M'n pony is erg gespannen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

M'n pony is erg gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 12:23

Hoiii
Sinds ik weer kan rijden met m'n pony ( kon eerst niet i.v.m sneeuw ) is hij erg gespannen. Eerst liep hij van ontspanning uit zichzelf aan de teugel met z'n achterhand er ook nog mooi onder. Het is af en toe zo erg dat als we langs bepaalde punten in de bak rijden ( de wegkant ) dat hij z'n hoofd zo hoog mogelijk wilt doen en wegspurten. Ik zet hem dan op de volte, maar dat helpt altijd maar even. Hij is altijd al erg schrikkerig geweest, maar nu vind ik het toch wel heftig worden en ik zelf kan ook niet meer lekker ontspannen rijden omdat ik laatst vrij hard gevallen was toen m'n pony wegspurtje ( resultaat: al 3 dagen een zere kont ) Maar dan zit je dus niet helemaal relaxt in het zadel.
Maar wat kan ik doen tegen dat hij zo gespannen is ? Zelf probeer ik rustig te blijven als hij weer schrikt, maar dat lukt lang niet altijd. Dus heeft iemand nog tips voor mij om rustiger te blijven ( ik denk dan vaak straks val ik eraf of spurt hij weer weg )
Alvast bedankt
-x- Marijke en Romeo

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:28

ga hem eerst even lekker longeren, leuke dingen met m doen, zodat hij weer went dat hij weer aan het werk wordt gezet, verder daarna gewoon doorrijden en net doen of er niks is, gewoon op de 'normale' manier verder rijden, net zoals je eerst ook deed. als hij hard gaat, gelijk op een kleine volte draaien, of de helft van de bak afzetten, het komt wel goed, echt...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 13:30

Longeren...wilde ik nou net ook zeggen... Dan gaat hij al wat ontspannen voordat je er op gaat. En idd, gewoon op de normale manier rijden. Misschien met een wat langer teugeltje beginnen en hem dus niet gelijk kort trekken...succes!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:14

Hoi,

als je pony zijn hoofd echt hoog gooit kun je er eens aan denken om tijdelijk met martingaal te gaan rijden. Deze hulpteugel werkt alleen in als je pony zijn hoofd omhoog gooit.

Verder ga ik ook mee met het longeren. Dan kan je pony even het frisse er af lopen aan de longeerlijn. Verder tijdens het rijden zorgen dat je je pony goed aan het werk zet en zelf even kijken wat goed helpt. Bij sommige helpen veel overgangen en tempowisselingen rijden, andere worden hier juist heet van. Verder lekker veel figuren en oefeningen rijden. Zorg dat je geen heel rondje over de hoefslag rijd zonder dat je je pony een figuur of oefening hebt laten lopen. Ik snap best dat je nu wat zenuwachtig bent om er weer op te stappen. Ik kan wel zeggen: ''ontspannen blijven en niet bang zijn'', maar dat werkt zo natuurlijk niet Je zult gewoon het vertrouwen in je pony even terug moeten vinden. Ook kun je iemand anders vragen er even op te gaan nadat je gelongeerd hebt, zodat je kunt zien wat je pony doet.

En verder zeg je dat je pony altijd al schrikkerig is geweest. Misschien dat je iets zoals Pavo NerveControl als suplement bij kunt voeren. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar er zijn wat mensen hier op bokt die het gebruiken en waar het paard minder gespannen/schrikachtig van is geworden. Succes!!!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:21

Idd, even lekker longeren en alleen bij het uitstappen erop gaan zitten. Dit zodat jij het 'vertrouwen' weer in je pony kan krijgen.

Je geeft zelf aan dat je niet meer ontspannen kunt rijden. Waarschijnlijk zit je ook meer gespannen op je pony, omdat je bang bent weer te vallen (bang dat je pony wegrent). Die spanning voelt je pony ook en zal ook daar op reageren...

Mijn advies lekker longeren.... en bij het begin beginnen... dus eerst uitstappen... vervolgens kun je dit weer gaan afbouwen... korter longeren en langer rijden.... succes....

versailles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:27

probeer zelf te ontspannen en ga pas draven als ze ontspannen is denk je dan van O dit gaat niet goed maak je weer een overgang naar stap etc.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:55

Ik zou je pony ook gerust stellen op punten waar hij schrikt.. belonen als hij erlangs loopt zonder wat te doen en op enge plaatsen veel voltes rijden. Zodat hij kan zien dat er niks aan de hand is... en vooral zelf niet verkrampen op de plaatsen waar hij vaak is geschrokken. Als hij merkt dat jij zo gaat zitten gaat hij waarschijnlijk nog meer gespannen lopen. Veel suc6!

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:20

Ik heb dat ook vaak voor met m'n nieuwe pony (ik ken hem nog niet zo goed enzo :s), vooral als ik ga buitenryden. Tips heb ik dus niet want ik zit met hetzelfde probleem ! Wat zeker wel is, is dat zoveel te meer je zelf gespannen bent zoveel te meer je pony dat ook is ! En hy dus ook meer gaat wegspringen enzo, en je zelf nog meer gespannen bent, het is dus eigenlyk gewoon een kettingreactie ! Ik denk dat soms, jah weet je, het ergste wat er kan gebeuren, is dat ik eraf val ! En wat is daar nouw weer mee ? Als je een tok op hebt, (ik heb dan nog een body-protector), en je kan niet hoog vallen, en je pony kan niet weg, valt dat ook wel weer mee , zo denk ik dan ! )
(k'ben soms wel raar in die dingen hoor, als ik byvoorbeeld naar een hoge sprong moet ryden van m'n trainer waar ik niet goed heen durf, dan denk ik altyd: "ach ja, als ik dood ben, ben ik dood hé, who cares ", en geloof me of niet, het helpt !

Marijkjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 23:25

Nou vandaag ging het rijden wel goed, veel volte's gereden. Zodat hij moeilijker weg kon sprinten. Hij was ook de hele tijd lekker aan het werk. Alleen bij opstappen deed hij een beetje vaag en wilde hij wegrennen en ik heb ik ( helaas ) onjuist gehandelt Ik probeerde de hele tijd te denken, ik vertrouw je er gebeurt niks. Wat af en toe wel moeilijk was. Wel heel erg bedankt voor de tips.
Eneh Margytje ik heb heel wat ervaring met flink hard vallen en ik ken er ook een paar die al flink hard zijn gevallen ( en toen was je rug naar de klote, niet bij mij hoor )

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:45

Marijkjuh schreef:
Nou vandaag ging het rijden wel goed, veel volte's gereden. Zodat hij moeilijker weg kon sprinten. Hij was ook de hele tijd lekker aan het werk. Alleen bij opstappen deed hij een beetje vaag en wilde hij wegrennen en ik heb ik ( helaas ) onjuist gehandelt Ik probeerde de hele tijd te denken, ik vertrouw je er gebeurt niks. Wat af en toe wel moeilijk was. Wel heel erg bedankt voor de tips.
Eneh Margytje ik heb heel wat ervaring met flink hard vallen en ik ken er ook een paar die al flink hard zijn gevallen ( en toen was je rug naar de stinkmodder, niet bij mij hoor )

Nou, k'ben ooit ook heel hard gevallen, da'k ook super lang niet mocht ryden enzo (half jaar ), maar 9 kansen op de 10 wanneer je eraf valt (ik toch), en dan zeker van een pony, gebeurt er (als de pony niet op je trapt) toch niet zo veel, of je moest natuurlyk juist verkeerd vallen, maar ik bedoel, normaal gezien, als je een tok ophebt, en je bent niet aan het springen ..

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 01:59

ik denk, lekker een rondje aan de hand buiten lopen,
even xtra veel aandacht geven, en longeren, en zelf ontspannen blijven

succes!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:01

Meerdere oorzaken denk ik.. JE hebt minder gereden ivm het weer, waarschijnlijk heeft ie dan minder beweging gehad (misschien ook wel minder op de wei geweest) dus eerste keer dat je weer gaat rijden is ie veel meer vol energie. Voordat je het rijden weer hebt opgepakt ben je eraf gevallen, dus ben jij ook meer gespannen dan voorheen. Voelt je paard misschien weer aan, waardoor die ook weer gespannen wordt, waardoor jij nog meer spant en.... Je snapt het al.

Even terug naar bv longeren ja, kun je je paard goed aan het werk zetten zodat hij naar jouw luistert zonder dat jijzelf zo gespannen bent omdat je tijdens het rijden bang bent te vallen.

Heb je je pony en rijd je deze al lang trouwens?Misschien heeft je paard voorheen moeilijkere oefening gedaan en is ie veelal tijdens het rijden druk bezig gehouden. Als jij hem anders makkelijker rijdt en hij verveelt zich, komt dat misschien juist nu hij zo fris is aan de orde als oorzaak...

MaraZonnetje

Re: M'n pony is erg gespannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:28

Een pony/paard is vaak een spiegelbeeld van de eigenaar/verzorger.
waarschijnlijk als jij even heel ontspannen met hem bezig bent en lekker Chilll gaat rijden, word hij vanzelf ook wel rustig en ontspannen.

Veel succes!