wel een heel eind vind ik persoonlijk. mijn paard had het na een paar keer oefenen al onder de knie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:17

Ik doe het precies zo als Breilting
En dat snappen ze dan idd allemaal snel

LittleKathy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:00

Breitling schreef:
ik heb gemerkt dat ze het het makkelijkste oppakken als je het ze ook makkelijk maakt, als je de binnenhoefslag oprijd laat je hem tegelijkertijd al naar de hoefslag lopen en geef je de hulpen voor het wijken, als je dat een paar keer herhaalt hebt rijd je eerst een paar passen recht uit en geef je weer de hulpen voor het wijken, dan pakken ze het altijd direct op, en als dat goed gaat kun je vanaf de ac lijn gaan wijken, voor de eerste keer is dat wel een heel eind vind ik persoonlijk. mijn paard had het na een paar keer oefenen al onder de knie

Zo werkt het idd goed, wat ook makkelijk is in het begin is je instructrice als drijver te gebruiken, die dwingt het paard dan al iets meet opzij te gaan, geef dan wel de hulpen voor het wijken.

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:34

je kan ook je gewicht iets naar de kant verplaatsen waar je heen wil heeft bij mijn paard heel goed geholpen

igor001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 19:48

oke.. heel heel heel erg bedankt voor jullie reactie! en k zal t jullie laten horen of t lukt!

Noeni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:17

Wij hebben het dus geleerd op de manege, je kunt het in verschillende tempo's doen, je wend bijv. bij A Af en gaat zo naar B, en tegelijker tijd stuur je je paard met bijde teugels naar de B, en leg je been wat verder naar achter dan gaat zijn achterbeen ook mee Ik hoop dat je er wat aan hebt! Bij ons noemen ze het wijken voor de kuit