Is moeilijk nagefelijk te rijden in de galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VLC

Is moeilijk nagefelijk te rijden in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 23:19

Mijn pony heeft al sinds ik haar heb (nu ong 5 jaar) moeite met de galop. Eerst sprong ze altijd verkeerd aan, daarna sprong ze goed aan maar sprong ze vaak over en daarna wilde ze alleen nog maar crossen als ze eenmaal in de goede galop zat. Maar dat is niet helemaal het probleem nu.:
In stap en draf loopt ze netjes nagefelijk, meestal goed ontspannen(ze volgt mijn hand de laatste tijd erg goed) en goed onder controle. In galop heeft ze hier nog moeite mee, óf ze loopt met haar hoofd in de lucht óf ze loopt aan een ong lange teugel. Ik heb natuurlijk liever dat ze ontspannen in een tempo aan een lange teugel galopeerd maar ik wil haar nu wel iets meer op gaan pakken, en dat gaat erg moeilijk. Ik probeer haar al wat meer op het achterbeen te krijgen door tempowisselingen te rijden, maar dat loopt vrijwel altijd uit op een crosspartij zodat het onvermijdelijk is haar helemaal terug te nemen naar draf. Omdat dit meestal kansloos is laat ik haar nu voltes sluiten en openen aan een langere teugel in galop. Toch blijft ze daarna moeilijk op te pakken, terwijl dit in vooral draf wel goed gaat. Ze schiet meestal omhoog of maakt haar mond naar mijn gevoel zo hard dat een hele of een halve ophouding met mn hand geen zin heeft. Als ik op dat moment bij drijf met mijn been wordt het weer crossen.
Vandaag had ik haar eindelijk wat nagefelijker in galop, en ik voelde een heel duidelijk verschil. Normaal neemt ze vrij grote/ lange sprongen, terwijl ze toen ze nagefelijk loopt veel beter van de grond komt(ze was ook kletsnat van het zweet na een paar rondjes)!
Weet iemand hier een oplossing voor ?

Tmara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:56

met galoperen op de kleine volte zetten dan weer grote volte,kleine.grote.kleine,grote en verreven veel setlling naar binnen vragen met je binnen hand

ludiekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 12:04

hmmzz lastig..

probeer druk te houden op je teugels en houd je been er goed aan.. waarschijnlijk voel je wel wanneer ze wil gaan racen.. maak dan even een korte halve ophouding.. werkt dat niet dan een hele ophouding..

en houd er net zoals nata_4_life al zei op de volte, dan hebben ze veel minder kans om te gaan racen.. blijf gewoon rustig rijden.. lukt het niet.. ga dan terug naar de basis.. maar ga niet vechten, dat werkt alleen maar averechts.. en als ze dan zo hoog loopt..

laat haar eens een poosje hoog lopen, ze merkt vanzelf wel dat dat zo niet lekker loopt voor haar, en gaat dan op een gegeven moment vanzelf wel toegeven... dit kan wel een paar dagen duren maar daarna wordt het ook steeds makkelijker om het weer op te pakken zonder dat ze gaat racen.. succes ermee!

EDIT: iets overzichtelijker gemaakt

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 12:30

bedankt voor de tips .. Ik zal even reageren:

Ja ik heb haar al een tijdje hoger laten lopen, maar dan drukt ze de hele onderhals eruit, samen met haar rug. En dan komt het er op neer dat als ze eenmaal hoog loopt ik haar maar met moeite onder controle kan houden. Ik ben dus allang blij dat ze rustig aan een langere teugel kan lopen. Ze heeft misschien ook wat moeite met haar evenwicht want ze gaat als we door de hoek gaat automatisch sneller, en zo kan ze zichzelf helemaal opfokken.
Ik ga iig verder met het openen en sluiten van voltes
Nogmaals Bedankt!
Hebben er nog meer mensen tips?

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:48

verder geen tips/oplossingen/ideeën meer?

Maaiikii

Re: Is moeilijk nagefelijk te rijden in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:10

Mijn paard heeft dat altijd in het begin van de galop, dan komt hij om hoog. Ik zorg dan dat er genoeg spanning op de teugels staat en zodra hij om hoog komt extra mijn been er aan leggen.

Nog een manier is je paard op een volte zetten en veel stelling vragen+ je benen er goed aan houden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:05

Ik zou dus juist niet te veel op de volte gaan rijden maar veel rechtuit galoperen omdat dit toch nog een moeilijke gang voor haar is.Verder las ik dat ze in de hoeken automatisch sneller gaat hier zou ik eerst aan gaan werken tempo controle.Probeer haar voor te zijn en laat haar juist in de hoeken dus op de korte zijde terug komen en daarna op de lange zijde weer gewoon galoperen als dit heel goed gaat kun je ook eens een pasje veruimen op de lange zijde maar ze moet wel terug zijn voor je weer bij de korte zijde bent.

Misschien wil je wel te veel in 1 keer je zegt dat ze aan de lange teugel wel lekker loopt probeer dan eerst om de teugels een heel klein stukje op te pakken een cm is eerst al voldoende gaat dit een tijdje goed dan kun je weer een stapje verder gaan.Je moet er wel rekening mee houden dat het wel maanden kan duren voor je echt verbetering ziet wees geduldig.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:32

bedankt voor de reacties! Maaiikii: het is niet dat ze niet voorwaarts is. Ze is juist erg goed voorwaarts! Maar als ze niet ontspannen loopt heb ik wel moeite met de controle..

Monsera: Ik rijd haar in de les nooit helemaal lang omdat we dan met zn 2en in de bak rijden en we maar kort galoperen. Ik heb de teugels dan op normale lengte en nodig haar uit met mijn hand. Dan maakt ze zich lang, dat geeft niet want dan ontspant ze en blijft ze veel makkelijker in 1 tempo. Dat ze in de hoeken versnelt is meestal waneer ze er met haar mond/hals tegen in komt, dan gaat ze er tegenin vechten. Ik kan haar dus wel op normale lengte teugels rijden maar ook dan maakt ze zich helemaal lang, is ze absoluut niet nagefelijk en galopeert ze met vlakke lange passen. Aan de longe heeft ze ook moeite met ontspannen in de galop. Meestal word het een kwartiertje snuiven en crossen met de staart recht in de lucht zodra ik haar aan laat galoperen. Als dat voorbij is, is ze wel bereid zich ontspannen en gaat ze met het neusje naar de grond. Terwijl ze in draf ook nagefelijk kan lopen aan de longe...
Het is en blijft een moeilijk probleem vind ik... Ik ben wel blij dat er al mensen gekomen zijn met tips

moniek_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:47

pony is in de galop ook moeilijk aan de teugel te houden,, maar mijn tip is om dan veel overgangen te rijden gallop-middengalop-terugpakken-draf-galop enz.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:54

@ moniek_x: Ze is in galop al heel snel voor mijn been, als ik niet rustig genoeg op mn kont zit word het al crossen met het kopie de lucht in. Misschien wordt ze van jouw idee alleen maar heter?
Toch bedankt!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:20

Ik zou toch meer gaan trainen op tempo controle laat haar maar met de neus vooruit lopen als jij meer van haar gaat vragen dan komt ze vanzelf nageeflijk.Ik lees hier dat ze dus heel erg snel galopeert daar moet je mee aan de slag laat haar af en toe terug komen en wil dan ook echt reaktie het geeft niets dat je paard dan in draf valt het is ook heel moeilijk om het juiste punt te voelen waarop je paard wel rustig doorgalopeert.Je bent aan het trainen aan het oefenen dan mag het best wel fout gaan maar je hebt wel reaktie van je paard gehad dan en dat heeft veel meer zin dan dat je paard gewoon door rent.Ga ook oefeningen vragen in de galop af en toe een volte af en toe binnenhoefslag galoperen je kunt van E naar B en andersom afwenden in galop.

Verder vind ik dat je les rijdt om te leren dus ik zou zelf de instructrice vertellen dat je moeite hebt met de galop en dat je daar graag aan wilt werken.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:26

Als ze in de hoeken sneller gaat lopen dan zou het wel eens kunnen dat het een evenwichtsprobleem is, als ze uit balans raakt moet ze juist sneller gaan lopen om in evenwicht te gaan, net als met de fiets, als je een krap bochtje maakt moet je vaart nemen om niet om te vallen. Probeer vooral je paard in balans te houden, ga niet naar binnen hangen, probeer eens op de binnenhoefslag te rijden en haar op de lange zijde helemaal recht te laten lopen, zo train je haar evenwicht en zal ze ook op de volte in kunnen gaan houden. Als je pony gaat racen zet je haar terug in stap en spring je opnieuw aan. Succes!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:57

Probeer niet teveel op dat nageeflijk rijden te focussen, maar rij haar lekker voorwaarts. Mijn pony is sinds ik weer les krijg echt stukken verbeterd, het was echt een crossmonster dus nageeflijkheid was heeeel ver te zoeken Ook schakelen in de galop is fijn om aan te werken, rij haar eerst naar voren en weer terug en weer naar voren, je handen hou je gewoon rustig, diep zitten en ze gaat vanzelf loslaten en naar je hand toekomen

dyaco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:38

ik zou ook niet teveel met de stellingen gaan vragen probeer eerst je paard netjes recht telaten lopen in hoofd / hals lijkt me belangrijker dan dat hij naargeeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 12:04

lizzy2 schreef:
Mijn pony heeft al sinds ik haar heb (nu ong 5 jaar) moeite met de galop. Eerst sprong ze altijd verkeerd aan, daarna sprong ze goed aan maar sprong ze vaak over en daarna wilde ze alleen nog maar crossen als ze eenmaal in de goede galop zat. Maar dat is niet helemaal het probleem nu.:
In stap en draf loopt ze netjes nagefelijk, meestal goed ontspannen(ze volgt mijn hand de laatste tijd erg goed) en goed onder controle. In galop heeft ze hier nog moeite mee.
Ik probeer haar al wat meer op het achterbeen te krijgen door tempowisselingen te rijden...
... laat ik haar nu voltes sluiten en openen aan een langere teugel in galop.
Vandaag had ik haar eindelijk wat nagefelijker in galop, en ik voelde een heel duidelijk verschil. Normaal neemt ze vrij grote/ lange sprongen, terwijl ze toen ze nagefelijk loopt veel beter van de grond komt(ze was ook kletsnat van het zweet na een paar rondjes)!
?

Als ik het zo lees ben je echt niet slecht bezig hoor.
Ze gaat crossen omdat ze in galop naw nog niet helemaal haar balans kan vinden. Rommelen aan de voorkant heeft dan niet zoveel zin. Het verkeerd aanspringen en overkruisen heeft ook te maken met de balans van een jong paard en dat heb je inmiddels al netjes opgelost, zo te horen. Dat is al heel wat. In draf is dat wel al o.k. zo te horen. Tempowisselingen en volte openen en sluiten prima oefeningen en het gaat dus al beter. Gewoon een kwestie van tijd dus

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:59

ludiekje schreef:
hmmzz lastig..

probeer druk te houden op je teugels en houd je been er goed aan.. waarschijnlijk voel je wel wanneer ze wil gaan racen.. maak dan even een korte halve ophouding.. werkt dat niet dan een hele ophouding..

en houd er net zoals nata_4_life al zei op de volte, dan hebben ze veel minder kans om te gaan racen.. blijf gewoon rustig rijden.. lukt het niet.. ga dan terug naar de basis.. maar ga niet vechten, dat werkt alleen maar averechts.. en als ze dan zo hoog loopt..

laat haar eens een poosje hoog lopen, ze merkt vanzelf wel dat dat zo niet lekker loopt voor haar, en gaat dan op een gegeven moment vanzelf wel toegeven... dit kan wel een paar dagen duren maar daarna wordt het ook steeds makkelijker om het weer op te pakken zonder dat ze gaat racen.. succes ermee!

EDIT: iets overzichtelijker gemaakt

Dit is een heel goed en duidelijk punt

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 15:02

Ik heb het er eindelijk met mijn instructrice overgehad. En zij is besloten dat we er in de les meer aandacht aan gaan besteden. Gisteren voor het eerst weer les gehad na dat gesprek .. Ik moet nu niet aan de lange teugel rijden, maar tijdens het rijden op de volte opvangen met mijn buitenhand en met mijn binnenbeen meer drijven. Jammer genoeg moet ik heel erg veel kracht zetten bij het opvangen, ik heb echt het gevoel alsof ik lizzy ongeveer moet dragen, dit terwijl ze in draf en stap heel licht op de hand te rijden is. Denken jullie dat dit een goede oplossing is dan?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:32

Werkte het?

Als het werkt kun je het een paar keer proberen en als het goed is zal je steeds minder druk nodig hebben.Vergeet niet te ontspannen tussen door anders ben je aan het trekken en zal het niet werken.

Verder sta ik nog steeds achter mijn eerdere tips maar je moet zelf weten wat goed voor jullie werkt.

followme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 21:52

hey.

Het is misschien ook een idee om de pony een keer bijgezet te longeren en vooral voor de galop. Aan de longe heeft het dier geen last van de ruiter en misschien makkelijker om na te geven. Aan de longe kan je het dier dus ook sterker maken daarin.
Als je erop zit zou ik idd veel voltes rijden en rechtuit heeft geen zin.
Je hebt geen controle meer over je ponie en ze loopt dan gigantisch uit elkaar en dus kan ze niet nageeflijk komen. Op de volte kan ze hard gaan maar als je been blijft geven en van voor wat druk houd komt het vanzelf goed. En natuurlijk wel ontspannen als ze nageeft.
Succes ermee

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 00:55

Zo te lezen ben je best op de goede weg en moet je pony misschien gewoon wat sterker worden. Als het in draf wel goed gaat, lukt het na een tijdje ook wel in galop. Voltes openen en sluiten (in alle gangen) is een goede oefening. Let wel op dat je je pony daarbij niet over de schouder weg laat lopen.
Ik reed ooit een clincic bij iemand die zei dat voor jouw gevoel bijvoorbeeld op de linker volte het paard geheel aan jouw binnenkant (dus hele paard loopt voor jouw gevoel aan de binnenkant van jouw rechterhand-schouder-been) moet lopen. Dan pas is ie recht. Als ie dat niet is geef je beetje buitenstelling (komt het binnenachterbeen beter onder) en dan geef je weer een beetje stelling etc. Kwestie van voelen.
En neem de tijd. Daarvoor. Alles lukt niet van vandaag of morgen hoor. Als ik het zo lees, ben je best op de goede weg.

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:26

ik heb vandaag herhaalt wat ik met mijn instructrice heb gedaan. Ik volgens mij werkt het ! Ze laat het bit los, maar jammer genoeg wil ze nog niet zakken met haar hoofd.. Ik denk ook niet dat ik dit kan verwachten na 2 dagen. Ik rijd haar nu op de volte , zorg dat ze in 1 voorwaarts tempo blijft en maak ophoudingen met mijn buitenhand(als ze binnen vastpakt ook met mijn binnenhand) Ik heb haar vandaag ook stukjes rechtuit, vanuit de volte laten galoperen. Net naast de hoefslag zodat ze niet zo makkelijk gaat racen. Ze heeft er dan wel meer moeite mee dan op de volte, maar ik krijg al meer reactie op mijn hand dan eerst.. (ik hoop nu alleen niet dat ik teveel aan de voorkant ga plukken)

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 20:29

update: de les ging weer beter vandaag. Ze wil alleen weer niet zakken met haar hoofd, maar ze knabbelt wel ontspannen op het bitje. Ik moet nog wel redelijk veel kracht zetten, maar al minder dan eerst.
Wat kan ik nog doen om het zakken met haar hoofd te bevorderen? kwestie van tijd?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:52

Laat haar vooral goed in de binnenstelling zitten. als ze dan wegllopt over haar schouder, goed buiten been erbij. het komt vanzelf wel goed dnek ik zo.