Pony word pas na ongeveer 45 min nagevelijk.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lavita330

Pony word pas na ongeveer 45 min nagevelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 00:00

Hallo allemaal.

Ik zit met een vraag. Mijn pony heb ik gekregen toen ze 3 jaar was.
Ze is heel lief en met rijden doet ze goed haar best. Maar.. als ik vraag of ze naar benede wil komen lukt dit pas na ongeveer 45 min. Dan loopt ze wel netjes onspannen en nagevelijk. Daarvoor loopt ze ookwel netjes ontspannen maar niet navelijk. Ze doet het wel alleen pas als ik al zolang bezig ben. Dat vind ik jammer want als ze dan echt lekker loopt ben ik al zolang bezig en is het al bijna tijd om te stoppen. Veel overgangen en figuren rijden helpen niet.
Ik rijd nu gewoon maar eerst een half uur voordat ik haar naar bende ga vragen, eerder doet ze het toch niet. Ik vind dat wel heel jammer, het is altijd zo al geweest. Ik snap dat een paard opgewarmt moet zijn en los moet zijn gereden maar na 45 minuten? Hebben jullie tips om haar eerder navelijk te laten lopen? Zodra ze navelijk loopt is er ook niks aan de hand maar dat duurt dus zolang.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:00

Misschien handig om erbij te zetten op welke manier jij je paardje nagevelijk rijdt?

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:36

wat mij betreft hoort nageeflijk rijden toch echt nog bij het losrijden (wel een beetje afhankelijk van hoe ver je bent als combinatie). voor wat je verder allemaal vertelt hebben we inderdaad meer informatie nodig over de manier waarop, maar als ze pas na 3 kwartier naar beneden komt zou ik lekker nog een stukje doorrijden, anders kom je nooit aan andere dingen toe. sowieso stoppen met rijden zodra je haar hebt waar je dr wilt (of dat nou puur alleen nageeflijk is of meer dan dat), blijf niet hangen in dat traditionele uur als je haar niet hebt zoals je wilt hebben. kan dus ook best een keertje wat korter of langer zijn. klinkt vrij onbelangrijk, is ook wel een beetje zo, maar met een goed gevoel afstappen is zowel voor haar als voor jou fijn. en wat is er nou belangrijker, dat, of het feit dat je keurig ongeveer een uur gereden hebt.
overigens, als je er veel op oefent zou het na verloop van tijd steeds sneller/makkelijker moeten gaan omdat je elkaar steeds beter aanvoelt en omdat je het fijner af kunt stellen, maar dan moet je er wel aan blijven werken en dus niet je er maar bij neerleggen dat het sowieso minimaal 3 kwartier duurt.
maar goed dat is eigenlijk allemaal een beetje een zijspoor.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 01:47

PS misschien een hele domme vraag uit de mond van iemand die een instructeurscursus aan het volgen is maar wat bedoel je precies met "wel ontspannen maar niet nageeflijk"? in principe is nageeflijk zijn natuurlijk niet per se een maat voor ontspanning (een paard kan bijvoorbeeld ook aan een lange teugel ontspannen stappen), maar zoals je het nu zegt kan ik me er niet zoveel bij voorstellen. misschien zou je dat ook nog even toe willen lichten?

123468086

Re: Pony word pas na ongeveer 45 min nagevelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:36

Veel overgangen en wendingen.
Ontspannen in de hand.

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:24

hey, ik ken je probleem vorig jaar reed ik op een paard waar ik eerst een half uur en soms ook 45 minuten mee aan het stoeien was, voordat ze zich gaf.
dit uite zich vooral in bokken en ophol slaan puur om onder het werk uit tekomen.
heel wat lessen met haar gevolgd en we gingen langzaam vooruit, dat lag grotendeels ook aan mij!
je moet bij zulke apen echt goed rijtechnisch rijden.

omdat ik nu een 3 jarige rijd, die echt zo braaf is en vanzichzelf goed loopt, ben ik niet meer zou gauw tevreden als ik weer op me vorige paard rijd, die rijd overigens een vriendin van me, maar omdat ze bij haar dezelfde geintjes uithaald stap ik er nog wel eens geregeld op.

en ik moet zeggen dat ik haar binnen 20 minuten al ontspannen heb!
volgens mij komt het omdat ik een tijd niet op haar gereden heb en veel andere paarden heb aangevoeld, waardoor je consequenter gaat rijden.

dus dat zou je eens kunnen proberen als je de mogelijk hebt, andere paarden rijden.
les nemen
en vooral goed voorwaarts rijden, veel voltewerk, vaak zijn zulke paarden verschrikkelijk scheef.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:01

word jij niet na 45 min nageeflijk?

kiekpjot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:59

Mijn verzorgpony werd eerst ook pas na een half uur nagefelijk
Wel een teken dat hij zich ontspant maar ik rijd liever gelijk nagefelijk want dan rijd ik stukken fijner .
Ik longeer hem altijd 5. á 10 min.
Of anders ja veel figuren rijden en stellingen vragen
Dan word die sneller nagefelijk

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:17

Al rijdt ik 45min. om haar ontspannen te krijgen dan nog heb ik geen armen meer over baal hier ook ontzettend van!
En wat je zegt we zullen doorgaan al is de wil soms ver te zoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:26

devine schreef:
Al rijdt ik 45min. om haar ontspannen te krijgen dan nog heb ik geen armen meer over baal hier ook ontzettend van!
En wat je zegt we zullen doorgaan al is de wil soms ver te zoeken!

Wat doe jij dan als je pijn in je armen krijgt van een paard nagevelijk rijden?

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:31

tsja je zou idd eerst even kunnen longeren om het paard al lekker de spieren warm te laten worden.. En vervolgens proberen te laten nageven... Maar ja het ligt ook vaak aan de ruiter toch wel..

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:41

Wanneer je bij mevr. erop gaat en dan begin ik met volte's en figuren rijden dan probeer ik aan te draven en haar los te krijgen en echt niet door aan haar mond te trekken.

Dan gaat ze er tegen in als een halve zool die niks of niemand meer ziet!(en dan moet je dus wel je armen inzetten om haar te stoppen!)
Laatst op de hei ben ik zowat door een aantal picknickende mensen heen gescheurd omdat mevr. weer eens een waas voor haar ogen kreeg en zoiets had van YES dit is leuk.

Heb echt al verschillende mensen erbij gehad die haar geprobeerd hebben om haar te rijden en n.l. hiermee ons beide te helpen maar deze haakten ook dan allemaal af!

Maar ze blijft mijn toppertje en ik ga gewoon weer bij de grondbeginselen beginnen ben ook al op zoek gegaan naar andere stylen van het rijden.
Mijn intresse is nu gewekt door het klassieke dressuur heb hier een clinic van meegemaakt en ga dit dan ook zeker proberen met haar.

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:46

Nog even dit ik had eerder ook altijd mijn mening over mensen die met dit soort problemen zaten met hun paard/pony,
en er zit een kern van waarheid in dat het vaak ook aan de ruiter ligt.

Nu ben ik zelf in het bezit van een merrie die zich niet de WET laat voor schrijven door wie dan ook!
En een gevoel van machteloosheid is er dan echt wel.

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:56

Misschien moet je eens een goede prive-les nemen! Aan elk probleem valt te werken met de juiste begeleiding!

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:10

Ik krijg dus ook prive-les van iemand die op zeer hoog nivo rijdt en daarbij de ook dus de nodige papieren heeft om voor instructrice zich uit te geven!!!!

Lavita330

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:40

Klinkt een beetje raar , maar het ligt volgens mij niet aan mezelf, bij andere paarden lukt het namelijk wel.
Ik vind trouwens wel dat een paard ontspannen kan lopen zonder aan de teugel. Bijvoorbeeld, lekker ontspannen is en met los teugeltje ofzo. Dat is toch ook ontspannen, dan hoeft het paard nog niet aan de teugel te lopen lijkt mij. Ik zal proberen nog meer figuren vooral voltes en overgangen te rijden. Heb zosnel al het kan les, dus dan ga we daar hard aan werken. (moet nog even kijken met trailer)
Trouwens ik heb geen pijn na 45 min in mijn armen ofwat hoor, heb ik nooit. Zit het liefst niet teveel in haar mond, het is nog een jong paard dus probeer het zo min mogelijk.

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:30

Hoe vaak rijdt je hem in de week? 's winters zijn ze sowieso wat stijver dan in de zomer, ze hebben dan langer de tijd nodig om los te worden. de een is direct los en de ander heeft dus 45 minuten nodig. Misschien als je hem/haar bij het rijden nog eens een paar x longeerd dat hij/zij wat sneller nageeflijk wordt.

sophie21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:42

ja maar op het moment dat jij de teugels aanneemt (zonder haar nageeflijk te rijden) is er dus wel spanning. ik neem aan dat je haar niet de eerste 3 kwartier met een losse teugel rijdt... als je dat wel doet, dan helpt overgangen en wendingen rijden ook niet omdat je haar dan niet daarin ondersteunt en het ook imo vrij weinig trainingswaarde heeft dan.
volgens mij kun je best wat meer van haar vragen. dat hoeft niet te ontaarden in grofheid, maar je moet misschien wat duidelijker zijn in wat je van haar wil. denk ook even goed na over welke hulpen je geeft...
overleg idd eens met je instructeur. ga verder niet zelf al te veel zitten rommelen als je t niet vertrouwt, dan liever eerst even longeren.
succes!

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:57

Mijn verzorgpaard is al wat ouder en bij hem duurt het ook wat langer voordat hij nageeflijk en Gespannen -->(goede spieren zijn natuurlijk aangespannen) loopt. t verschilt per paard denk ik.
Staat je paard ook op stal? en hoe groot?
Hoe vaak rijdt je per week? wordt ze verder ook uit de stal gehaald voor poetsen/los oid?
Is je paard buiten sneller nageeflijk?

(mijn verzorgpaard vind het buiten leuker en dan is hij zoiezo veel beter ontspannen enzo, bij hem duurt het ook zon 45 min, als hij een slecht humeur heeft en nog stijver dan normaal dan kan t soms wel tot een uur duren voor ik hem voor elkaar heb, buiten 15 min.)(groot verschil he, hij kan zich soms dan ook erg sterk en zwaar maken)

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:13

mijn paard wilde ook nooit nageven. priveeles gehad, en nog steeds niet nageven, dus de instructrice zei, ja het ligt denk ik aan je zadel. en ander zadel. en ja hoor binnen een paar dagen was ze echt nageeflijk..
misschien een goede begeleiding en dat je af en toe met een hulpteugel rijd, maar wel onder een goede begeleiding, en longeren met een hulpteugel, heeft bij mij ook geholpen..

Lavita330

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:04

Jimbo schreef:
Mijn verzorgpaard is al wat ouder en bij hem duurt het ook wat langer voordat hij nageeflijk en Gespannen -->(goede spieren zijn natuurlijk aangespannen) loopt. t verschilt per paard denk ik.
Staat je paard ook op stal? en hoe groot?
Hoe vaak rijdt je per week? wordt ze verder ook uit de stal gehaald voor poetsen/los oid?
Is je paard buiten sneller nageeflijk?

(mijn verzorgpaard vind het buiten leuker en dan is hij zoiezo veel beter ontspannen enzo, bij hem duurt het ook zon 45 min, als hij een slecht humeur heeft en nog stijver dan normaal dan kan t soms wel tot een uur duren voor ik hem voor elkaar heb, buiten 15 min.)(groot verschil he, hij kan zich soms dan ook erg sterk en zwaar maken)

Ja mijn ponys staat overdag op stal, maar word in om de dag in de bak gezet. Ze is nu ongeveer 1.54m.
En buiten is ze niet sneller navelijk. In de zomer trouwens ook niet.
Longeren kan ik ookwel eens proberen ja. Longeren met bijzet dan?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:15

Toen mijn 5 jarige nog een 4 jarige was was het nageefelijk rijden ook moeilijker, stukjes wel, dan weer hoofd omhoog, 5 minuten trots en dan weer niet

Als ik het in je profiel goedlees is die van jou toch ook pas 4?
Zal dat niet met de tijd beter worden dan?

Ik zou verschillende manieren proberen om haar er sneller doorheen te helpen, misschien dat longeren met bijzets oid haar helpt te zien dat het fijner is om op die manier te lopen.