hoe paard in galop krijge??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Issake

hoe paard in galop krijge??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:50

Hoi, ik heb een merrie van ongeveer 10 jaar staan, en ik ben er nu al paar maanden mee aant rijden. Maar mijn enige probleem is dat ik ze echt niet in galop krijg. ze begint altijd gelijk een gek te rennen. Ik denk dat het een kruising is met een draver. ALs ze los loopt galoppeerd ze wel, maar het ziet er tog anders uit dan bij een laat zeggen normaal paard heeft iemand tips?

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:52

ik denk dat ze het niet wil of dat ze het niet kan.
ik zou haar eerst aan de longeerlijn proberen. of wil dat wel? ik zou het verder niet weten! heb er niet echt verstand van

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:53

ja in vrijheid doet ze het wel, maar als ik erop zit dus niet maarja voor 10 jaar te zijn kent ze eigenlijk zo goed als niets, is nooit iets bij gedaan, dus misschien dat ze het nog moet leren. mss dat ik beter vraag hoe leer je het aan?

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:54

Het zou wel een draver kunnen zijn ja. Misshien kun je haar een tijdje longeren en het haar dan aanleren. Want als ze dus los loopt doet ze het wel. Probeer het haar dan te laten doen en er een stemhulp bij te gebruiken. Als ze dat snapt dan kun je dat later ook onder het zadel toepassen.
Succes ermee

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:56

dat kan ik wel eens proberen ja, en succes zal nodig zijn

Bokkiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:57

ja, dat is nou echt heel slim findira!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:58

Idd, de stemhulp lijkt me het beste...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:58

Als het een getrainde draver is het goed mogelijk dat ze het niet durft met een mens in de buurt. In de wedstrijden is galopperen nl reden tot uitsluiting, en zal er in de training alles aan gedaan worden om het af te leren.

MissJeanny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:59

Want als je zegt dat er nauwelijks iets mee gedaan is en ze dus nog vrijwel alles moet leren. Dan zou het best kunnen dat ze het ook niet kan ja. En dan zou ik het proberen met een stemhulp. En eerst een tijdje longeren tot dat allemaal goed gaat.

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:02

ja kan wel, ze zal het wss nooit geleerd hebben. dan moet ik het maar eens aan de longe proberen

SofieBeau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:15

ik heb een draver, de stemhulp is een zeer goede en vriendelijke manier

probeer tijdens het gewoon rijden haar achterhand ook goed te trainen zodat ze sterk genoeg is om onder het zadel te galoperen.

Meestal vinden ze het ook makkelijker op rechte stukken, dus probeer het haar misschien aan te leren op buitenritten als de longe niet helpt.

veel succes !

Dawn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:22

Probeer haar rustig te houden, en opp het juiste moment de juiste hulpen te geven

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:45

Mischien heeft het wat met het zadel of hoofdstel te maken!!
Ook maar een tip hoor

Samir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:48

ik ken ook een draver die het eerst niet wou,, longeren is een hele goeie,, onder het zadel haar goed tegen houden en vanuit een rustige draf proberen aan te springen. zodra ze harder gaat draven haar even op volte zetten. begint ze al hard te lopen zodra je gaat door zitten eerst oefenen dat ze rustig draaft ook met door zitten. succes ermee!!

judith_slu

Re: hoe paard in galop krijge??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:04

Toen ik mij paard kreeg (toen 6 jaar) kon ze eigenlijk ook alleen maar stappen en draven
Toen kwamen we er achter dat ze waarschijnlijk een kruising met een draver was. Galloperen aan de longeerlijn wou ze ook niet, dus dat werd oefenen !!

Eerst moest ze leren aanspringen inde galop, (vond ze erg moeilijk) Dus eerst moest ze altijd een rondje of twee, hard draven voor ze wou aanspringe, en als ze dan aansrpigen, goed belonen!!

Het aanspringen moet steeds iets korter, dat moet je gewoon oefenen, dat kost wat tijd (die van mij doet het gewoon als een ander )

Toen ze eenmaal in galop owu, werd mij geadviseerd, eerst alleen op de volte te rijden (ivm het tempo !!!)
rechtdoor vond ze ook moeilijk, omdat ze haar balans nog moest vinden. Toen ze op de volte eenmaal rustig gallopeerd, vond ze het rechtdoor gallopern nog wel moielijk.

Toen werd me aangeraden, gewoon veel rondjes te galloperen, maakte niet uit hoe gek en hard het ging, moest kilomeeters maken, zodat ze haar blans op rehte lijnen kon vinden.
WE zijn nu inmiddels een groot eind op de goede weg.

De rare galop die jij misscien bedoel is drie-tact galop, dat komt veel voor bij dravers, (mijn paard heeft een normale 4-tact galop)

Het was een heel verhaal, maar hoop je hiermee wat te helpen.
veel succes, en nog een tip: niet snel opgeven, het kost tijd, en bij mij was het af entoe alsof we weer helemaal terug bij af waren, maar het is nu zoveel beter!!

groetjes judith

Loveable

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:25

Extra goed de hulpen geven. En zorg ervoor dat ze vanuit een rustige draf aan moet galoperen!

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:44

Longeren een hele goeien

wyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:50

hoe krijg je je paard dan in galop aan de longe als tie dat onder de man ook niet wilt doen?
die van mij laat zich ook in galop vallen door eerst keihard te draven. aan de longe moet je er eerst achteraan jagen en dan lukt het misschien maar 3 passen en valt ze al weer terug

Issake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:42

bedankt voor alle tips zal ze zeker uitprobere! aan het zadel hangt het niet, dat is aangepast aan haar. Ik zal maar beginnen aan de longe dan

MiiZelff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:50

Een vriendin van mij heeft dit probleem ook..!!
En toen is ze gewoon 3 ronde's in draf blijven door renne((wel doorzittend)) En toen gaf de ppony zich over en ging die in galop:)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:54

MiiZelff schreef:
Een vriendin van mij heeft dit probleem ook..!!
En toen is ze gewoon 3 ronde's in draf blijven door renne((wel doorzittend)) En toen gaf de ppony zich over en ging die in galop:)

dat is dus je paard op een hele verkeerde manier leren aangaloperen.
Gewoon aan de longe gaan trainen en vooral op stem gaan oefenen. Les nemen is ook belangrijk.

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:20

wyona schreef:
hoe krijg je je paard dan in galop aan de longe als tie dat onder de man ook niet wilt doen?
die van mij laat zich ook in galop vallen door eerst keihard te draven. aan de longe moet je er eerst achteraan jagen en dan lukt het misschien maar 3 passen en valt ze al weer terug

Precies dit was bij mij ook zo (met longeren, wou niet !!)

dus maar gewoon onder de man aangeleerd (zie mijn hele lange verhaal hier vlak boven)

Er word hier wel gezegd steeds, vanuit een hele rustige draf aanspringe, maar dat is vaak juist een van de problemen bij dravers, het aanspringe is moeilijk, dat kennen ze niet.
Die van mij moest eerst ook minimaal 2 rondjes echt knoerd hard draven voordat ze eens in galop wou. Dat heeft gewoon tijd nodig.
Dat zal vanzelf wel beter gaan. (was bij mij wel het geval, gaat nu inmiddel super, ze kan het alsof ze helemaal geen draversbloed heeft, niks op aan te merken!!)

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:22

maar....
Als je haar op een stemcommando kan laten aangalloperen aan de longe, en dit kan toepassen onder het zadle, is dat mooi.

Maar zoals gezegd, was dit bij mij niet het geval, dat wou absoluut niet.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:55

nou bij die van mij nog steeds niet. allemal leuk gezegd niet hard laten draven, maar dan doet ze het al helemaal niet. zweep erbij nou dan gaat ze gewoon weer keihard draven.
ook onder de man vind ze het erg moeilijk op beide kanten trouwens en laat ze zich ook in galop vallen.
heb ik ze eindelijk in galop denk ik bij mezelf wat loopt ze raar. mja alleen de voorbenen galloperen en de achterbenen draven. tis egt geen zitten!
ze kan het wel hoor. als we op buitenrit zijn galloperen we altijd op hetzelfde stuk en dat weet ze. ze spurt dan weg vanuit stap gelijk in galop (we hebben maar een paar stukken waar je KAN galloperen)

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:59

misschien vind ze de bochten in de bak wel gewoon moeilijk ofzo omdat ze het buiten wel kan

Mijn paard, vond het juist makkelijker, bochten te galloperen.
Ik heb mijn paard ook NIET met zweep leren galloperen by the way