"vierkant" halthouden - hoe moet dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

"vierkant" halthouden - hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 12:41

Hoi allemaal, zomaar een vraagje tussendoor... Wat ik nooit heb geleerd is "vierkant" stilstaan. Ons paardje kan het ongetwijfeld. En nu vraag ik me dus af hoe dat moet

Hoe geef je dat aan? En hoe controleer je of ze vierkant staat zonder alle kanten op te gaan hangen? Kun je dat voelen als je erop let, of vraag je iemand anders om te kijken?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:56

Idealiter:
Wanneer een paard volledig recht en met impuls halt wordt gezet zou hij vierkant halt moeten houden. Jij moet daar dus een gelijke teugel en beendruk hebben en netjes recht zitten en het rijden naar halthouden moet actief gebeuren, je paard moet rechtgericht zijn in de training.

Nu voor de iets minder begaafde ruiters die het paard in hun proef wel al vierkant moeten zetten:
Ik leer het zelf aan door wanneer ze een voetje laten staan, gelijk been te geven zodat ze bij moeten zetten en daar heel consequent bij te zijn (dus ook na het uitstappen etc. moeten ze vierkant staan.) Of dat werkt, hangt ook af van hoe je paard het halthouden oppakt: heb je een paard dat zelf geen geduld heeft om stil te staan dan creeer je steeds meer onrust in het halthouden door been te geven en kun je beter nog eens opnieuw aanrijden om uitgebreid te belonen als ze goed staan.

Controleren laat ik doen door iemand vanaf de kant tenzij je gezegd bent met de vriend van iedere dressuurruiter: de spiegel in de bak of weet hoe het moet voelen als je paard vierkant halthoudt (voel of er een zitbeenknobbel hoger is dan de andere). Als je zelf gaat kijken heb je grote kans dat ze gaan verzetten omdat jij teveel op een kant zit met je gewicht.

sylv_n_

Re: "vierkant" halthouden - hoe moet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:31

Urielle heel goed uitgelegd valt niks meer aan toe te voegen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:51

Inderdaad, als ie recht is staat ie ook recht stil Vaak moet je op de korte zijde of na afwenden halthouden, veel paarden zijn dan toch nog niet helemaal recht en hebben een beetje extra buitenbeen nodig. Handig om mee te smokkelen tijdens de proef maar in de training moet je toch aandacht besteden aan het recht maken van je paard. Verder denk ik dat je met de tips van Urielle al een heel eind op weg bent geholpen. Succes!

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:57

als je paard actief genoeg van achteren is en je je paard stilzet op je zit en alleen een korte ophouding maakt met je hand + contact houdt met je been is er geen probleem toch?

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:15

Vanuit een vlotte gang overgang maken naar halt en je gewicht goed verdelen en netjes recht zitten. zo heb ik het geleerd.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:30

Urielle schreef:
Idealiter:

Wanneer een paard volledig recht en met impuls halt wordt gezet zou hij vierkant halt moeten houden. Jij moet daar dus een gelijke teugel en beendruk hebben en netjes recht zitten en het rijden naar halthouden moet actief gebeuren, je paard moet rechtgericht zijn in de training.

Nu voor de iets minder begaafde ruiters die het paard in hun proef wel al vierkant moeten zetten:
Ik leer het zelf aan door wanneer ze een voetje laten staan, gelijk been te geven zodat ze bij moeten zetten en daar heel consequent bij te zijn (dus ook na het uitstappen etc. moeten ze vierkant staan.) Of dat werkt, hangt ook af van hoe je paard het halthouden oppakt: heb je een paard dat zelf geen geduld heeft om stil te staan dan creeer je steeds meer onrust in het halthouden door been te geven en kun je beter nog eens opnieuw aanrijden om uitgebreid te belonen als ze goed staan.

Controleren laat ik doen door iemand vanaf de kant tenzij je gezegd bent met de vriend van iedere dressuurruiter: de spiegel in de bak of weet hoe het moet voelen als je paard vierkant halthoudt (voel of er een zitbeenknobbel hoger is dan de andere). Als je zelf gaat kijken heb je grote kans dat ze gaan verzetten omdat jij teveel op een kant zit met je gewicht.

Niets aan toe te voegen.
Nu vind ik het persoonlijk wel beter om ten alle tijden opnieuw aan te rijden als je paard niet meteen vierkant staat. Anders geef je je paard ook de optie om het in eerste instantie niet vierkant staan te verbeteren met het verplaatsten van een been. In de dressuurproeven, met name in de klasses M en hoger wordt dat niet graag gezien.
Laatst bijgewerkt door patos op 08-01-06 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:36

Als ik halt ga houden, gaat me pony voor automatisch goed staan, alleen achter niet.
En dat krijg ik niet voor elkaar, want als ik 1 been meer druk geeft, zet ze een voorbeen verder naar voren...

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:58

Wat ik geleerd heb is het volgende:

linkerbeen + linkerhand openen = linksvoor bijzetten
linkerbeen + rechterhand openen = rechtsachter bijzetten
rechterbeen + rechterhand openen = rechtsvoor bijzetten
rechterbeen + linkerhand openen = linksachter bijzetten

Het kan zijn dat het niet klopt, verbeter me dan vooral! Misschien kun je dat proberen, litteltje?

Lins_VetraJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:05

Ik heb het zo geleerd; actief in de gang waar je in zit (laten we van draf uitgaan), doorzitten, kruis aantrekken, voor terugnemen, maar actief houden met je been, en dan een hele ophouding, 1 stap stap, of helemaal niet, ligt eraan hoever je bent, en je bent als het goed is vierkant.

Ik wist het in het begin ook niet, maar nu ik het zo doe, gaat het keer na keer goed!

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:12

Ik heb het mijn paard geleerd door wat meer druk op de teugel voor het halthouden zodat hij tegen de teugel aankomt bij het stilstaan...en als ik op het juiste moment mijn rechterbeen aanleg gaat ze vierkant staan. Mijn paard staat 9 van de 10 keer vierkant, dus daar ben ik wel blij mee:D

Iranda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 11:29

Dankjulliewel voor de uitleg! We gaan ermee aan de gang. Ik denk dat we even moeten zien wat werkt, steeds opnieuw proberen of beetje bij drijven als er een been achterblijft. Voor gaat ze netjes staan, achter meestal niet helemaal.

trix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:46

Hey,

Ik vind het ook goed uitgelegd van Urielle!
En Iranda veel succes en hopen dat het lukt!

EsmeeF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:06

Ik weet niet hoe gevorderd je bent...maar vierkant halthouden is niet super ingewikkeld, als je paard of pony het al wel kan...Alles wat je met rijden doet moet je voorbereiden!...Dus ook dit! Ga doorzitten, hou je kuiten erbij en ga halthouden. Je moet dus niet als een gek met je kuiten in de buik van je viervoeter duwen, want hiermee maak je hem eerder duidelijk dat hij tempo moet maken...Ga niet trekken in z'n mond, maar vang wel gewoon duidelijk op. Niet te abrubt, dan weet 't paard of de pony niet meer wat je bedoelt. Dus, ga zitten, hou je kuiten eraan, vang op en sta stil...Hoe je aan moet voelen of ie vierkant staat?, dat is heel erg moeilijk!!! Daar moet je wel gevorderd voor zijn! Als je echt 1 bent met je paard of pony, dus rond 't M2 naar 't Z1, zul je een beetje leren te voelen hoe je pony onder jou loopt. Zoals ik al zei, ik heb geen idee hoe verre jij hierin al bent, maar je kunt 't natuurlijk altijd gaan proberen! Heel veel succes!! Groetjes, Esmée Franken

litteltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:55

Madelen: ik zal het vanavond proberen
Maar, mijn pony heeft nooit aangeleerd gekregen dat ze ook achter vierkant moet gaan staan..

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:17

Hoop dat het lukt! En dan consequent blijven verbeteren. Zelf vind ik het nogal moeilijk om te voelen of ze voor of achter bij moet zetten; daarom hou ik van spiegels !

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:05

Inderdaad, als je stil staat en je paard staat fout, kun je het gebruiken.

Wat bedoel je Goofy44?