eigen benen kapot lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hakkie

eigen benen kapot lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:04

wie kan mij helpen???? mijn shet loopt met rijden en in de stapmolen enzo elke keer zijn eigen kootholtes open....meestal 1 kant en gister 2kanten.. hij heeft achter al strijklappen om en heb al bij de ruitersport zaak gevraagt maar die weten ook niet wat ik er tegen kan doen. bandages help niet want t is echt zn kootholte.... wie o wie helpt mij????
ook krijg ik hem niet aan de teugel.....

groetjes

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:22

Daar had ik ook last van, maar ik heb nu kootholtebeschermers . Dat zijn lapjes neopreen met klitteband die je om de kootholte doet. Ik ken alleen maar 1 winkel die ze heeft.

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:25

Hoi,

dus als ik het goed begrijp trapt hij met zijn achterhoeven de kootholtes open van zijn voorbenen? En zijn het echt de koten of meer de ballen van de hoef? Als het meer de hoefballen zijn kun je eens denken aan springschoenen. Springschoenen dekken ook de hoefbal en een deel van de koot af. Je hebt ook scalpers, die beschermen de bal van de hoef, maar zijn wel vaak duurder dan springschoenen (http://divoza.com/isroot/DivozaStore/li ... _20354.jpg). En als het echt de koot van de hoef is kun je misschien eens een pm aan mijn voorganger sturen voor het adres van die winkel. Ik heb er ook nog nooit van gehoord van die dingen, maar misschien zijn die dan wel ideaal voor jouw shet. En anders zou je nog kunnen denken aan 3 in 1 beschermers in combinatie met springschoenen. Beide dekken een gedeelte van de koot af, maar dat wordt dan wel een duur geintje denk ik! Ik weet alleen niet of die 3 in 1 beschermers er in maatje shetlander is.

En dan nog over het aan de teugel laten lopen. Je moet zorgen dat je je shet naar de ontspanning toe gaat rijden. Het is ook een kwestie van je paard/pony goed aan kunnen voelen. Probeer niet te focussen op het aan de teugel rijden, je shet moet zelf jouw hand opzoeken!

Waar jij op moet focussen is je shet goed aan je been te hebben en lekker aan het werk te zetten. Staat hij goed aan de hulpen? Hoef je geen 2 of 3 keer aan te sporen voor hij reageert? Je moet je pony van achter naar voren rijden. De fout die veel mensen maken is gelijk aan de voorkant (hoofd/halshouding) te gaan werken zonder dat het paard goed aan de hulpen staat en de achterhand actief is.

Rijd gewoon met normaal contact en op beide teugels evenveel druk en ga niet overdreven liggen spelen of knijpen met je handen. Maak je shet lekker los in zowel stap, draf als galop. Maak veel tempowisselingen, overgangen en rijd diverse oefeningen (wijken, schouderbinnenwaarts, travers). Door de tempowisselingen en overgangen zal je pony zijn achterhand er wat meer onder gaan plaatsen. Zet hem echt lekker aan het werk. Vaak merk je dan al dat je paard/pony losser wordt en gaat ontspannen en je hand gaat opzoeken. Maar het allerbelangrijkste is eigenlijk dat je goede begeleiding van een instructeur krijgt! Succes!!!

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 14:47

het zijn juist zn achter kootholtes die hij open loopt.... dat is het gekke eraan.. ik heb wel springschoenen maar kan ik die ook achter om doen? voor die 3 in 1 beschermers heb ik idd al gekeken en die zijn er niet in maat shet.. wie heeft nog meer tips???

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:50

zijn achter koot holtes??? trapt ie dan met zijn ene achterbeen de andere achterop?? Springschoen kan ook achter hoor!!

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:09

ja idd, hij loopt met zn ene achterbeen zn andere kootholte open... egt heel vaag en hij doet t voornamelijk met rijden en in de stapmolen. als ik hem los gooi (dan gedraagt ie zich als een gek) doet ie het niet.. heb het ook al aan de da gevraagt en die vond het ook maar raar. hij is nu bijna 6 en hij doet dit sind een jaartje. daarvoor nooit.

TypicalDutch

Re: eigen benen kapot lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:14

Misschien een beetje een domme vraag hoor, maar heeft je shet niet toevallig mok?? Ik vind het namelijk heel apart dat een paard zijn eigen kootholtes, van z'n achterbenen nogwel, stuk loopt? Hoe krijgt ie het in vredesnaam voor elkaar...

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:09

nee hij heeft geen mok..de da heeft er ook nog naar gekeken , die vind t ook erg raar..
ik weet echt niet hoe hij t doet....

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:02

smeer er eerst eens een tijdje mokzalf op en trek hem achter springschoenen aan Na een tijdje, als de plekken wegzijn, stoppen met mokzalf smeren en kijken wat er gebeurt! Zorg er wel voor dat je pony's benen droog zijn (en droog blijven), want mok ontstaat door te natte ondergrond.

lijkt me echt bijzonder sterk dat jouw shet zijn kootholtes ACHTER openloopt, dan moet hij zich echt in allerlei bochten wringen.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:36

maar waarom moet ik er mok zalf opscmeren als hij geen mok heeft?
hij loopt echt zn kootholtes achter kapot... hij doet dit niet altijd maar de laatste tijd is het wel erg vaak (2weken geleden had hij het en eergister weer..) ik kan dus nu niet rijden omdat hij er niet lekker mee loopt. en als ik er nu springschoenen om doe achter heeft hij erg veel pijn omdat de springschoenen dan precies op de wond zit.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:37

ik zal proberen om er vanavond een foto van te maken..kunnen jullie zien hoe het er uit ziet

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:02

Laat je hoefsmid eens naar de stand van zijn voeten kijken. Wellicht kan hij ze op een iets andere manier gaan bekappen waardoor hij zichzelf minder kan raken.
Ik heb alleen moeite met de plaats waarop je shet ze kapot loopt. Het lijkt me namelijk onmogelijk dat hij recht van achteren de kootholtes kapot loopt. Is het niet meer aan de binnenkant. Anders moet hij zijn voeten echt helemaal achter elkaar hebben gezet om zichzelf precies achterop te kunnen bezeren. Ik vraag me af.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:23

ja idd het is wel meer aan de binnenkant

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:26

Dan zou ik de hoefsmid erbij halen om te kijken of hij hem iets anders kan bekappen waardoor hij wat minder makkelijk zichzelf raakt.

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:56

ben benieuwd naar de foto's..

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:49

ik ook ... :S lijkt me ZO sterk dat hij achter zijnkootholtes kapotloopt, dat zou betekenen dat hij zijn ene been achter zijn andere zou moeten zetten, en zijn achterhand dus erg achterblijkt in verhouding met zijn voorhand, en dus ook niet vooruit te branden zal zijn... heeft je pony niet gewoon schurft aan zijn benen en krabt hij het met zijn tanden open?

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:18

neej heeft geen schurft oid!!!! 2dagen geleden dacht ik eidelijk yes kan weer rijden..wonden zijn weg....heeft ie op t land gestaan (met strijklappen enz om) haal k m binnen zitten weer zn hele voetjes onder t bloed....kan ik weer n week nie rijden...

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:44

is hij niet ataktisch ofzo? Hij lijkt me erg ongecontroleerd lopen .

Mexx93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:02

hakkie schreef:
neej heeft geen schurft oid!!!! 2dagen geleden dacht ik eidelijk yes kan weer rijden..wonden zijn weg....heeft ie op t land gestaan (met strijklappen enz om) haal k m binnen zitten weer zn hele voetjes onder t bloed....kan ik weer n week nie rijden...

Haaii,

hmm..dus hij heeft het wel heer erg vaak hé?
ik snap er niks van.
waarom haal je de DA er niet nog eens bij,
de DA moet echt een goede werkende oplossing hebben.
En hij moet toch wel op z'n minst weten wat er met je pony aan de hand is..?
En..ik wacht nog steets op een foto

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:11

Ik snap ook niet wat je bedoeld, een foto zal een heel stuk verduidelijkend zijn..

Hoe is zijn beenstand? Alles netjes zoals t hoort, staat ie ook goed op zijn voeten. Ik zou ook eens met een hoefsmid overleggen, kan hij de manier van bekappen iets aanpassen of het verklaren?

Weet je zeker dat niet die strijklappen juist het schuren kunnen verergeren?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 01:46

Misschien is het handig om eens achter hem te gaan lopen terwijl er iemand anders op rijdt, dan kan je zien of hij misschien "grabbelt" met zijn achterbenen, alhoewel het wel erg extreem klinkt maar ja....

Als het afentoe is hou dan bij wanneer, was hij moe/stijf oid, had je de dag daarvoor rare of andere dingen dan normaal gedaan, verliep je training die dag anders, doe je wat anders als hij zichzelf openschopt.

Enige wat ik kan verzinnen is dat hij zijn achterbenen slingert, maar dan zou het aan de binnenkant van de kootholte moeten zitten en misschien dat hij daar meer last van heeft als hij moe wordt of de oefeningen moeilijker worden.

Succes, plaats je nog een foto?

karlijnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:59

ik zou kijken of je er ook springschoenen in shet maat bestaan, dat is volgens mij het enige dat je kan gebruiken tegen het kapot lopen van zijn kootholtes

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-06 14:33

helaas mislukken de foto's...hbe t al paar x geprobeerd..

toevallig was er dinsdagavond een hoefsmid op stal (andere dan ik altijd heb) en die heeft gekeken en gelijk anders bekapt... hij zei dat ie voor heel mooi op zn voeten stond, ondanks zn platvoeten. maar achter stond hij er heel raar op..hij heeft hem ook speciaal bekapt door de binnenkant een stuk korter te maken dan de buitenkant. en hij zei ook dat ik het eens met springschoenen moet proberen.
en over een poosje wil hij hem speciaal beslag geven, maar eerst 3maandjes op blote voeten proberen en hij komt elke maand kijken of het nodig is om nog wat bij te veilen enzo.
hopenlijk is t probleem nu opgelost..

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 01:32

mijn paard heeft juist net op de achterbenen net een stukje boven de hoeven open plekjes.

nu doe ik als ik met haar bezig ga achter springschoenen om, en het word niet erger