Hoe geef je dat aan? En hoe controleer je of ze vierkant staat zonder alle kanten op te gaan hangen? Kun je dat voelen als je erop let, of vraag je iemand anders om te kijken?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Vaak moet je op de korte zijde of na afwenden halthouden, veel paarden zijn dan toch nog niet helemaal recht en hebben een beetje extra buitenbeen nodig. Handig om mee te smokkelen tijdens de proef maar in de training moet je toch aandacht besteden aan het recht maken van je paard. Verder denk ik dat je met de tips van Urielle al een heel eind op weg bent geholpen. Succes!
Urielle schreef:Idealiter:
Wanneer een paard volledig recht en met impuls halt wordt gezet zou hij vierkant halt moeten houden. Jij moet daar dus een gelijke teugel en beendruk hebben en netjes recht zitten en het rijden naar halthouden moet actief gebeuren, je paard moet rechtgericht zijn in de training.
Nu voor de iets minder begaafde ruiters die het paard in hun proef wel al vierkant moeten zetten:
Ik leer het zelf aan door wanneer ze een voetje laten staan, gelijk been te geven zodat ze bij moeten zetten en daar heel consequent bij te zijn (dus ook na het uitstappen etc. moeten ze vierkant staan.) Of dat werkt, hangt ook af van hoe je paard het halthouden oppakt: heb je een paard dat zelf geen geduld heeft om stil te staan dan creeer je steeds meer onrust in het halthouden door been te geven en kun je beter nog eens opnieuw aanrijden om uitgebreid te belonen als ze goed staan.
Controleren laat ik doen door iemand vanaf de kant tenzij je gezegd bent met de vriend van iedere dressuurruiter: de spiegel in de bak of weet hoe het moet voelen als je paard vierkant halthoudt (voel of er een zitbeenknobbel hoger is dan de andere). Als je zelf gaat kijken heb je grote kans dat ze gaan verzetten omdat jij teveel op een kant zit met je gewicht.

En dan consequent blijven verbeteren. Zelf vind ik het nogal moeilijk om te voelen of ze voor of achter bij moet zetten; daarom hou ik van spiegels
!