protest op buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SofieBeau

protest op buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:38

hallo iedereen,

ik heb sinds enkele maanden een paardje waar ik vooral mee ga buitenrijden. Bij de vorige eigenaar ging hij zowel alleen als in groep wandelen.

Maar op verschillende plaatsen tijdens de buitenritten gaat hij heel hard in protest, dan wil hij ergens echt niet voorbij , of is het niet de richting waarin hij wil. Ik probeer dan altijd heel kalm te blijven. Ik houd mijn handen laag en geef veel druk met de benen, maar hij draait hem telkens weer om. Hij gaat dan vaak ook steigeren.
Ik blijf meestal niet geduldig, en na een tijd word ik dan vaak ook boos op hem. Soms geeft hij het na (hele) een tijd op, maar als hij echt hoog steigert of heel dicht bij een diepe gracht komt, dan stap ik af.

Het wordt altijd maar erger, ik weet echt niet meer wat ik moet doen.

Iemand tips, of een heel goede duidelijk methode?

_Dunja_

Re: protest op buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:54

Hij is je flink in de maling aan het nemen, maar dat hoef ik je niet te vertellen omdat hij bij de oude eigenaar wel mee ging.

Ik zou met hem gaan wandelen en dan ernaast gaan lopen kijken of hij het dan ook doet.
Of toch in een groepje mee gaan rijden.

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:57

Wat ik wel eens doe op zo'n moment is hem omdraaien en een flink eind achteruit laten lopen (tenzij hij echt ergens bang voor is natuurlijk). Daarna kiest hij er toch liever voor om maar gewoon door te lopen.

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:00

vlasta : aan de hand wandelen doen we regelmatig : doodbraaf
ik sta op een minipension op een weide en er is maar 1 ander paard, en daar wordt bijna niet mee gereden. Verder is iedere kennis van mij met een paard op een halfuurtje stappen te paard :s dus in groep gaan wandelen gaat af en toe eens, maar echt niet altijd.

speedster : Achteruit laten gaan had ik hier op bokt ook al ergens gelezen, dus dat heb ik al verschillende keren geprobeerd, maar dan gaat hij aan het steigeren.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:05

Lastig is dit voor je..
Je hebt zelf al dingen geprobeerd.
Paarden vinden het vaak leuk om buiten te rijden dus waar zou het dan verder aan kunnen liggen.
Ik zou je dan ook niet verder kunnen helpen (helaas)

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:08

ja vlasta, heb al heel wat ideen zien passeren in de tijd dat ik op bokt zit, maar ik heb nog niks gevonden dat helpt. Hij is recent medisch gekeurd en zijn tanden zijn bijgevijld dus daar kan het allemaal niet aan liggen. Hij probeert mij echt zwaar uit, maarja, hoe los ja dat op. Ik probeer zeer consequent te rijden. Maar blijkbaar is dat niet goed genoeg, want hij reageert altijd omgekeerd op wat ik vraag.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:10

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is:
doet hij het ook als er iemand anders op zit....

Ik hoop dat iemand hier op bokt het verlossende antwoord kan geven voor je.
Buitenrijden is zo leuk en zou super ontspannend voor jezelf en voor je paard moeten zijn....

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:13

Kun je niet op het moment dat hij omdraait snel proberen door te draaien, en desnoods met zijn kin strak bij je knie nog een paar rondjes extra doen? Lijkt me dat hij vanuit die positie toch niet meer echt kan steigeren, hij kan dan geen kant meer op. Misschien kiest hij dan eieren voor zijn geld.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:15

Misschien een keer een zweepje meenemen en hem een goede mep verkopen als ie stil blijft staan...Ongeacht de oorzaak van zijn gedrag (angst, uitproberen etc.), hij moet gehoorzamen en dus lopen als jij dat wilt. Kan er niet een keer iemand mee op de fiets? Het kan zijn dat jouw stal en omgeving nog onbekend zijn en hij eerst de omgeving een paar keer gezien moet hebben. Paarden zijn gewoontedieren, dus dat betekent vaak het zelfde stuk rijden. Liefst met een ander paard erbij en als ie dan het hele stuk zelf voorop loopt, kun je het een keer alleen wagen. Je kunt ook iemand met de fiets achter je laten rijden, die je paard een tik geeft als ie wil gaan stilstaan. Verder kun je een martingaal omdoen, zodat ie zijn hoofd niet zo hoog kan doen en niet zo hoog kan gaan steigeren. Verder proberen nooit om te laten draaien, altijd het hoofd richten naar de kant waar je naartoe wilt en hem met je benen voorwaarts houden. Al gaat ie op z'n kop staan, gewoon volhouden, al duurt het een uur! Wel elk stapje voorwaarts uitbundig belonen. Heel veel succes!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:25

in ieder geval niet meer afstappen en doorzetten, paarden kunnen heel gevaarlijk zijn maar als hij dit mag blijven doen wordt het alleen nog maar gevaarlijker (naar mijn mening)

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:27

ik bedoelde t anders geloof ik (schrijf t verkeerd op)
-vooral niet afstappen
-blijven zitten en doorgaan tot ie dr langs gaat
-niet zn zin geven

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:42

vlasta : ja , bij mn zus doet ie het ook

Speedster : ook dat helpt niet, hij blijft sterker als hij doorzet

Agnes75 : zweepje heb ik altijd bij, maar als ik hem een mep verkoop dan werkt die alleen maar harder tegen
Als er iemand mee is op de fiets is het soms wat beter, maar het helpt niet en soms doet die het toch nog, en altijd meefietsen is geen oplossing
hoe vaker ik dezelfde weg neem hoe erger hij protesteert, maar ook op plaatsen waar hij nog nooit was protesteert hij.
voorwaarts rijden negeert hij meestal vooral, en martingaal heeft hij altijd om.

Jimbo, als een paard langs een superdiepe sloot kaarsrecht staat en hij wankelt, of hij neigt echt een sloot in te gaan, zou jij dan werkelijk blijven zitten?
echt toegeven doe ik nooit, want terugkeren hebben we nog nooit gedaan

ik weet dat hij me uitprobeert, maar vind geen manier die werkt

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:19

echt niemand meer ?

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:27

Heb ook zo'n pony, die vaak "doet alsof hy bang is van iets" (k'merk ondertusse wanneer het echt is en wanneer niet), die gaat dan altyd expres op grachten af omdat hy merkt dat ik dan niet meer gerust ben. Je moet gewoon proberen, met je sporen of met je benen anders, hem vooruit de dryven, en ondertussen je teugels superlos laten, een beetje in een boogje zelfs, en als hy om wil draaien hem met één teugel terug proberen om te draaien door die heel breed open te zetten, 's nogal moeilyk om zo uit te leggen. En als hy één stap vooruit zet, beloon hem dan ff met je stem ofzo, doet hy er één achteruit, of draait hy verder om, dan straf je hem, desnoods met je zweep ! Tot hy weer vooruit gaat ! Maar ik zou hem vooral nooit in z'n mond nemen, dan heb je ook al weer minder kans dat hy gaat steigeren. Proberen gewoon superlos te laten, en hem met je benen vooruit de dryven, en één binnenteugel openzetten. Oké, mss wel moeilyk uitgelegd, maar by myn pony helpt dit wel ! !

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:35

Oooh dit is egt zwaar balen ..
Ik heb dat met mijn paard ook gehad.. Eerst was er niets aan de hand maar daarna begon ze steeds meer te protesteren.. Zelfs als ik met iemand anders een buitenrit aan het maken was
Als ze dat dan deed dan ging ik met bogen vooruit..
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel:
Ehhm.. Als je paardje stil staat hem naar links laten lopen en stiekempjes een beetje vooruit laten lopen (scheef zeg maar ) en als ze dan weer stopt meteen naar rechts.. Niet nadenken maar meteen doen!
En dan steeds wat grotere bogen laten lopen en belonen natuurlijk
Als het dan rechtuit loopt en ze gaat weer stil staan, meteen weer bij het begin beginnen.. Het hielp Soms wel eens bij mijn paardje..
Maar misschien helpt het bij jou paardje wel helemaal

Suc6!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:40

Misschien helpt het om eens een paar keer met hem aan de hand te gaan wandelen langs die plekken. Gewoon voor de goede verstandhouding en het vertrouwen zeg maar. Dan is de druk er een beetje vanaf.

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:51

Of.. Heel lang stil blijven staan.. Zolang totdat je paard er genoeg van heeft en weg wil lopen.. Maar daar steek je dan natuurlijk een stokje voor en je blijft net zolang staan als jij wil..
En niet laten grazen natuurlijk..
Hij moet blijven staan waarie staat..

Je moet er wel veel geduld voor hebben hoor!!

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:25

xxsweet, ja dat stilstaan wil af en toe wel eens helpen, maar de eerste keer dat dat in me opkwam moest ik om een bepaald uur ergens zijn , dus had ik geen tijd genoeg. Als dat niet helpt zal ik de boogjestechniek ook wel eens proberen. het probleem bij die techniek is natuurlijk dat die alleen maar te doen is op paden enzo, waar geen of weinig auto's komen.

Margytje : ja zo'n pony's heb ik ook al gehad, die techniek gebruikte ik dan vroeger ook altijd met succes bij de pony's die ik reed ( pony's lijken er meer last van te hebben ) , dat is dan ook de eerste techniek die ik probeerde, maar benen geven en lossen in de mond geeft bij hem ook steigeren als gevolg, en dat is echt een reactie die ik niet wil uitlokken, omdat het zo gevaarlijk is en ze er snel een gewoonte van maken.

als er nog ideetjes zijn zijn ze zeker welkom, ik kan pas zaterdag weer rijden ( morgen werken en de rest school ) zaterdag gaan we naar de manege te paard, dus dan ga ik de truukjes van xxsweet eens uitproberen

speedster : het zijn echt plekken waar hij aan de hand zonder probleem langsgaat, en ook op plaatsen waar hij nooit eerder was doet hij het, hij probeert me echt uit. dat aan de hand gaan wandelen hebben we ook al gedaan om het vertrouwen te versterken, maar het geeft geen effect

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:29

Tjee, hij maakt het je echt niet makkelijk he... Blijven volhouden en niet toegeven, dan moet het uiteindelijk toch wel gaan verbeteren.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:02

hoi,
men paard is ook een super bang paard en steigerd ook en draait zicht om, loopt op haar achterbenen,...
en de oplossing is thuis grondwerk doen!!! hem leren zelfvertrouwen te krijgen. dit kan je doen door over plastiek te leren lopen,... langs ballonnen te gaan.
en als hij langs straat bang is en daarom steigert stap je best af, en leid je hem langs het opstakel, dat heeft het paard vertrouwen en ziet hij niet in als dat je toegeeft!! het ziet het juist, dat hij dan vertrouwen heeft in jou. en dat helpt heel erg!! men paard is nu ook minder bang geworden. wat je niet mag doen is fel been geven als hij stopt, zo word je paard alleen maar banger en wil hij met alles aangeven dat hij bang is (door kaarsrecht te steigeren)! weet je als je eens veel tijd hebt moet je eens als hij dat weer doet en op een rustig pad ben, gewoon blijven stil staan en wachten tot wat hij doet. maar in geen geval been geven. zo laat je het paard de beslissing nemen en de eerste stap zetten. densnoods wacht je een half uur, het zal wel helpen hoor, geduld hebben!
als ik been heeft dan loopt mijn paard nog meer achter uit en trippelt en eenmaal het paard weet dat het toch vooruit moet gaan zal het rap genoeg leren. en als hij dan 1 stap toch vooruit zet heel erg belonen!! is heel belangrijk
n. heb er een goed boek over zal het eens opschrijven morgen.
hoop dat ik je help

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:42

Niet opgeven maar doorgaan!

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:17

Gewoon afstappen, paard met zn hoofd voorbij je schouder er langs laten lopen en weer opstappen. Ik snap echt het probleem van afstappen niet zo Alsof een paard dan gewonnen heeft tuurlijk niet, hij gaat er later toch langs, dan maar aan de hand. Zolang hij er maar langs gaat. Ik doe het altijd zo met mijn paard, en tegenwoordig hoef ik eigenlijk nooit meer af te stappen omdat hij weet dat hij er toch wel langs moet

xxsweet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:27

@ charlotvanre
Ik denk dat het niet bangigheid is maar gewoon uittesten..
Mijn paard was ook niet bang maar deed gewoon dik alsof

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 08:56

maar ik denk toch dat als het altijd de zelfde plekken zijn dat hij bang is? want weet je wat jouw paard zegt: oei dat is hier een plaats waar ik niet voorbij ga, dus ik toon dat aan men ruiter, ik loop achteruit, oei maar men ruiter duwt me vooruit snapt die dat dan niet het is gevaarlijk dus paard maakt dit duidelijk door nog hoger te steigeren!! en miss de volgende keer nog vroeger. stap je af dan maak je duidelijk het is niet erg, je heeft hem vertrouwen!! en zo denk ik dat het beetje bij beetje opgelost geraakt! men paard had dat ook allemaal en ik dacht ook van waarom speel jij met mij zo, maar ze wou gewoon -in het paard haar ogen- me beschermen...
het boek waar alles in staat en heel goed is!! is: begrijp uw paard van michael peace en lesley bayley
greetz

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:59

aan de mensen die denken dat afstappen en vertrouwen zo terugwinnen de oplossing is :

eerst deed hij het niet, maar toen begon hij op een plaats te protesteren. Om hem vertrouwen te geven ben ik toen afgestapt, maar dan deed hij het 200meter verder, waar hij al verschillende keren langs was gegaan zonder problemen. Als ik afstap doet hij het alleen maar meer,op den duur moet ik meer afstappen dan rijden.

Ook ik dacht in het begin dat hij bang was en geen vertrouwen had in mij. Maar hoe meer ik probeer te werken aan vertrouwen hoe harder hij protesteert. Dus ik ga er nu echt vanuit dat hij met mijn voeten speelt. Ook omdat hij vaak aan splitsingen stilstaat en protesteert waar hij altijd de kant uit wil in de richting van zijn weide en dus niet bang is van iets, maar gewoon liever lui dan moe is.

groetjes